تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

تهران - ایرنا - وزیر آبیاری ، آب و برق اتیوپی اعلام كرد كه كشورش با پیشنهاد مصر برای افزایش خروجی های جدید در پشت سد النهضه و سرازیر شدن آب رود نیل به سمت مصر و سودان مخالف است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری عربی پرس، مصر از اتیوپی خواسته خروجی های سد النهضه به سمت این كشور را از دو تا به چهار خروجی افزایش دهد.
'موتوما مكاسا'، وزیر آبیاری و آب و برق اتیوپی گفت: مخالفت با این پیشنهاد به منظور تضمینی برای ادامه خروجی های آب به سمت قاهره و خارطوم در صورت از كار افتادن ژنراتورها در دوره هایی كه ارتفاع آب رود نیل كم می شود، بوده است.
برپایه این گزارش حسام مغازی وزیر منابع آبی و آبیاری مصر گفته بود كه اتیوپی با اعتراف به سهم آب مصر و سودان بالغ بر سالانه 5 میلیارد و 55 میلیون متر مكعب برای مصر و 30 میلیارد متر مكعب برای سودان مخالفت كرده است چرا كه یكی از منابع آبی رود نیل برای مصر و سودان كشور حبشه است ولی تنها منبع نیست.
وزیر اتیوپی این اظهارات را در یك كنفرانس مطبوعاتی كه روز گذشته (جمعه) در آدیس آبابا برگزار شد بیان كرد.
وی در این كنفرانس مطبوعاتی گفت كه مساله پرشدن سد به زمانبندی اقدامات ساخت و ساز این پروژه بستگی دارد.
مكاسا تاكید كرد كه باز كردن دو خروجی سد النهضه برای ورود آب به سمت سودان و مصر كافی است.
وی اظهار داشت: عملیات آبگیری بعد از پایان كارهای ساختمانی مرحله آبگیری آغاز خواهد شد و هیچ ربطی به پایان اجرای بررسی ها ندارد و شركت های مشاوره فرانسوی بررسی ها را بدون توقف كارهای ساخت سد انجام خواهند داد.
وی بدون مشخص كردن زمان شروع عملیات آبگیری پشت سد النهضه گفت كه این اقدام 5 تا 7 سال زمان می برد.
مصر ژانویه جاری در نشست كارشناسان در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی خواستار بررسی پیشنهاد مصر در خصوص ایجاد و افزایش خروجی های بیشتر در پشت سد النهضه شده بود.
در همین حال وزیر آب و برق اتیوپی اخبار مربوط به توافق كشورش با مصر و سودان را در باره آبگیری سد النهضه رد كرد.
وزیر آبیاری مصر گفت كه كشورش در قبال مساله سد النهضه احساس نگرانی می كند ولی این مساله خطری برای قاهره محسوب نمی شود.
مغازی گفت كه به همتای اتیوپیایی خود در بیست و ششمین نشست سد النهضه كه اخیرا در خارطوم پایتخت سودان برگزار شد نگرانی مردم مصر را از زمان بازگشت جریان رود نیل به مسیر طبیعی اعلام كرده است.
اما وزیر اتیوپی اعلام كرد كه از انتشار این خبر در رسانه های اتیوپی در زمان برگزاری مذاكرات تعجب كرده با وجود آن كه جریان رود نیل چند روز قبل از آن عوض شده بود.
وی گفت كه طرف هایی در اتیوپی وجود دارند كه معتقدند اتیوپی منبع آب رود نیل است و حق دارد هر طور كه می خواهد عمل كند و به این ترتیب تلاش می كنند مذاكرات را به شكست بكشانند.
فرصتی كه كشورهای مصر ، سودان و اتیوپی به دو دفتر مشورتی بی آر ال و ارتیلیا برای بررسی های فنی مناسب در باره سد النهضه داده بودند، روز گذشته (جمعه) به پایان رسیده است .
شایان ذكر است كه مصر، سودان و اتیوپی مارس گذشته پیمانی را درخارطوم پایتخت سودان به امضا رساندند كه شامل موافقت با تكمیل كارهای ساختمانی ساخت سد مذكور و بررسی های فنی برای حفاظت از سهم آب از رود نیل برای هر سه كشور می باشد.
خاورم**1408**1579