به گزارش ایرنا، ساخت 14 باب هتل جدید، برگزاری 13 رویداد بین المللی ورزشی، افزایش 30 درصدی ورودی گردشگر به آذربایجان شرقی و برنامه ریزی برای افزایش بیش از 2 برابری تعداد تخت های مراكز اقامتی استان از هفت هزار به 13 هزار تخت، برخی دستاوردهای تبریز 2018 برای آذربایجان شرقی و صنعت گردشگری كشور است.
البته انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی، دستاوردهای مهم دیگری در حوزه های عمرانی تبریز نیز داشت كه بهره برداری از مركز همایش های بین المللی شهرداری با 60 میلیارد تومان هزینه در مدت 2 سال، تنها مشتی نمونه خروار است.
از سوی دیگر انتخاب كهن شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی در سال میلادی سپری شده، نوید روزهای خوب و خوش گردشگری و تغییر و تحولات عمیق در این حوزه را می داد كه هرچند اقدامات و برنامه های مفید و موثر برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی شده بود، اما در عمل آنچنان كه باید اجرایی نشدند و تنها تعداد قلیلی از برنامه های اعلامی عملیاتی شد.
اما هر چه بود گذشت و می توان امیدوار بود كه رویداد تبریز 2018 نقطه عطفی برای صنعت گردشگری خطه آذربایجان و ایران باشد تا از این طریق بتوان روزنه های جدید و امیدواركننده برای رونق این صنعت پرمنعفت پدید آورد.
تصویب رویداد بین المللی «تبریز 2018» در هیات دولت و تخصیص اعتبارات مناسب برای آن در كنار راه اندازی ستاد ملی و استانی این رویداد، از جمله اقدامات بسیار مناسب دولت تدبیر و امید برای رونق بخشی به صنعت گردشگری و ایجاد تغییر و تحول در این بخش بود كه در بخش اعتبارات با مشكلات عدیده ای همراه شد و آن گونه كه انتظار می رفت، این اعتبارات در موعد مقرر و به مقدار كافی تخصیص نیافت و جذب نشد.
در واقع از مهم ترین نقاط ضعف «تبریز 2018» كه بازتاب گسترده ای نیز در میان افكار عمومی داشت، كاهش رقم اولیه اعلامی 700 میلیارد تومان اعتبار ملی این رویداد بین المللی به 300 میلیارد تومان در وهله اول و 10 میلیارد تومان در پایان بود.
همچنین گفته می شود ستاد ملی «تبریز 2018» كه با تصویب هیات دولت و توجه ویژه رییس دولت تدبیر و امید تشكیل شد، تحرك چندانی برای تبلیغ این رویداد گردشگری بین المللی نداشت و اگر اتفاقی هم در این حوزه روی داد، با اعتبارات محدود استانی و تلاش شبانه روزی مسوولان محلی بود.
** تبریز 2018 نقطه آغاز توسعه گردشگری است
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست های دولت و مدیریت استان برای برگزاری هرچه بهتر برنامه های مربوط به تبریز 2018، از این رویداد بزرگ و بین المللی نه به عنوان یك اتفاق معمولی و یك ساله، بلكه به عنوان نقطه آغازی برای رونق و توسعه صنعت گردشگری یاد كرد.
مرتضی آبدار، حمایت و تشویق برای فعالان حوزه گردشگری به منظور تسهیل مسیر حركتی عرصه گردشگری استان را از رویكردهای مهم تبریز 2018 خواند و گفت: رویداد تبریز 2018 نقطه شروع در مسیر توسعه گردشگری آذربایجان شرقی است و باید سهم استان را در ورود گردشگران داخلی و خارجی افزایش دهیم كه در این راستا پیگیر جذب اعتبارات و مشوق های مندرج در قانون به منظور حمایت از بخش خصوصی فعال در عرصه گردشگری هستیم.
وی اظهار كرد: آنچه مهم است نقش پررنگ و اساسی حضور عموم مردم در این رویداد فراملی و در عرصه گردشگری است و با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته، نگاه بخش دولتی معطوف به حمایت از بخش خصوصی در حوزه گردشگری است كه تلاش برای كسب عناوین ملی و بین المللی در جهت معطوف شدن نگاه ها به تبریز صورت می پذیرد.
آبدار با اشاره به اینكه تبریز 2018 یك فرصت تاریخی برای تبریز، آذربایجان شرقی و كشور بود، یادآور شد: نباید فراموش كرد كه مسیر برای حركت رو به جلو در صنعت گردشگری باز شده و باید از فرصتها و ظرفیتها استفاده كنیم.
وی اضافه كرد: با توجه به ظرفیت های بسیار وسیع و بی بدیل تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی و تبریز با تمام توان برای تقویت زیرساخت های گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان اقدام خواهیم كرد.
آبدار، تعریف و تدوین پنج مسیر گردشگری در منطقه تاریخی شهر تبریز و پنج مسیر گردشگری در سایر نقاط استان را از جمله فواید و مزیت های رویداد تبریز 2018 بیان كرد و افزود: بدون تردید در سال آینده و سال های بعد حوزه گردشگری استان شاهد تحولات بسیار مهم و عمیق خواهد بود.
* مزیت های گردشگری تبریز مورد غفلت قرار گرفت
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینكه مسئولان در استفاده از ظرفیتهای گردشگری تبریز 2018 آن چنان قوی عمل نكردند، گفت: رویداد تبریز 2018 به دلیل غفلت و بی توجهی مسئولان نتوانست تغییری در رونق صنعت گردشگری ایجاد كند.
محمداسماعیل سعیدی اظهار داشت: هرچند جذابیت های گردشگری كشور و آذربایجان شرقی و تبریز برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوان است، اما این ظرفیتها به درستی به جهانیان معرفی نشده است كه یكی از دلایل مهم آن عملكرد ضعیف رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور است.
وی افزود: تبریز 2018 رویداد مهمی بود كه میتوانست رتبه ایران را در جذب گردشگر بهبود بخشد، اما به دلیل غفلت و بی توجهی مسئولان نتوانست تغییری در رونق صنعت گردشگری ایجاد كند.
سعیدی با تاكید بر اینكه برای رونق گردشگری به دپیلماسی فعال در حوزه فرهنگی نیاز است، یادآوری كرد: بر این مبنا می توان از طریق رایزنی با تورگردانهای خارجی و وزارتخانههای گردشگری سایر كشورها زمینه را برای افزایش ورود گردشگر اروپایی به ایران و تبریز فراهم كرد.
وی ادامه داد: گردشگران تمایل دارند در سفر به سایر كشورها از امكانات رفاهی و تفریحی بهتری استفاده كنند و در زمینه رزرو هتل، مركز اقامتی، بلیتهای هواپیما و قطار به راحت ترین وجه اقدام كنند كه متاسفانه این امكانات در ایران و برای رویداد تبریز 2018 محقق نشد.
وی با بیان اینكه رویداد تبریز 2018 در بخش اعتبارات تخصیصی از سوی دولت با مشكلات عدیده و كلانی مواجه است، كاهش چندین برابری این اعتبارات، اجرای برنامه های تعریف شده را غیرممكن دانست و گفت: با تمام این اوصاف رویداد مزبور می تواند برای سال های آینده تجربه ای گران بها به شمار آید تا مسیر توسعه صنعت گردشگری استان هموارتر شود.
* تبریز 2018 سرآغاز تحولات حوزه گردشگری است
شهردار تبریز نیز با بیان اینكه رویداد تبریز 2018 یك آرمان نهایی نیست، گفت: این رویداد سرآغازی برای ایجاد تحولات در حوزههای مختلف به ویژه گردشگری است.
ایرج شهین باهر اظهار كرد: برای تحقق اهداف مورد نظر این رویداد مهم، ایجاد فضای مشاركت لازم است و این امر به شدت نیازمند جلب رضایت و اعتماد شهروندان می باشد.
وی با تاكید بر اینكه رویداد تبریز 2018 باید فضایی ایجاد كند تا شعار «هر شهروند، یك میزبان» به صورت واقعی در شهر و استان نمود یابد، افزود: این شعار تنها برای یك سال و دوره زمانی محدود نیست و باید همواره مورد توجه مردم قرار بگیرد تا تبریز 2018 را سرآغازی برای ایجاد تحول در اقتصاد پایدار شهری تبدیل كرد.
شهین باهر از تبریز به عنوان منطقه ای با تواناییهای بالقوه گردشگری یاد كرد و گفت: این كهن شهر شاخصهای لازم برای تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی و علمی كشورهای منطقه را در خود دارد و باید از رویداد فوق برای تداوم رونق گردشگری بهره جست.
وی با اشاره به اینكه تبریز از نظر توسعه یافتگی جزو یكی از شهرهای مهم منطقه است، ابراز امیدواری كرد برنامه ها و آیین های تبریز 2018 تنها به این سال میلادی خلاصه نشود و برای سال های آینده نیز تداوم یابد و تقویت شود تا توسعه همه جانبه گردشگری را شاهد باشیم.
شهین باهر اضافه كرد: تبریز از آثار و ابنیه های تاریخی بسیار گران قدری همچون مسجد كبود، ارك علی شاه، خانه های تاریخی متعدد و دهها موزه تاریخی برخوردار است كه هر یك به تنهایی می تواند موجب جذب و جلب خیل عظیم گردشگران باشد.
** افزایش 30 درصدی گردشگران در تبریز 2018
معاون گردشگری مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز از افزایش حدود 30درصدی آمار گردشگران داخلی و خارجی ورودی به این استان طی فصل تابستان خبر داد و گفت: تابستان امسال به دلیل رویداد بین المللی تبریز 2018 و بازتاب های تبلیغاتی آن، چهار میلیون و 402 هزار نفر گردشگر داخلی از اقصی نقاط ایران اسلامی به آذربایجان شرقی وارد شده و از آثار و ابنیه های تاریخی آن بازدید كردند كه این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 42 درصدی دارد.
فرشاد رستمی، آمار ورودی گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی طی همین مدت را 492 هزار و 500 نفر اعلام كرد كه به گفته وی این آمار نیز نسبت به تابستان سال گذشته حدود 17 درصد افزایش نشان می دهد.
رستمی، اتباع كشورهای تركیه، جمهوری آذربایجان، كشورهای عربی و برخی از اتباع اروپایی را عمده ترین گردشگران خارجی ورودی به آذربایجان شرقی و تبریز اعلام كرد.
رستمی، افزایش نرح ارز را از جمله دلایل مهم در افزایش تعداد ورودی گردشگران خارجی به كشور و استان ارزیابی كرد كه موجب رونق این صنعت می شود.
وی، میانگین ضریب اشغال مراكز اقامتی آذربایجان شرقی در فصل تابستان را بیش از 76 درصد اعلام و اضافه كرد: ضریب اشغال هتل ها 68 درصد و هتل آپارتمان ها نیز معادل 85 درصد بوده است.
رستمی گفت: در حال حاضر مجموع مراكز اقامتی آذربایجان شرقی اعم از هتل ها، مهمان پذیرها، هتل آپارتمان ها و سایر مركز 175 مورد است كه علاوه بر این تعداد، 112 اقامتگاه بوم گردی نیز فعال می باشد.
وی از آذربایجان شرقی به عنوان یكی از مناطق و مقاصد مهم گردشگرپذیر ایران طی تابستان اخیر نام برد و اظهار داشت: رویداد تبریز 2018 و نیز بازتاب های رسانه ای آن تاثیر بسزایی در رشد و رونق صنعت گردشگری استان داشت.
به گزارش ایرنا، رویداد تبریز 2018 با آغاز سال جدید میلادی به ظاهر پایان یافت، اما طرح ها، برنامه ها، تعاریف و سیاست گذاری های كلان گردشگری برای توسعه این صنعت پردرآمد همچنان تداوم دارد و باید نهادهای مسوول و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور سیاست های مورد نظر برای تبریز 2018 را ادامه دهند و البته تقویت كند.
تبلیغات رسانه ای و شناساندن تبریز در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی، مزیت بارز و مهم رویداد تبریز 2018 است كه باید از این موقعیت به دست آمده برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری به بهترین شكل ممكن بهره برداری كرد.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی
3038/518
تبریز- ایرنا- رویداد بین المللی گردشگری «تبریز 2018» در حالی به پایان رسید كه كارشناسان از انتخاب این كلان شهر به عنوان پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی در سال گذشته میلادی به عنوان فصل تازه ای در آغاز رونق و شكوفایی صنعت گردشگری در آن یاد می كنند.