وزیر خارجه اتریش در تهران

تهران- ایرنا- «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش که سوم اسفند ماه ۱۳۹۸ به تهران سفر کرد ضمن ملاقات با «حسن روحانی» رییس‌جمهوری و «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هدف از ماموریتش در این سفر را تلاش برای حفظ برجام و کمک به کاهش تنش‌ها از طریق گفت‌وگو بیان کرد.

خروج یکجانبه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری ایالات متحده از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ باعث شد تلاش‌های بین‌المللی گسترده‌ای از سوی کشورهای جهان از شرق تا غرب برای حفظ برجام در دستور کار قرار گیرد. پس از تلاش‌های فرانسه، ژاپن و برخی کشورهای دیگر، دولت اتریش نیز در این مسیر قدم گذاشت.

بدین منظور «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش چند روز پس از دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امورخارجه آلمان در اسفندماه ۹۸ به تهران سفر کرد. وی در توجیه سفر خود به ایران عنوان داشت که وین به عنوان میزبان و محل شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ خود را مسئول و موظف به نجات آن می‌داند.

بسیاری از رسانه‌های اروپایی هدف شالنبرگ از این سفر را نجات برجام توصیف کردند و وی در همین راستا با رییس جمهوری، وزیر امور خارجه و رییس مجلس کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه اتریش در دیدار با روحانی تاکید کرد اتحادیه اروپا به دنبال حفظ توافق هسته‌ای است، هر چند این توافق با خروج آمریکا از آن، دچار مشکل شد اما محقق نشدن انتظارات ایران در حوزه اقتصادی و انتقاد اروپا به سیاست‌های منطقه‌ای ایران از جمله مشکلات موجود در این مسیر هستند.

مهمترین محور دیدار وزیران خارجه ایران و اتریش نیز که در دو دور مذاکره برگزار شد، موضوع برجام و تعهدات طرف‌های اروپایی، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، تلاش برای تعمیق روابط و امضای سند همکاری‌های فرهنگی و هنری دو کشور بود.

رییس جمهوری کشورمان نیز در دیدار وزیر امور خارجه اتریش با بیان اینکه تحریم آمریکا مانند ویروس کرونا است که ترس و وحشت آن بیشتر از واقعیت آن است، گفت: انتظار از اتحادیه اروپا این است که در برابر اقدامات غیرقانونی آمریکا ایستادگی کند. متن کامل خبر این دیدار اینجا قابل ملاحظه است.

وزیر امور خارجه اتریش همچنین دیداری با «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی داشت که اصلی‌ترین محور بحث آنها هم توافق هسته‌ای بود. رییس مجلس کشورمان خطاب به شالنبرگ گفت: متاسفانه اتحادیه اروپا یک سال است درباره توافق هسته‌ای فقط حرف می‌زند. لاریجانی با انتقاد از ناکارآمدی سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران (اینستکس) گفت: این کانال مالی خاصیتی ندارد.

وزیر امور خارجه اتریش نیز پیش از این دیدارها در زمینه آینده توافق هسته‌ای باوجود فشارهای آمریکا برای از بین بردن آن بیان داشت: دست کشیدن از برجام یک اشتباه محض است. اتحادیه اروپا در کنار این توافق ایستاده و از همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برجام قدردانی می‌کند. وی در مورد جایگزین کردن برجام با توافق جدید، تصریح کرد: برجام تنها توافق موجود است و باید روی حفظ آن متمرکز شد. مادامی که پیشنهاد بهتری که از سوی تمام طرف‌ها پذیرفته شود موجود نباشد، جایگزینی برای برجام وجود ندارد. وی البته با اشاره به افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا اظهار داشت که وین در راستای نقش سنتی خود به عنوان میانجی، آماده میزبانی مذاکرات تنش‌زدایی در خاورمیانه است. مصاحبه اختصاصی ایرنا با وی را اینجا ملاحظه کنید.

برچسب‌ها

اخبار پرونده