انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه؛ ترسیم ابعاد، تحلیل سناریوها

تهران- ایرنا- انتخابات ترکیه ۱۴ می ۲۰۲۳ (بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود؛ رویدادی سیاسی که به دلیل شرایط داخلی ترکیه و معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی فقط برای ترک‌ها مهم نیست و بسیاری خارج از مرزهای این کشور به فرجام آن چشم دوخته‌اند. انتخاباتی که از نگاه ناظران، به دلیل چالش‌ها و مشکلات اخیر ترکیه، سخت‌ترین آزمون دوره ۲۰ ساله رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور است.

انتخابات حساس پیش‌رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود. دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

از اقتصاد متزلزل گرفته تا سیاست‌های مهاجرت، چالش‌های مهمی هستند که برای مردم ترکیه، یافتن راه‌حل برای آن‌ها بسیار مهم است. علاوه بر این، زلزله ششم فوریه که بیش از ۵۰ هزار کشته برجای گذاشت و حدود ۱۱ استان در جنوب و جنوب غرب کشور را درگیر کرد، به یک کابوس بزرگ برای مردم ترکیه تبدیل‌شده و این انتظار را از دولت آتی این کشور را دارند که با سیاست‌ها و اقدامات درست، از بروز دوباره این کابوس جلوگیری کند.

برچسب‌ها

اخبار پرونده