ترافیك ، از عواقب گریز ناپذیر شهرنشینی است و زمانی به معضل تبدیل می شود كه خیابان ها و معابر شهری پاسخگوی تعداد خودروها نیست و یا برنامه ریزی مناسب برای تردد در سطح شهر ها اندیشیده نمی شود.
به نظر كارشناسان مسایل شهری، ساختن معابر بیشتر، دو طبقه كردن خیابانها به ویژه خیابانهای مركزی شهر، استفاده از تقاطع های غیرهمسطح، اجرای طرح ترافیك و زوج و فرد كردن خودروها، ایجاد موانع ترافیكی در معابر پرتردد، جریمه های ترافیكی، نصب دوربین های كنترل ترافیك و هوشمند برای كاهش معضلات ترددو تصادفات، ایجاد پل های طویل و استفاده از خطوطی نظیر مترو، مونو ریل، بی آرتی و نظایر آن از مهمترین اقداماتی است كه دولت ها و مدیریت های شهری در نقاط مختلف جهان برای كاهش تاثیر این معضل انجام داده و می دهند .
در ایران نیز از دهه های گذشته، در شهرهای بزرگ و كلانشهرها، با توسعه حمل و نقل شخصی، مشكل ترافیك پدیدار شد و در ابتدا، شهرهای بزرگتر نظیر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز درگیر این معضل شهری شدند و سپس با گذشت زمان و افزایش تعداد خودروها و البته مدیریت نامناسب شهری، شهرهای كوچكتری نظیر ارومیه به جرگه شهرهای دارای ترافیك سنگین پیوستند.
كارشناسان و صاحب نظران حوزه شهری در ارومیه معتقدند كه مدیریت شهری ارومیه در یك دهه گذشته و پیش از آن ، باید این مشكل را پیش بینی كرده و راه حل های مناسب آن را انجام می داد تا امروزه شاهد كور تر شدن این معضل جدی در شهر750 هزار نفری ارومیه نباشیم.
طبق آمار ، در شهر ارومیه بیش از 250 هزار خودرو تردد می كنند و ارومیه به یكی از پرتراكم ترین شهرهای كشور از لحاظ تراكم خودرویی است.
وجود یك خودرو برای تقریبا هر سه نفر در شهر ارومیه باعث شده است ، این شهر با مشكلاتی جدی و در برخی موارد غیرقابل جبران روبرو شود كه اجرای طرح های مختلف نیز دردی از آن دوا نكند.
سرهنگ علی سعیدی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، گوشه هایی از مشكلات موجود در حوزه ترافیك در ارومیه را تشریح كرد و گفت: بیش از 250 هزار خودرو در ارومیه تردد می كنند كه این امر ترافیك بسیار سنگینی را به ویژه در حوزه های مركزی شهر ارومیه ایجاد كرده است.
وی اضافه كرد: این ترافیك در خیابانهای امام، باكری، كاشانی، مدنی ، منتظری، مطهری . طالقانی در اوج خود است كه راهكارهایی نیز در این خصوص اجرا شده است.
وی طرح زوج و فرد كردن خودروهای ورودی به خیابان امام ارومیه را از مهمترین طرح های اجرایی برای حل معضل ترافیك عنوان كرد و ادامه داد: برای بهبود وضعیت، در صورتی كه صلاح باشد در دیگر خیابانها نیز این طرح اجرایی می شود.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی با اشاره به اینكه یكی از مهمترین مشكلات موجود در ارومیه در حوزه ترافیك ، خودروهای تك سرنشین هستند، اظهار كرد: در برخی از مواقع، سهم خودروهای تك سرنشین به ویژه در منطقه مركزی ارومیه به 80 درصد می رسد كه این امر نشان دهنده عدم توجه شهروندان به حقوق عمومی و استفاده از خودروی شخصی به ویژه در زمانهای پرترافیك است.
سرهنگ سعیدی توقف های دوبله شهروندان را از دیگر مشكلات در این حوزه دانست و گفت: با وجود برخورد جدی افسران پلیس راهور و دوربین های كنترل ترافیكی با این موضوع و تخلف خطرناك و تصادف ساز، شهروندان ارومیه ای مشكلات عدیده ای را در توقف های دوبله ایجاد كرده اند و به هیچ وجه كوتاه نمی آیند.
وی در خصوص رشد تعداد خودروها و رانندگان در ارومیه در سال جاری اظهار كرد: در سال 91، 120 هزار گواهینامه جدید در استان صادر شده كه بخش قابل توجهی از آنها در ارومیه بوده است.
وی با موفق ارزیابی كردن فعالیت ها و اقدامات پلیس راهور آذربایجان غربی در كنترل ترافیكی شهر ارومیه اضافه كرد: با وجود تعداد زیاد خودروها و ترافیك سنگین، توقف طولانی مدت در هیچ قسمتی از شهر وجود ندارد و روانی ترافیك خوب است.
مهدی افشین مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری ارومیه كه مسئولیت مستقیمی در حوزه ترافیك شهری ارومیه دارد، نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: مشكل اصلی شهر ارومیه، عدم استفاده صحیح و اصولی از خودرو به عنوان كالای لوكس توسط شهروندان است كه معضلات جدی و بسیاری را در ارومیه به عنوان شهری پرترافیك فراهم كرده است.
وی اضافه كرد: در حال حاضر سرانه مالكیت خودرو در ارومیه بین دو و سه نفر است به این معنی كه به ازاری كمتر از سه نفر یك خودرو وجود دارد و این ، مشكل ساز می باشد.
وی اظهار كرد: متاسفانه سفرهای غیرضرور در ارومیه با وسایل نقلیه شخصی بسیار زیاد است كه این امر به غیر از مشكلات ترافیكی، معضلات زیست محیطی را نیز ایجاد می كند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری ارومیه ساختار تك هسته ای شهر ارومیه را یكی دیگر از عوامل ایجاد ترافیك سنگین در ارومیه عنوان كرد و ادامه داد: كلیه مراكز جاذب سفر شامل مراكز تجاری، اداری، خدماتی و پزشكی متمركز در هسته مركزی شهر شده و مردم برای بخش قابل توجهی از نیازهای خود به خیابان هایی نظیر امام، خیام، سرداران و عطایی مراجعه می كنند .
افشین طرح زوج و فرد كردن خودروها را در سال جاری بسیار خوب ارزیابی كرد و افزود: در این طرح امسال به دلیل اختصاص هزینه ای برای خرید آرم طرح ترافیك، شهروندان بسیار كمتری مراجعه كرده اند كه این امر می تواند نوید بسیار خوبی برای كاهش حضور خودروهای شخصی در خیابان هایی نظیر امام باشد.
وی یكی دیگر از معضلات در این حوزه را ، سواره محور بودن شهر ارومیه دانست و گفت: این امر نیز كمك می كند تا پیاده روی به فرهنگی خوب و پیشرفته در ارومیه تبدیل نشود و سوار شدن بر خودرو حتی در سفرهای كوتاه و غیرضرور و گردشی نیز برای شهروندان رغبت بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری شهرداری ارومیه درخصوص مقابله با معضل ترافیك افزود: ایجاد زمینه لازم در محور اول كمربندی ارومیه برای خارج كردن سفرهای درون شهری از مركز شهر با اجرای طرح های عمرانی شكیل و زیبا، ایجاد محدودیت های ترافیكی در مركز شهر، توزیع كاربری های جاذب سفر در سطح شهر به صورت متوازن، تقویت سیستم حمل و نقل همگانی از جمله كارهایی است كه در این خصوص انجام شده است.
با این اوصاف امیدوار هستیم با فرهنگ سازی مناسب شهری، همكاری شهروندان و رانندگان وسایط نقلیه شخصی به عنوان شاه كلید كاهش ترافیك ، توسعه عمران ترافیكی شهر و استفاده از تجربیات شهرهای دیگر داخل و خارج كشور ، ترافیك شهر ارومیه از روند فعلی خارج شود.
گزارش از: صابر چهرقانی
8136/583
اروميه – ترافيك اروميه امروزه به گره كور و خسته كننده اي تبديل شده كه با وجود تمام اقدامات انجام شده، هر روز كورتر مي شود.