بندرعباس-ایرنا- یونسکو به تازگی نام بندرعباس را به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهان در حوزه صنایع دستی ثبت کرده و این رویداد به عنوان یک موفقیت ملی و بین المللی آن قدر اهمیت داشت که علاوه بر مسئولان شهری و استانی،سخنگوی وزارت امور خارجه نیز آن را به عنوان خبری مستقل اعلام کرد.

هرچند به دست آوردن این عنوان آسان نبوده و در فرآیندی طولانی و پیچیده با محوریت شهرداری، به بندرعباس رسیده، اما باید توجه داشت بهره برداری درست از این عنوان و نگاهداشت عنوان شهر خلاق، خلاقیتی به مراتب بیشتر از کسب آن را طلب می کند.

تجربه نشان داده مجامع بین المللی و به ویژه یونسکو همان قدر که در دادن عناوین مختلف دقیق و سختگیر هستند، در پایش پایداری و استمرار شرایط عنوان داده  شده نیز ذره ای از استانداردهای تعریف شده خود کوتاه نمی آیند و همیشه برای بازپس گیری عنوان اعطا شده آماده هستند.

نزدیک ترین نمونه  از این دست ژئوپارک قشم در همسایگی بندرعباس است که سال ۱۳۸۵به مجموعه ژئوپارک های تحت حمایت یونسکو افزوده شد، اما سال ۱۳۹۱به دلیل ناتوانی در نگاهداشت و تحقق استانداردها، کارت قرمز گرفت و از فهرست خارج شد.

البته ژئوپارک قشم پنج سال بعد ، (۱۳۹۶) و با سختگیری های بیشتر به فهرست یونسکو بازگشت اما پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن اخراج، در مقیاس ملی و بین المللی تا مدتها باقی ماند.

نمونه ای دیگر شهر رشت است که چهارسال قبل عنوان در شبکه شهرهای  خلاق یونسکو در رشته تنوع غذایی قرار گرفت اما به تازگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تهدید یونسکو برای بازپس گیری این عنوان خبر داد.

" شهرود امیر انتخابی" هفته گذشته نداشتن برنامه‌ریزی درست و ارائه نکردن مستندات از سوی شهرداری رشت به عنوان دبیرخانه شهر خلاق خوراک را دلایل احتمال از دست رفتن عنوان اعطایی یونسکو اعلام کرد.

شهرداری بندرعباس نیز ضمن به دست آوردن فرصتی ارزشمند باید از ۲تجربه ژئوپارک قشم و شهر رشت به عنوان یک هشدار جدی، عبرت گرفته و از هم اکنون سایه تهدید را از عنوان کسب شده دور کند.

انتظار می رود با قرار گرفتن نام بندرعباس در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو، پژوهشکده ها و آموزشگاه های صنایع دستی راه اندازی شوند.

همچنین بدیهی است هر مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی و چه بسا شهروندان بندرعباس از این پس در گشت و گذارهای خود به دنبال نمودها و نمادها و ردپای شهر خلاق صنایع دستی هستند و اگر اثر و مصداقی برای خواسته خود نیابند، اندک اندک حس غرور و افتخار جای خود را در مرحله اول به تردید و بعد سرزنش مسئولان شهری خواهد داد.

نباید فراموش کرد شناخته شدن یک شهر با شاخصه ای برجسته یا به قول خارجی ها "برندینگ شهری"، یکی از پیش زمینه ها و تسهیل کننده های مهم جذب گردشگر و سرمایه گذار است و غفلت از این فرصت از نگاه افکار عمومی نابخشودنی است.

گزارش از: هومن محمدکرمی