اسلام آباد - ایرنا -منابع بیمارستانی پاکستان اعلام کردند بیش از چهار هزار نفر به علت ابتلا به بیماری مهلک تب دنگی در بیمارستان های این کشور بستری شده اند.

 گزارش روز دوشنبه رسانه های پاکستان حاکی از شیوع نگران کننده بیماری تب دنگی در شهرهای راولپندی، اسلام آباد، لاهور، پیشاور، کراچی و شهرهای مختلف ایالات سند و بلوچستان است.

تنها در چند ماه گذشته صدها نفر در مناطق مختلف ایالت بلوچستان مبتلا به تب دنگی شده و این مشکل  به حدی بود که مراکز درمانی در برخی از نقاط ظرفیت برای پذیرش بیماران نداشتند.

روزهای اخیر همین وضعیت در شهرهای مختلف ایالت پنجاب نیز مشاهده شده و بیشتر مبتلایان به تب دنگی مجبور به سفر به شهرهای لاهور، راولپندی و اسلام آباد برای معالجه هستند.

شبکه های خبری پاکستان اعلام کردند هم اکنون بیش از  چهار هزار بیمار در مراکز درمانی شهرهای راولپندی و اسلام آباد در بخش های ویژه درمان تب دنگی بستری هستند و براساس آخرین گزارش ها، پنج نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

مسئولان اداره بهداشت و درمان در ایالت پنجاب پاکستان در گزارش اخیر خود ضمن نگرانی از گسترش تب دنگی، تانکرهای باز آب آشامیدنی واقع در سقف منازل مسکونی را عامل شیوع بیماری خطرناک تب دنگی اعلام کرد.

ویروس تب دنگی در اثر نیش پشه ناقل این بیماری در مناطق شهری و روستایی گسترش می یابد. پشه عامل ویروس تب دنگی که پس از بارش باران تولید  مثل می کند در بسیاری از کشورهای جهان یافت می شود.

همزمان با شیوع ویروس دنگی در پاکستان، جامعه این کشور نگران روند کند خدمات رسانی و اقدامات موثر برای معالجه بیماران مبتلا به این ویروس است با این حال تیم های ویژه مبارزه با تب دنگی از روزهای اخیر اقدامات خود را برای کنترل و نابودی این بیماری خطرناک آغاز کرده اند.

رسانه های پاکستانی گزارش کردند که تلفات بیماری تب دنگی به صدها نفر رسیده و شهرهای ایالات پنجاب و خیبرپختونخوا بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان به این بیماری را در خود جای داده است.

براساس گفته های کارشناسان بهداشتی در پاکستان ، دنگی نوعی بیماری تب حاد است که از گزیدگی پشه های بومی ناشی می شود که بر اثر آن ؛ سیستم داخلی بدن تا چند روز از حالت عادی خارج شده و باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ روی پوست بدن می شود.

  این بیماری در پاکستان اغلب در ماه های ژوییه، اوت و سپتامبر (تیر تا شهریور) به دلیل بارش های موسمی افزایش می یابد.

براساس گزارش منابع خبری ،تخمین زده می شود هر سال ۲۲۰ میلیون نفر از مردم جهان از جمله دو میلیون نفر کودک در آسیا و آمریکای لاتین به تب دنگی مبتلا می شوند.