نجات تالاب انزلی

تهران- ایرنا- تالاب انزلی یکی از زیست‌بوم‌های ارزشمند جهان و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است که زخم های بسیاری بر پیکر دارد و منتظر عزم جدی مسوولان برای احیای دوباره خود است.

در راستای بررسی آخرین وضعیت تالاب انزلی و اقدامات دستگاه های مسوول در جهت احیا و نجات آن، دوم دی ماه ۱۳۹۸ نشستی به ریاست «بابک دین‌پرست» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، با حضور استاندار گیلان، معاون قضایی دادستان کل کشور، معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست و ... در وزارت کشور برگزار شد. در این جلسه بر جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری یا پیشروی در اراضی تالاب و ضرورت تعیین تکلیف برای محدوده تالاب تاکید شد.

این تالاب که هر سال افزون بر یک میلیون گردشگر دارد به سبب دارا بودن ۱۸۹ گونه پرنده، ۵۲ گونه انواع ماهی، صدها گونه گیاهی و اکوسیستم کم نظیر در محدوده ۲۰ هزار هکتاری علاوه بر چشم‌انداز طبیعی برای گردشگران از ظرفیت خوبی نیز به منظور توسعه اشتغال و معیشت مردم منطقه برخوردار است.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ (۱۹۷۵میلادی) در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید اما حیات آن به سبب عوامل مختلفی به شدت به خطر افتاده است. این عوامل ناشی از ورود رسوبات و فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود تالاب اعلام شده است.

تالاب انزلی با توجه به همین مشکلات بود که سال ۱۹۹۳میلادی در زمره تالاب‌های در معرض خطر نابودی (مونترو) قرار گرفت و تلاش‌ها برای خروج آن از این فهرست ادامه دارد.

ارسلان زارع استاندار گیلان درباره لزوم احیای تالاب انزلی معتقد است:‌ این  تالاب برای تعدادی از مردم محلی از جمله آبندان‌داران، کشاورزان، صیادان، شکارچیان و قایق‌های توریستی منشأ معیشت و اشتغال است و از این جهت باید آن را احیا و به عنوان یک ظرفیت ملی و جهانی از آن حفاظت کرد.

با توجه به مشکلات به وجود آمده در تالاب انزلی، اقداماتی برای حفاظت و احیای این تالاب ارزشمند صورت گرفته و بنا به درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، پشتیبانی خود را در اجرای پروژه‌های مطالعه مدیریت یکپارچه برای حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی و پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در دو فاز عملیاتی کرده است.

برای حفاظت از این تالاب اقدامات مختلفی انجام شده و اواخر خرداد سال ۱۳۹۷ دادستان عمومی و انقلاب بندرانزلی دستور توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی را نیز صادر کرد.

با این حال نجات این تالاب نیازمند عزم و حمایت همگانی است.

برچسب‌ها

اخبار پرونده