یزد _ ایرنا _معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان دوره ابتدایی را نباید بر اساس توانمندی های هوشی از همدیگر جداسازی کرد؛ جداسازی و غربالگری یک کار ضدتربیتی است و آزمون و تست نباید وارد مقطع ابتدایی شود.

"رضوان حکیم زاده" روز چهارشنبه در همایش تخصصی  مدیران ابتدایی استان یزد افزود: بچه‌ها را نباید درگیر رقابت. سرزنش و تحقیر کرد زیرا کرامت آنها مخدوش می‌شود؛ این نوع تربیت، فقط "حافظه‌محوری" است باید به سمت تربیت "مهارت‌محور" حرکت کرد.

وی با بیان اینکه حریم کودکی و ابتدایی باید از سودجویی و تجارت مصون باشد اظهار داشت: مصوبه ۹۵۱ شورای عالی آموزش و پرورش که به امضای رییس جمهوری هم رسیده بر ممنوعیت حضور دانش آموزان در موسسات آموزشی و کتب کمک آموزشی در دوره ابتدایی تاکید شده و به صورت جدی این موضوع در وزارت آموزش و پرورش دنبال می شود. 

حکیم زاده گفت: متاسفانه صدا و سیما در زمینه بسته آموزشی و کتب آموزشی، بر سیاست غلطی دامن می‌زند و یک بیراهه تربیتی را ترویج می‌دهد و خانواده ها را هم در این زمینه ترغیب می‌کند که این اشتباه است. 

وی اضافه کرد: یادمان باشد راهبری تربیتی بر عهده خانواده نیست، بلکه آنها شریک ما در این زمینه هستند، وظیفه تربیت بر عهده نظام تعلیم و تربیت است و از این رو از خانواده ها می‌خواهیم در این زمینه، ما را همراهی کنند تا به اهدافمان برسیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تدوین سند تحول بنیادین اشاره و اضافه کرد: تحول بنیادین یک تحول همه جانبه است و در این سند چند چرخش اساسی صورت گرفته است. 

وی گفت :حرف اصلی سند تحول، تربیت به جای آموزش و تربیت تمام ساحتی است و دوران قبل از تدوین سند، دوران آموزش و تربیت تک ساحتی بوده که نتایج  آن رشد تک بعدی دانش آموزان بوده است.
وی با بیان اینکه تربیت متوازن یعنی اینکه دانش آموزان در ابعاد مختلف رشد کنند افزود: تحقق این امر نیازمند بازنگری در نقش‌ها است یعنی معلمان به عنوان اثرگذارترین عنصر در این فرآیند، به مربی تبدیل می شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خطاب به مدیران و معلمان گفت : نگاه عدالت محور به همه دانش آموزان داشته باشید،  نباید در تشویق خساست به خرج داد باید به همه دانش آموزان بها داد و در زمینه تشویق کم نگذاریم زیرا موجب انرژی گرفتن آنها می شود.

حکیم زاده افزود: بررسی ها نشان داده بازخوردها چه مثبت و منفی در زندگی افراد تاثیر دارند و بدین ترتیب کودکان با توجه به اینکه روحیه حساسی دارند باید آنها را تشویق کنیم. 

وی با بیان اینکه ما فقط مسئول نمره و دروس دانش آموزان نیستیم بلکه کودک از نظر تعالیم اسلامی و مبانی قرآنی، موجودی ارزشمند و صاحب کرامت است ادامه داد: باید  شعار بازنماندن بچه ها از تحصیل را به شعار بازنماندن از تربیت تبدیل کنیم، آنگاه در مسیر سند تحول بنیادین و میدان تربیت قدم برداشته ایم.

بازدید از مراکز پیش دبستانی، راه اندازی اتاق فکر و نشست با سرگروههای آموزشی مقطع ابتدایی از جمله برنامه های سفر ۲ روزه معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش، و پرورش به استان یزد است.