صندلی اتوبوسهای تهران در صف پیشفروش؟
تهران- ایرنا- انتشار خبری به نقل از مدیرعامل اتوبوسرانی تهران مبنی بر برنامه امکان خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافران اتوبوسهای درون شهری پایتخت از طریق سیستمی موسوم به «DRT» در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۳۹۸ واکنشهای گسترده اعضای شورای شهر، کنشگران مدنی، سیاسی و مدیران بخش های مختلف از جمله مدیریت شهری را در پی داشت.
همان روز البته «پیمان سنندجی» مدیرعامل اتوبوسرانی شرکت واحد تهران در این باره به خبرنگار ایرنا نیز اتوبوس اعلام کرد: یکی از راهکارهای مدیریت آن امکان خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافر سیستم "دی آرتی" است.
وی توضیح داد: به طور مثال مسیر میدان ونک به میدان آزادی در ساعات پیک (اوج) ترافیک مسافران زیادی دارد ولی در ساعات غیرپیک تعداد مسافران به شدت کاهش مییابد؛ بر همین اساس میتوانیم برای دو ساعتی که اوج ترافیک است فروش ساعتی صندلیهای اتوبوس را انجام دهیم و به عنوان مثال مسافران میتوانند از ساعات ۷ تا ۷:۱۰ از این طریق یک صندلی برای خود خریداری کنند.
به گفته سنندجی برخی خطوط در طول شبانه روز مسافر ندارد و اصولا خطوط عادی اتوبوسرانی در مسیرهایی فعال است که در طی روز دارای تقاضای سفر مناسب برای این نوع اتوبوس هستند، لذا گاهی در نقاطی از شهر تعداد مسافر برای این نوع اتوبوس ایجاد می شود و دایر کردن خط دائمی اتوبوس در این حال به صرفه نیست.
این مسئول شهری با ذکر مثالی در این خصوص گفت: برگزاری نمایشگاه های خاص، مسابقات ورزشی یا سر ریز مسافر در خطوط تاکسیرانی در ساعاتی از روز برای سرویس دهی اتوبوس های DRT مناسب است؛ شیوه بهره مندی از اتوبوس های دربستی این است که مسافران از طریق اپلیکیشنی (نرم افزاری ) که روی گوشی خود نصب می کنند از وجود چنین سرویسی در مکانی که قرار دارند مطلع می شوند و اقدام به پرداخت و رزرو صندلی برای خود می کنند.
سنندجی همچنین گفته بود که «البته نرخ اتوبوس های عادی گران نمی شود».
به دنبال این اظهارات، واکنش های زیادی با تیترهای فروش صندلی های اتوبوس در رسانه ها شکل گرفت و اینجا بود که شهردار تهران، رییس شورای شهر و برخی دیگر از مدیران شهرداری و شورا نیز ضمن رد این موضوع به آن واکنش نشان دادند.
«پیروز حناچی» شهردار تهران با ناصحیح خواندن خبر صندلی فروشی اتوبوسهای پایتخت گفت: در این شرایط سخت، هیچ عقل سلیمی موافق افزایش کرایههای حمل و نقل عمومی و فروش صندلیهای اتوبوس نیست و به آن سمت نمیرود.
وی ادامه داد: طی تماسی با معاون حمل و نقل اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود، خودداری کنند.
حناچی اضافه کرد: در شرایط فعلی معیشت مردم، شهرداری تهران همه توان خود را مصروف تسهیل دسترسی ارزان و حداکثری مردم به حمل و نقل عمومی خواهد کرد.
«محسن هاشمی»، رییس شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه برای اجرای طرح اتوبوس دی ار تی در پایتخت نیاز به ۱۵ هزار اتوبوس داریم گفت: مطرح کردن آن، موضوعی انحرافی بود. بحث اتوبوس های دی ار تی در کشورهای توسعه یافته مطرح شده اما آنجا هم اجرایی نشده است.
«محمد علیخانی» رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به خبر اظهارات مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران در یکی از رسانه ها مبنی بر فروش صندلی اتوبوس های پایتخت با اعلام اینکه چنین طرحی در کمیسیون مجوز نگرفته تاکید کرد: از زمان انتشار این خبر تماسها و پیامهای زیادی از سوی مردم داشتهام که نگرانیهایی را ایجاد کرده است.
«غلامحسین محمدی»، مشاور شهردار تهران هم در توئیتی با بیان اینکه عدهای در رسانه و سیاست با نزدیک شدن انتخابات از هر آب گلآلودی ماهی میگیرند و شرایط امروز کشور را ملعبه بازیهای سیاسی کردهاند، گفت: این کش و قوسها سبب شد تا شهردار تهران در رشته توئیتی به خبر فروش صندلی اتوبوس در پایتخت واکنش نشان دهد و اعلام کرد: این خبر غلط است و موضوعیت ندارد.
«محسن پورسیدآقایی» ، معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز با تکذیب خبر فروش صندلی اتوبوسها گفت: هیچ طرحی برای افزایش هیچگونه هزینهای به شهروندانی که از اتوبوس استفاده میکنند نداریم و بلیت اتوبوس هم تا پایان امسال ریالی افزایش نخواهد یافت.
وی با بیان اینکه توضیح نامناسب و شیطنت یک خبرگزاری در فضای ملتهب فعلی باعث بدفهمی از یک ایده استارتآپی شد، گفت: اصلا شهرداری قرار نیست چیزی را در خدمات موجود خود تغییر دهد بلکه یک شرکت خصوصی تقاضای راهاندازی یک سیستم اتوبوسرانی اینترنتی داده که میتواند بخشی از مینیبوسهای نو و احتمالا سرویسهای دربستی موجود را با استفاده از اپلیکیشن به ظرفیت موجود حملونقل عمومی اضافه کند.