سنندج- ایرنا- كارشناس تغذیه بیمارستان توحید سنندج گفت: روزه داران هنگام افطار غذاهای ساده و زود هضم و آبدار مصرف كنند.

زاهد مفاخری روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ماه رمضان پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ و شیر و لبنیات برای روزه داران ضروری است.
وی با تاكید بر اینكه روزه داران باید برنامه غذایی مناسب، ساده و زود هضم را در وعده سحر و افطار قرار دهند افزود: نوشیدنی های سالم مانند ماست، دوغ، آبمیوه طبیعی و آب معدنی و چای كمرنگ برای وعده غذایی سحر و افطار مناسب است.
وی بر جایگزین كردن غذاهای زود هضم و آبدار به جای غذاهای شور و پرادویه و پرچرب تاكید كرد و گفت: مصرف به گفته وی غذاهای شور، غذاهای پرچرب، غذاهای شیرین و شرینی جات برای هضم و جذب غذا در سیستم غذاهای چرب و شور سبب افزایش و تعریق بدن می شود و نیاز بدن به آب را بیشتر می كند.
كارشناس تغدیه بیمارستان توحید سنندج اظهار كرد: مصرف غذاهای آبدار، سوپ ها، آش، شیر، مصرف میوه جات و سبزیجات، سالاد، آبلیمو، ماست كم چرب در وعده سحر می تواند در طول روز قسمتی از آب بدن را تامین كند.
مفاخری فزود: مصرف 6 تا هشت لیوان آب در وعده سحر ضروری است، اما مصرف نوشیدنی های گازدار و دلسترها و چای پررنگ توصیه نمی شود.
وی با اشاره به طولانی بودن مدت روزه داری در فصل گرم سال و محدود بودن ساعت آشامیدنی گفت: انسان در طول روز نیاز به مقدار مشخصی آب نیاز دارد برای پیشگیری از كم آبی بدن باید هنگام افطار مایعات زیادی مصرف كرد.
مفاخری با بیان اینكه نوشیدنی هایی مانند چای، شربت قسمتی از آب مورد نیاز بدن را تامین می كند افزود: مصرف نوشیدنی های مدرن مانند چای تلخ، نسكافه و قهوه سبب تعریق و دفع بیشتر آب بدن می شود و نیز مصرف نوشابه های گازدار و شیرینی ها هم در وعده سحر هم در وعده افطاری باید حذف شود.
وی مصرف خرما، یك لیوان شیر گرم، شیر برنج، حلیم كم چرب، گردو، پنیر، آش رقیق حاوی حبوبات كم و سوپ را مناسب ترین غذا برای وعده افطار عنوان كرد و بر مصرف غذاهای ساده و زود هضم و آبدار هنگام افطار تاكید كرد.
وی افزود: مصرف مایعات گرم و هم دمای بدن مانند شیر، چای كمرنگ، آب ولرم، قندهای ساده، خرما، قندهای ساده كشمش غذاهای آبكی مانند سوپ، آش عسل در وعده افطار توصیه می شود.
وی با بیان اینكه بدن در طول روز نیاز به مقدار مشخصی آب و مایعات دارد گفت: افراد روزه دار در ساعات گرم روز باید كمتر در مقابل گرما قرار گیرند گرما سبب تعریق و كم آبی بدن می شود.
وی ادامه داد: مصرف غذاهای پرنمك و پرادویه، قندهای صنعتی مصرف بامیه و زولوبیا در وعده افطار و سحری برای بدن ضرر دارد و سبب تشنگی می شود.
وی افزود: مصرف چربی هایی كه اشباع زیادی مصرف بامیه و زولبیا سبب ترشح ناگهانی انسولین در بدن و افت قند و سبب افزایش وزن می شود.
وی تاكید كرد: در فاصله افطار تا شام باید غذای سبك مصرف شود اما غذای سحر باید معادل ناهار و حاوی كربوهیدرات ها، نان سبوسدار، میوه جات و سبزیجات باشد، مصرف سبزیجات و میوه جات از یبوست جلوگیری می كند.
7352/ 3020
**خبرنگار: شیوا اردلان منش**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی