۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۲۸
کد خبر: 82987698
T T
۰ نفر

6 شكارچی متخلف طارمی در دام قانون گرفتار شدند

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۲۸
کد خبر: 82987698
6 شكارچی متخلف طارمی در دام قانون گرفتار شدند

زنجان- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم گفت: با تلاش بازرسان و ماموران یگان حفاظت این اداره در مدت 10 روز اخیر 6 شكارچی حرفه ای دستگیر و سه قبضه اسلحه شكاری به همراه تجهیزات از آنها كشف و ضبط شد.

غلامرضا عباسی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شكارچیان كه متشكل از افراد بومی و غیر بومی شهرستان می باشند، طبق گزارش های واصله از مخبران محلی در مناطق حفاظت شده طارم توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در سه عملیات دقیق و حساب شده دستگیر شدند.
عباسی اظهار كرد: مامورین یگان حفاظت محیط زیست طارم با توجه به برنامه های گشت و كنترل گسترده ای كه در سطح شهرستان دارند در كمترین زمان ممكن در محل مورد نظر حضور یافته و شكارچیان متخلف را قبل از اقدام به شكار غیر مجاز دستگیر كرده اند.
این مسئول درخصوص چگونگی دستگیری شكارچیان متخلف عنوان كرد: در یك مورد، از چهار شكارچی متخلف كه در منطقه شكار ممنوع خرمنه سر محدودۀ دربند باكلور اتراق كرده بودند به صورت نامحسوس و پس از كمین و پایش عوامل، دام ماموران یگان محیط زیست افتادند، از این شكارچی ها یك قبضه اسلحه غیرمجاز پنج تیر و تعداد چهار عدد فشنگ چارپاره و یك تیر فشنگ ساچمه ای كشف و ضبط شد.
عباسی در ادامه خاطرنشان كرد: در موردی دیگر نیز یك شكارچی متخلف كه در منطقه ارتفاعات طالش خانی در حال اقدام به شكار بود، قبل از شكار دستگیر و یك قبضه اسلحه دولول غیرمجاز به همراه چهار تیر فشنگ ساچمه زنی كشف و ضبط شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم اظهار داشت: شكارچی متخلف دیگری نیز كه در منطقه پیامون هزارود جهت انجام شكار حضور پیدا كرده بود، قبل از اقدام به شكار توسط یگان حفاظت محیط زیست دستگیر و یك قبضه اسلحه قاچاق تك لول به همراه پنج تیر فشنگ ساچمه زنی كشف و ضبط شد.
غلامرضا عباسی در مورد اقدامات قانونی انجام شده در جهت برخورد با این شكارچیان متخلف گفت: تمامی موارد كشف و ضبط شده بعد از تكمیل پرونده به همراه شكارچیان متخلف به مراجع قضایی شهرستان معرفی و تحویل داده خواهند شد.
این مسئول با اشاره به وجود زیستگاه های متعدد حیات وحش در شهرستان طارم بیان كرد: در منطقه شكار ممنوعه خرمنه سر كه بسیار وسیع و در ارتفاعات شمالی طارم واقع شده است، حیواناتی چون كبك، كل و بز كوهی زیست می كنند.
وی افزود: روستاییان در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست كشور نقش بسزایی دارند و با توجه به ضرورت این موضوع اهالی روستاهای طارم با توجه به پتانسیل های بالای محیط زیستی این شهرستان باید در كنار اداره محیط زیست شهرستان طارم باشند و با اطلاعات و اخبار دقیق از وضعیت آلاینده های زیست محیطی و شكارهای غیر مجاز یار و یاور ماموران یگان حفاظت این اداره باشند.
وی همچنین به نقش دهیاران در توسعه فرهنگی حفاظت از محیط زیست اشاره كرد و یادآور شد: اكثر اهالی شهرستان طارم ساكن مناطق شكار ممنوع و یا مناطق آزاد زیستگاه های حیات وحش هستند كه روستاهای آنها اغلب در مناطق كوهستانی واقع شده است و امیدواریم مجموعه شوراها، دهیاری ها و مردم شهرستان در جهت صیانت و حفاظت از محیط زیست تلاش كنند.
به گزارش ایرنا، حیات وحش یك كشور نیز مانند دیگر ذخایر طبیعي از ارزش هاي زیادي برخوردار است و داراي منافع و اهمیت هاي خاص خود است. جانوران یك منطقه ضمن ایجاد تعادل طبیعي و بیولوژیك در آن منطقه از ارزش هاي علمي و تفریحي زیادي نیز برخوردار هستند.
شهرستان طارم به دلیل تنوع زیاد آب و هوایی و وجود اكوسیستم هاي ویژه در منطقه و ارتباطات بیولوژیكي آن با استان هاي همجوار از غناي حیات وحش خوبي برخوردار است. در این شهرستان انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان، دوزیستان، حشرات و بندپایان یافت مي شوند. در گذشته اي نه چندان دور، تنوع گونه ها و وضعیت جمعیت جانوري این منطقه تا اندازه اي بوده كه یكي از مناطق مهم ایران در زمینه حیات وحش به شمار مي آمده است.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 كیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085