محمدرضا اورمزدي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در ساري با بيان اين كه اكنون بيش از 21 دستگاه در صنعت گردشگري ايران و مازندران نقش آفرين و تاثيرگذار هستند ، افزود : به علت نبود مديريت يكپارچه در صنعت گردشگري چه در سطح ملي و چه در سطح استاني تاكنون از ظرفيت هاي اين صنعت بدرستي استفاده نشده است.
وي با بيان اين كه مازندران در طول سال مي تواند بيش از 20 ميليون گردشگر را ميزباني كند ، ادامه داد : اين استان فقط در تعطيلات نوروزي 550 ميليارد تومان از محل ورود گردشگر درآمد دارد.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت : در حالي كه در همه جاي دنيا گردشگري در تمامي 365 روز از سال جريان دارد ، ولي در ايران 45 روز از سال را در بر مي گيرد.
اين متخصص امور گردشگري فقدان حضور تشكل هاي مردم نهاد گردشگري ، نبود زيرساخت هاي مناسب در بخش پذيرايي و اقامتي ، وجود زباله ، نبود جاذبه هاي مناسب با استانداردهاي بين المللي ، تخريب بافت هاي فرسوده و قديمي ، نبود اطلاعات دقيق از ورود و خروج گردشگران و آمار متناقض و موازي كاري ، بوروكراسي اداري ، نبود تعامل بين دستگاه هاي ذيربط و نبود حمايت جدي از سرمايه گذاران را از جمله چالش هاي فراروي صنعت گردشگري برشمرد.
وي همچنين از نبود مراكز درماني با استاندارد جهاني ، نبود توسعه پايدار ، بالا بردن تعرفه خدمات گردشگري ، گران فروشي، فقدان سرويس هاي بهداشتي مناسب درمسير جاده ها، عدم نظارت جدي بر بازار در ايام پيك سفر ، نبود طرح جامع و برنامه آمايش سرزمين با تاكيد بر صنعت گردشگري، نبود سازو كارهاي مناسب تبليغي از جاذبه ها و معرفي آن در رسانه ها داخلي و خارجي، عدم حضور آژانس هاي مسافرتي، و مراكز تفريحي خرد و كلان در نمايشگاه هاي بين المللي جهان، عدم آموزش يا عدم توجه به كاركنان مراكز گردشگري در خصوص توانمندسازي اين بخش از صنعت به عنوان ديگر معضلات صنعت گردشگري در ايران و بويژه مازندران ياد كرد.
اورمزدي وجود نگاه فانتزي و فرافكني در پاسخگويي به مشكلات گردشگري را يكي ديگر از مشكلات اين بخش برشمرد و گفت : همه دولت ها مي خواهند كاري در گردشگري انجام دهند ولي در واقع بيشتر حالت شعار و نمادين آن اتفاق مي افتد زيرا به جاي اين كه متخصصين امر پاي كار باشند بيشتر جنبه پروپاگانداي آن اتفاق مي افتد.
وي توضيح داد : يعني به جاي حمايت از سرمايه گذاران واقعي متاسفانه شاهد اين هستيم كه برخي از افراد فاقد اهليت در صنعت گردشگري مدعي ساخت پروژه هاي ملي مي شوند كه نمونه هايش را در دولت هاي قبلي بويژه در شهرهاي غربي مازندران شاهد بوديم.
او ادامه داد : مثلا اتفاق افتاده كه فردي يا شركتي به بهانه دريافت وام هاي كلان بانكي و تملك اراضي طبيعي در رسانه ها تبليغ كاذب كرد كه مي خواهد شهر و كنارگذر ساحلي توريستي در درياي خزر يا هتل هفت ستاره احداث كند در حالي كه اين طرح ها خيالي و در حد حرف بود و هرگز اتفاق نيفتاد.
عضو كانون راهنمايان گردشگري ايران يكي از دلايل خيالي بودن اينگونه تبليغات را وعده اجراي پروژه هاي غيرممكن دانست و گفت : مثلا وعده ساخت هتل هفت ستاره در حالي داده شد كه احداث اين گونه هتل ها در ايران به علت مغايرت شرعي ، مذهي و قانوني ممنوع است و امكان پذير نيست و فقط در منطقه خاورميانه در كشور امارات آن هم يك هتل هفت ستاره واقعي احداث شده است.
اورمزدي افزود : البته در دولت يازدهم شركت هاي فرانسوي و اماراتي نيز اعلام آمادگي كردند كه در مازندران و ايران هتل احداث كنند كه اكنون در دست بررسي است كه آن هم منتظر تحولات سياسي و برداشته شدن پروژه ظالمانه تحريم ها و حل پرونده هسته اي ايران است.
وي اظهار داشت : به ازاي ورود هر گردشگري 17 شغل ايجاد مي شود و همچنين هر گردشگر روزانه يكصد تا يكهزار دلار براي كشور كسب درآمد مي كند.
او با بيان اين كه مازندران با برخورداري از سه فرودگاه و چهار بندر فعال مي تواند به شاهراه ارتباطي بين المللي هوايي تبديل شود ، افزود : مي توان پيش بيني كرد كه با احتساب ورود 20 ميليون گردشگر به مازندران مبلغي در حدود يكهزار و 500 ميليارد تومان درآمد نصيب اين استان شود.
اورمزدي گفت : براي تحقق اين مهم ضروري است به جاي نگاه فانتزي ، نگاه اقتصادي به صنعت گردشگري داشته باشيم ، به جاي بي برنامگي در اين بخش ، داراي تجزيه و تحليل باشيم و از نقد سازنده و منصفانه نهراسيم.
وي با تاكيد بر به كارگيري نخبگان، دانشگاهيان و متخصصين در صنعت گردشگري افزود : در سال همدلي و همزباني دولت و ملت ضروري است وحدت مديريتي را در صنعت گردشگري جايگزين چندگانگي مديريتي كنيم.
اين استاد دانشگاه داشتن برنامه راهبردي را لازمه توسعه صنعت گردشگري دانست و گفت : استان مازندران مي تواند در صورت اصلاح موارد و مشكلات موجود به قطب گردشگري سلامت ، گردشگري دريايي ، گردشگري روستايي، گردشگري مزرعه اي ، گردشگري خلاق ، گردشگري گل و گياه و طبيعت و گردشگري فرهنگي تبديل شود.
وي ادامه داد :تحقق اين موارد مهم فقط با عمل و مديريت جهادي در صنعت گردشگري مسير خواهد شد نه با جلسات تكراري و نمايشي.
اورمزدي تاكيد كرد : همچنين از كارشناسان واقعي اين صنعت بخواهيم با استفاده از خرد جمعي و مشاركت نخبگان طرح هاي كارشناسي در صنعت توريسم را به صورت ايده ، محصول و اجرا ارايه كنند و با در دست داشتن اطلاعات دقيق از شرايط محيطي موجود راهبردي براي آينده صنعت گردشگري كشور و مازندران ترسيم كنند.
مازندران داراي سه هزار جاذبه گردشگري طبيعي و فرهنگي ، 338 كيلومتر نوار ساحلي و بيش از 800 اثر تاريخي ثبت شده است.ك/3
6026/1654
نبود مديريت يكپارچه و برخورد غيرتخصصي معضل اصلي گردشگري مازندران است
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶
کد خبر:
81593097
ساري - ايرنا - استاد دانشگاه هاي گيلان و مازندران و متخصص امور گردشگري گفت : بزرگ ترين معضل گردشگري مازندران فقدان مديريت يكپارچه و برخورد غيرتخصصي است.