۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85076998
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزه داران در ماه مبارک رمضان از مصرف مایعات غافل نشوند

زنجان - ایرنا - رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه مصرف کم مایعات موجب بروز خطر سنگ کلیه در افراد می‌شود، گفت: روزه‌داران در ماه مبارک رمضان از مصرف مایعات فراوان غافل نشوند.

عصمت عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به موضوع افت فشار خون در دوران روزه‌داری اشاره کرد و افزود: این مشکل با علائمی چون تعریق زیاد، ضعف، کاهش انرژی، سرگیجه، رنگ‌ پریدگی و حالت غش همراه است که به طور معمول هنگام بعدازظهر در ماه مبارک رمضان رخ می دهد که دلیل آن، مصرف کم مایعات و نمک است.

این کارشناس، سردرد را از دیگر مشکلات رایج روزه‌داری عنوان کرد و گفت: این مشکل به علت عادت داشتن به مصرف کافئین، تنباکو و قطع آن و همچنین خستگی و استراحت نکردن و نداشتن خواب کافی به علت فعالیت زیاد یا افت فشار خون ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: برای مواجه نشدن با آن بهتر است یک تا ۲ هفته قبل از ماه مبارک رمضان، مصرف مواد حاوی کافئین و تنباکو کاهش یابد و نوشیدنی‌ها و چای‌های گیاهی فاقد کافئین جایگزین آنها شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: روزه‌داران در طول ماه مبارک رمضان باید برنامه خود را طوری تنظیم کنند که خواب و استراحت کافی داشته باشند تا دچار سردرد و افت فشار خون نشوند.



عباسی، ضعف، سرگیجه، خستگی، فقدان تمرکز، تعریق، لرزش، کاهش فعالیت و قدرت جسمانی، سردرد و تپش قلب را از علائم افت قند خون ذکر کرد.

به گفته این کارشناس، مصرف زیاد قندهای ساده در وعده سحر موجب ترشح زیاد انسولین و افت قند خون در افراد غیر دیابتی می‌شود از همین رو لازم است روزه‌داران از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قندهای ساده اجتناب کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مصرف ناکافی غذاهای حاوی کلسیم، منیزیوم و پتاسیم را هم موجب بروز مشکلاتی چون گرفتگی عضلات عنوان و خاطرنشان کرد: برای درمان این مشکلات مصرف غذاهایی که منبع غنی این مواد هستند مثل سبزی‌ها، میوه‌ها، خرما و لبنیات از جمله شیر، ماست، پنیر و کشک توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha