استاندارد ملی انواع سوخت برای اولین بار در دولت سیزدهم تصویب شد

تهران - ایرنا - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست گفت: تا پیش از دولت سیزدهم استاندارد ملی انواع سوخت از جمله بنزین، نفت گاز و نفت کوره را نداشتیم که در این دولت تهیه و تصویب شد و بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۶ تمام سوخت‌ها باید با این استاندارد تولید شوند.

داریوش گل علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، برای اولین بار استاندار ملی انواع سوخت از جمله بنزین، نفت گاز و نفت کوره در این دولت تهیه و تصویب شد تا با اجرای آن شاهد کاهش مصرف سوخت های غیر استاندارد باشیم.

وی اظهارداشت: در این مصوبه استاندارد نفت کوره از ۳.۵ درصد وزن حجمی که معادل ۳۵ هزار ppm محتوای گوگرد بود به ۸ دهم رسید، البته این سوخت فعلا با این استاندارد تولید نمی شود، طبق برنامه ای که وزارت نفت در این زمینه ارائه داده تا پایان سال ۱۴۰۶ تمام سوخت های تولیدی کشور طی طرح کیفی سازی سوخت در پالایشگاه ها باید به استاندارد ملی برسند، مجوز طرح کیفی سازی را در تعدادی از پالایشگاه ها در اصفهان، شیراز، تبریز و تهران صادر کردیم برخی از پالایشگاه ها مانند شازند اصفهان مصوبه هیات وزیران دارد و باید کامل انجام شود فقط یک سری ملاحظات دارد که باید برطرف شود تا اجازه اجرای طرح را صادر کنیم.

استاندارد ملی انواع سوخت برای اولین بار در دولت سیزدهم تصویب شد


درج ردیف اعتباری برای اجرای قانون هوای پاک در بودجه

گل علیزاده افزود: موضوع بسیار خوب دیگری که برای اولین بار در دولت سیزدهم اتفاق افتاد تعیین ردیف اعتبار برای اجرای قانون هوای پاک در بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ کشور است که قبلا نداشتیم، البته میزان بودجه بسیار پایین است اما همین که ۲ سال متوالی در قانون آمده امیدواریم پایدار بماند در سال های بعد هم لحاظ شود همچنین افزایش اعتبار را هم داشته باشیم.

وی گفت: بر این اساس در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۴۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون هوای پاک اختصاص داده شد قطعا این اعداد نسبت به گستردگی کار بسیار ناچیز هستند اما مساله مهم این است که توانستیم در این زمینه رد پای خوبی در قانون بودجه بر جای بگذاریم و تلاش می کنیم تا سال‌های بعد افزایش یابد.

استاندارد ملی انواع سوخت برای اولین بار در دولت سیزدهم تصویب شد


تعیین حدود مجاز بو

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: موضوع دیگری که اتفاق افتاد تعیین حدود مجاز بو است که تا پیش از این نداشتیم و برای اولین بار در کشور حدود مجاز بو تدوین، تصویب و ابلاغ شد.

وی دراین باره توضیح داد: قبلا مردم مثلا از بوی یک فعالیت صنعتی و یا غیر صنعتی شاکی بودند، مثلا در اتوبان تهران قم و یا اطراف فرودگاه امام خمینی ( ره) بوی زیادی احساس می شود که بخشی مربوط به فاضلاب های رها شده و بخشی هم مربوط به دامداری ها، کشتارگاه ها و مرکز دفن زباله آرادکوه یا کهریزک است، هیچ حدود مجازی برای بو نداشتیم اینکه بو در چه حدی باشد می توانیم بگوییم آزاردهنده است یا نیست که در این راستا این حدود مجاز تعیین و ابلاغ شد.

گل علیزاده گفت: در واقع بو ناشی از انتشار گازهای مولد بو یا گازهای بوزا است، اینکه بگوییم فلان گاز تا چه حدی باشد بوی آن آزاردهنده است یا نیست در این حدود مجاز تعیین شده است، بر این اساس صنعت مورد نظر را پایش و بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب به آنها ابلاغ می کنیم که میزان انتشارشان تا چه حد می تواند باشد تا آزاردهنده نباشد، در واقع بو جزو آلودگی هوا محسوب می شود اما بیشتر آزاردهنده است تا اینکه بیماری زا باشد.

استاندارد ملی انواع سوخت برای اولین بار در دولت سیزدهم تصویب شد


تعیین تراز صدا برای خودرو و موتورسیکلت

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت کاهش آلودگی صوتی به ویژه در کلانشهر تهران تلاش شد تا حدود تراز صدا برای خودروها و موتورسیکلت ها تهیه شود، بر اساس قانون هوای پاک باید حدود مجاز صدا در وسایل نقلیه موتوری از جمله موتورسیکلت ها، خودروهای سواری سبک و خودروهای نیمه سنگین و سنگین را تهیه می کردیم که در ابتدا با همکاری برخی دانشگاه ها حدود مجاز صدا در سواری های سبک و موتورسیکلت ها را تعیین و ابلاغ کردیم و چندی پیش نیز حدود مجاز صدا خودروهای سنگین و نیمه سنگین را تعیین و ابلاغ کردیم.

وی درباره اینکه حدود مجاز صدا در وسایل نقلیه موتوری چگونه تعیین می شود، اظهارداشت: برای انجام این کار ابتدا فراخوان می دهیم و سپس دانشگاه ها با ارائه برنامه های خود برای کارهای تحقیقاتی و میدانی انتخاب می شوند و بعد از آن در قالب یک پروژه تحقیقاتی به صورت رندمی صدای تعدادی موتورسیکلت و یا خودرو را اندازه گیری می کنند تا به یک عدد واقعی برسند، یعنی به این برسند که مثلا چند درصد از خودروها و یا موتورسیکلت های موجود می توانند چه حدود صدایی را پاس کنند و همان را ملاک قرار می دهند یعنی تلاش می شود که عدد واقعی باشد و وسیله نقلیه مورد نظر بتواند در شرایط عادی آنرا پاس کند.

گل علیزاده گفت: زمانی که این حدود مجاز به مراکز معاینه فنی ابلاغ شد آنها دیگر موظف هستند آنرا در روند معاینه لحاظ کنند و اگر خودرو یا موتورسیکلتی موفق به پاس کردن آن نشد، نمی توانند معاینه فنی آن وسیله نقلیه را تایید کنند، همچنین پلیس نیز موظف است در صورت مشاهده چنین تخلفی در سطح شهر با آن برخورد قانونی کند تا با در کنار هم قرار گرفتن این قوانین شاهد کاهش آلودگی صوتی در کلانشهر تهران و آرامش میان شهروندان باشیم.

استاندارد ملی انواع سوخت برای اولین بار در دولت سیزدهم تصویب شد


تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیمی کشور برای نخستین بار

وی اظهار داشت: موضوع دیگری که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیمی کشور است، در واقع بر اساس قانون برنامه هفتم درج ماده الحاقی تبصره ۱ ماده ۲۱ قانون برنامه مدیریت تغییر اقلیمی کشور تدوین شد، این مساله قطعا از آلودگی هوا بسیار مهمتر است چون تمام زیرساخت ها و فعالیت های کشور را ، پیامدهای تغییر اقلیم تحت تاثیر قرار داده و می دهد بنابراین اگر کشور را برای کاهش آسیب پذیری، رفتن به سمت اقتصاد سبز و کم کربن سازگار نکنیم خسارات جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود.

گل علیزاده با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی برنامه مدیریت تغییر اقلیمی کشور را تصویب کرد تا بتوانیم کشور را با پیامدهای تغییر اقلیم سازگار کنیم گفت: بر اساس این قانون چهار هدف تقویت سازگاری، کاهش آسیبب پذیری، گسترش اقتصاد سبز و صنعت کم کربن مد نظر است، البته اقتصاد سبز و صنعت کم کربن دقیقا بند ۷ سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست است که سال ۹۴ ابلاغ شده بود این موضوع خیلی مهم است، سیلاب هایی که امروزه اتفاق می افتد ناشی از تغییر اقلیم است که باید برای آن برنامه داشته باشیم تا خاک آن مناطق دچار فرسایش نشود و این همه خسارت های جانی و مالی وارد نشود.

وی تاکید کرد: یکی از پیامدهای تغییر اقلیم؛ تغییر در شدت، زمان و مکان بارش ها است که برای آن برنامه ریزی نداریم و همیشه غافلگیر می شویم، ۹۴ درصد تولید غذا در دنیا وابسته به خاک است اما بر اثر سیلاب خاک مرغوب را از دست می دهیم، خاک های کشاورزی فقیر و در تولید غذا مشکل ایجاد می شود، همچنین افزایش سطح بیابان ها اتفاق می افتد، اکنون طرح مقابله با بیابان زایی داریم ستاد مقابله با گرد و غبار در سازمان در این زمینه فعال است و مساله را برای دستگاه های ذیربط توجیه می کند، سطح اراضی تخریب شده خیلی زیاد است و نیاز به کار مستمر و جمعی دارد، بنابراین داشتن برنامه برای کاهش اثرات تغییر اقلیم الزامی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha