نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ

تهران- ایرنا- «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه ششم آبان‌ ۱۳۹۸ برای شرکت در «نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ» راهی دوحه شد. در این نشست علاوه بر ظریف، «محمد جواد آذری جهرمی» وزیرارتباطات هم شرکت کرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ که با موضوع سیاست‌های امنیت جهانی روز سه شنبه هفتم آبان با حضور امیر قطر در دوحه افتتاح شد، سیاست‌مداران متخصص در امور امنیتی، وزیران امور خارجه و دفاع، نظامیان، کارشناسان امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی در خصوص مسائل امنیت جهانی پرداختند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در همان شب ورودش به دوحه با «نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق دیدار و درباره اوضاع جاری عراق و تحولات شمال سوریه گفت و گو کرد.

وی صبح سه‌شنبه نیز با «نوربرت روتگن» رییس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان دیدار و درباره تحولات منطقه، شمال سوریه و برجام گفت و گو کرد.

ظریف و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر نیز در حاشیه این نشست، دیداری دوجانبه داشتند و در خصوص روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای گفت وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه ایران سپس در نشست منطقه‌ای کنفرانس امنیتی مونیخ در دوحه با محوریت امنیت منطقه و تشریح پویش «صلح هرمز» حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت؛ پس از آن نیز به عنوان مهمان ویژه پنل دوم کنفرانس امنیتی مونیخ در دوحه در سخنانی اهداف و جزییات پویش صلح هرمز را تشریح کرد.

 ظریف همچنین در حاشیه کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ در قطر گفت: ایران آماده است در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود با جامعه جهانی از جمله ایالات متحده تعامل داشته باشد. تهران در بحث‌هایی که منافع ایران در آنان در نظر گرفته نمی‌شود، شرکت نخواهد کرد. ایران در پی تصمیم سال گذشته آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی، رویکرد بازی مجموع صفر را برای حل بحران رو به وخامت نمی‌پذیرد.

وزیر امورخارجه ایران با اشاره به اصرار رییس جمهوری آمریکا مبنی بر لزوم توافق جدید گفت: ایران از معامله یا دیدار نمی‌ترسد، اما از طرف دیگر همه ملزم هستند که به تعهدات خود عمل کنند. بقای هر توافق بستگی به این دارد که هر طرف چیزی از آن به دست آورد. تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران ناکام بوده است و سیاست واشنگتن برای منزوی کردن ایران در توافقات منطقه‌ای خواه در سوریه، افغانستان و یمن کار ساز نبوده است. وی همچنین در ادامه از طرح «ابتکارصلح هرمز» ایران برای حل بحران‌های منطقه‌ای سخن گفت و افزود، عربستان سعودی برای منزوی کردن ایران، ترکیه و قطر از طریق توافق‌های امنیتی منطقه‌ای تلاش می‌کند.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات کشورمان نیز در این نشست گفت: ایران به عنوان یکی از قربانیان حملات سایبری، پوشش دفاعی خود در برابر این حملات از طریق سامانه دژفا ارتقا داده است براین اساس توانسته ۳۳ میلیون حمله سایبری در یک سال گذشته را دفع کند.

وی همچنین روز هفتم آبان با نخست وزیر قطر دیدار و گفت و گو کرد. توسعه همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های فناوری اطلاعات ایران با شرکت‌های قطری در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ از محورهای گفت و گوی دوجانبه بود.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه صبحانه‌کاری کنفرانس امنیتی مونیخ با موضوع امنیت سایبری شرکت کرد و سپس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شهر هوشمند قطر با حضور امیر این کشور حضور یافت. پس از آن در حاشیه این مراسم با امیر قطر دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار اظهارداشت: یکجانبه گرایی و توسل به تحریم تهدیدی علیه امنیت بین المللی در عرصه سایبری است و استفاده از مکانیزم‌های چندجانبه گرایانه راه حل مشکلات امنیت سایبری در جهان به شمار می‌رود.

«عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» نخست وزیر قطر نیز با اشاره به روابط گرم و دوستانه دو کشور بیان کرد: امیر قطر برای توسعه روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها دستور اکید صادر کرده است. وی با اشاره به تجربه مقاومت قطر در برابر تحریم‌های تحمیل شده به این کشور از سوی برخی کشورهای منطقه گفت: قطر به رشد اقتصادی خود ادامه داده و پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های مربوط به برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در این کشور به سرعت در حال پیشرفت است. نخست وزیر قطر با اعلام تمایل دولت قطر برای توسعه روابط با ایران در عرصه فناوری و نوآوری، حمایت کامل خود را از همکاری‌های رو به رشد وزارتخانه‌های ارتباطات دو کشور در این زمینه اعلام کرد.

خبر دیدار آذری جهرمی با امیر قطر اینجا قابل ملاحظه است.

برچسب‌ها

اخبار پرونده