سه سال از قرار گرفتن كلانشهر رشت در فهرست شبكه شهرهاي خلاق يونسكو ميگذرد. عنواني كه به جهت تنوع و سليقه غذايي به پسوند رشت اضافه شد و در كنار اصفهان كه در حوزه صنايعدستي موفق به كسب اين لقب شد، بعنوان تنها نمايندگان ايران در جمع 116 شهر خلاق جهان قرار گرفتند.
همواره تنوع غذايي حيرتآور رشت زبانزد عام و خاص بوده كه اين اتفاق بدون شك يكي از مهم ترين دستاوردهاي رشت و گيلان در حوزه گردشگري در طي سال هاي اخير بشمار ميرود و اين ظرفيت جديد در حوزه ديپلماسي شهروندي روزنه خوبي براي شهر رشت در تقويت توريسم و جذب سرمايهگذاري هاي بينالمللي مي توانست بدنبال داشته باشد.
اما آنچه كه در عمل اتفاق افتاد هيچ تناسبي با چشم اندازهاي تعريف شده نداشت. تصاحب چنين برندي براي رشت در حوزه جهاني، اين كلانشهر را وارد كشمكش هايي در حوزه مديريت شهري كرد كه همچنان حرف و حديث هاي پيرامون آن ادامه دارد و اين ايام با توجه به در پيش رو بودن ميزباني رشت از 80 كشور جهان در آذرماه سال جاري در راستاي سلسله برنامههاي يونسكو، وارد فاز جديدي از جدالها و گفتگوهاي رسانهاي شده است.
منتقدان برگزاري اين برنامه در بدنه شورايشهر با مطرح كردن اين پرسش كه «شهرخلاق خوراك تاكنون چه دستاوردي براي رشت داشته» سعي در تخطئه كردن برنامههاي تدارك ديده شده هستند. بدون شك رشت همواره چوب اقدامات جزيرهاي و منفعتطلبانه متوليان آن را خورده و اكنون كه اين ناهماهنگي موجب شده تا اين برند جهاني در آستانه از دست رفتن باشد، بجاي حمايت از برگزاري اين نشست بزرگ كه ميتواند امتيازات منفي يونسكو به رشت را جبران نمايد، بار ديگر فضاي جديدي از تخريب را كليد زدهاند تا به مقاصد ديگري برسند.
اين افراد بجاي پرسشگري بايد پاسخگو باشند كه اگر رشت تاكنون نتوانسته دستاورد قابل توجهي از اين برند جهاني داشته باشد، مقصر اصلي همين افراد هستند كه بجاي اينكه هر يك برنامهاي در راستاي تقويت رشت در فرصت ايجاد شده ارائه دهند، با سناريوهاي غيرمنطقي فرصتهاي توسعه شهر را به يغما بردهاند.
مشكلات مالي و بدهيهاي كلان هيچ موقع دست از سر شهرداري رشت بر نداشته و اكنون شما به اين ناملايمتيها، شهرداري بدون شهردار را هم بيافزاييد اما بهانهها نميتواند دليل قابل اقناعي براي برهم زدن چنين برنامهاي باشد و در طول سه سال اخير اين اولين اقدام عملياتي مهمي بوده كه قرار است در رشت برپا گردد همانطور كه اصفهان سال آينده ميزبان همايش شهرهاي خلاق خواهد بود. اين كارشكني ها در حالي رقم ميخورد كه رقابت شديدي ميان مدعيان و شهرهاي عضو شبكه به عنوان مقاصد گردشگري با تكيه بر خلاقيت حاكم است اما در شهر رشت متوليان امر كه ميبايست به ارائه راهكار يا حتي الگوبرداري از تداركات ساير كشورها در راستاي تقويت اقتصاد شهر متمركز باشند، به سنگاندازي مشغول اند.
شهر خلاق چه بخواهيم چه نخواهيم يك برند جهاني و فرصتي مغتنم براي پيشرفت پايدار شهري است و اين در معرض توجه قرار گرفتن رشت در حوزه بين المللي با كمي برنامهريزي هدفمند خواهد توانست ارزش افزوده بالايي را توليد و اقتصاد شهري را متحول كند كه اين مهم تنها در گرو همگرايي تمامي اركان شهري به دست خواهد آمد.
بدون شك پشت در نگه داشتن مهمانان و سرمايهگذاران 80 كشور جهان در عرف بينالمللي جايگاهي نداشته و اين رفتار ما در آن سوي مرزها بازتاب جالبي در پي ندارد. نكته قابل تامل آنجايي است كه بسياري از شهرها در تقلاي كسب برندي براي منطقه خود هستند اما در رشت فرصتها را يكي پس از ديگري بر باد مي دهند!
2007
دو هفته نامه خط آخر چاپ استان گيلان در شماره 284 مربوط به نيمه اول مهرماه، مطلبي با عنوان شهر خلاق، قرباني تصميمات جزيرهاي به قلم ايمان رنجكش در توضيح چرايي عجر مديران شهري در استفاده از برند جهاني رشت در شبكه شهرهاي خلاق يونسكو منتشر كرده است.