به گزارش ایرنا این خودروها عموما سواری هستند که با دستکاری فنی در ساختار خودرو، صاحبان آنها تلاش می کنند عقب خودرو را بالاتر بیاورند تا امکان انتقال وزن سنگین را داشته باشد.
خودروهای شوتی عموما شبها و با سرعت بسیار بالا حرکت می کنند؛ همچنین رانندگان این خودروها برای آنکه در دام پلیس نیافتند دست به هر حرکت و اقدام خلاف و خطرناکی می زنند و بارها در استان کرمان شاهد سوانح رانندگی متعدد ناشی از حرکت این خودروها یا آتش گرفتن آنها بوده ایم.
در بخش انتقال اتباع غیرمجاز افغان، در یک خودرو سواری بین ۱۰ تا ۱۵ نفر در این خودروها جاداده می شوند و در چند ایستگاه، اتباع را به مقاصد مدنظر برای رسیدن به استان های دیگر کشور می رسانند. بی شک صرفه اقتصادی بالا برای رانندگان این خودروها عامل مهمی در اصرارشان به ادامه این کار است که اگر بازدارندگی لازم وجود داشته باشد، می تواند سدی در برابر میل و کشش به این اقدام ایجاد کند.
صرفنظر از رواج پدیده مخرب قاچاق کالا که به هویت و سرمایه های ملی ایرانیان آسیب می زند، انتقال اتباع غیرمجاز در قالب خودروهای شوتی از چند منظر آسیب های غیرقابل جبرانی را برای سایر شهروندان و کل کشور به همراه دارد. نخست اینکه افرادی بدون شناسایی و غیرمجاز وارد کشور می شوند که ممکن است در هر جا مرتکب هر جرم و جنایتی شوند و رصد و شناسایی آنان راحت نباشد؛ تصور کنید وقتی جرم و جنایتی از سوی این افراد دامن هرکدام از ما شهروندان را بگیرد چه شرایطی را متحمل خواهیم شد.
غیر از این، نوع انتقال این اتباع در قالب شوتی ها بسیار با سوانح رانندگی همراه می شود که راننده و سایر اتباع غیرمجاز که بالاخره انسان هستند یا مجروح یا کشته می شوند و سیستم بهداشت و درمان کشور با صرف هزینه های بسیار و یارانه های گران باید سرمایه های متعلق به ایرانیان را برای درمان افرادی غیرایرانی هزینه کند که بدون طی فرآیندهای قانونی وارد کشور شده اند.
در عین حال موضوع کنترل و برخورد با شوتی ها که وجودشان برای شهروندان بسیار مخرب است از جمله مطالبات مهم به شمار می رود و عموما نیز بیشتر نگاه ها به یک دستگاه بیشتر نیست؛ نیروی انتظامی یا همان فراجا. حال آنکه وقتی پای صحبت مسئولان نیروی انتظامی در استان کرمان که بسیار با این پدیده درگیر هستند می نشینیم می بینیم که با چه موضوع بسیار پیچیده و خطرناکی مواجه هستیم که نحوه برخورد با آن را نیز دچار چالش های خاص خود می کند.
صرفنظر از اینکه ماموران انتظامی باید در برخورد با شوتی ها، توقیف و کنترل این خودروها - آن هم با سرعت های بسیار بالا و اقدامات خطرناک رانندگان شوتی ها- نهایت دقت و مراعات را داشته باشند که خود همین برخورد، سببساز ایجاد حادثه برای سرنشینان خودروهای شوتی نشود، اما موضوع، وجوه مهم دیگری هم دارد که از آن به عنوان برخی خلاءهای قانونی یاد می شود.
آنطور که مسئولان انتظامی استان کرمان می گویند قوانین بازدارنده آنچنان که باید در این زمینه وجود ندارد تا خود نوع قوانین و مجازات قضایی علیه مالکان خودروها بتواند به عنوان یک ابزار مهم سبب شود که افراد به این سمت گرایش پیدا نکنند و اجازه استفاده از خودروهایشان را برای این کار ندهند.
مجازاتی جز جریمه رانندگی نداریم
آنطور که فرمانده انتظامی استان کرمان می گوید در صورت توقیف خودروهای شوتی، براساس قانون تنها ۶ ماه خودرو توقیف میماند و در مورد صاحب خودرو که به این امر خطرناک مبادرت میورزد، آنچنان که باید قوانین بازدارنده وجود ندارد؛ لذا پیشنهاد می شود که در سطح ملی در این زمینه ورود شود و با نگاهی جامع و کامل، زمینه اتخاذ و تدوین قوانین بازدارندهتر برای مقابله با افرادی فراهم شود که برای کسب درآمدهای غیرمتعارف دست به هر اقدام خطرناکی علیه خود و دیگران می زنند و جان سایر شهروندان را نیز براحتی به خطر می اندازد و تهدید می کنند.
سردار عبدالرضا ناظری فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه در برخورد با خودروهای شوتی متخلف، خلاء قانونی وجود دارد، گفت: قانونی برای مجازات مجرمی که مبادرت به این حرکات مخاطرهآمیز میکند جز اعمال جرائم رانندگی وجود ندارد.
وی با اشاره به طرحهای فراجا برای مقابله با تردد خودروهای شوتی افزود: برای مقابله با این پدیده در استان کرمان طرحهای زیادی داریم و به طور مداوم برخورد با این پدیده در دستور کار بوده حتی در برخی مواقع که شاهد ترافیک بیشتر در جاده ها هستیم مثلا ایام نوروز یا .... طرح های دیگری نیز مختص این پدیده به صورت مقطعی اجرا می شود تا در نهایت ممکن از جان شهروندان که عازم مسافرت هستند مراقبت لازم به عمل آید.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
سردار ناظری بیان کرد: خودروهای شوتی که اتباع غیرمجاز را جابهجا میکنند برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی ۶ ماه توقیف خواهند شد.
فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به حادثهآفرینی خودروهای شوتی برای مردم بیان کرد: در مقطع زمانی منتهی به ۲۵ اسفندماه سال گذشته و قبل از آغاز طرح نوروزی فراجا به علت شروع مسافرت های نوروزی شهروندان، برخورد با این خوروها در سطح جادههای استان کرمان در قالب یک طرح اجرایی شد به گونهای که ۲ روز قبل از آغاز بیست و پنجم اسفند، حتی یک مورد از این خودروها در مسیرهای ارتباطی استان کرمان مشاهده نمیشد.
سردار ناظری در عین حال با تشریح همه ابعاد موجود در برخورد با این نوع خودروها و سختی های آن با توجه به شرایط این پدیده و سرعت بالای این خودروها ادامه داد: برای برخورد با رانندگان متخلف خودروهای شوتی طبق هماهنگی قضایی استان کرمان، عناوینی مانند اخلال در نظم عمومی برای بازدارندگی این افراد از این حرکات مخاطرهآمیز نیز پیشتر در نظر گرفته شده اما در این زمینه نیازمند یک ساختار قانونی و بازدارنده هستیم.
فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: همکاران ما همواره در برخورد با خودروهای شوتی جدی بوده اند و هستند و گزارش عملکرد آنان نیز گویای این اقدامات است اما بواقع نیاز است در سطح سیاستگذاری و قانونگذاری نیز شرایط برخورد با این پدیده بسیار خطرناک لحاظ و دیده شود؛ باید درک شود که ماموران انتظامی در اجرای برخورد با شوتی ها در عرصه میدانی، با چه شرایطی از جمله سرعت بالا و حرکات خطرناک این خودروها برای فرار از دست پلیس، احتمال بروز هر حادثه ای برای خودرو و سرنشینان آن وجود دارد لذا با درک این شرایط همه متوجه می شویم که چقدر موضوع پیچیده و سخت است و نیاز وجود دارد که در قانونگذاری نیز این شرایط و نیز بازدارندگی لازم برای مالکان خودروهای شوتی لحاظ شود.
وی در عین حال تاکید کرد: همکاری مردم و نقش آنان در اطلاع رسانی وجود این خودروها در مسیرهای ارتباطی در برخورد با این خودروها و کاهش اثرات مخربشان نیز بسیار ضروری است.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
نظر شما