۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 83208130
T T
۰ نفر

تكالیف مهارت محور جایگزین مشق شب می شود

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 83208130
تكالیف مهارت محور جایگزین مشق شب می شود

بوشهر- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه و اولویت این وزارتخانه جایگزینی تكالیف مهارت محور به جای مشق شب برای دانش آموزان است.

به گزارش ایرنا، رضوان حكیم زاده روز چهارشنبه در همایش گردهمایی مدیران ابتدایی آموزش و پرورش در بوشهر افزود: بچه ها سالها رونویسی كردند اما فارغ التحصیل مدرسه ما نمی تواند یك صفحه نظر خود را بنویسد و تنها چیزی را بلد است بنویسد كه از رو می نویسد و خلاقیت ندارد.
وی بیان كرد: ما می گوییم بچه به جای رونویسی مهارت و خلاقیت نوشتن را بیاموزند و هدف از این برنامه بیكاری بچه ها نیست اینكه بسیاری از افراد از این رویكرد آموزش و پرورش ناراضی بودند برای ایجاد شائبه بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بسیاری از كودكان روخوانی كردند اما خواندن یاد نگرفتند و نمی توانند حرف بزنند و تفكر انتقادی داشته باشند.
حكیم زاده گفت: با جایگزین كردن تكالیف مهارت محور به جای مشق شب تلاش می شود بچه ها از دانش آموخته شده در مدرسه با انجام فعالیت های عملی در خانه تبدیل به یك مهارت شود و افرادی مسئولیت پذیر تربیت شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: به جای اینكه والدین و بچه ها صفحه های پیك نوروزی را پر كنند طرح خواندن قصه مطرح شد و نمایشگاهی از آثار تولیدی دانش آموزان برپا شد و در نوروز 98 نیز طرح عید و داستان با اندكی تغییر نسبت به سال گذشته اجرا می شود.
وی تاكید كرد: قصه بستری برای خلاقیت، یادگیری و تربیت است كه بچه ها با آن آشنا می شوند.
حكیم زاده یادآور شد: سند تعلیم و تربیت علمی است كه باید دید كودكان چگونه تربیت شوند و كودكان براساس مرحله سن و سال از طریق فعالیت های مهارتی، دست ورزی و جست و خیز كردن باید آموزش ها را فرابگیرند.
وی تاكید كرد: آموزش، پرروش و تربیت تنها به عهده مدرسه نیست و باید سازمان های دیگر به الزام ها و نقش خود در این خصوص توجه داشته باشند.
حكیم زاده گفت: طرح تدبیر از سال تحصیلی 95ـ94 اجرا شده است و به دلیل ویژگی‌هایی كه دارد با شرایط و اقتضائات دوره ابتدایی تناسب بیشتری دارد.
وی یادآور شد: در طرح تدبیر، اختیار عمل به مدیر داده می‌شود و این كار با سیاست‌های كاهش تمركز تناسب بیشتری دارد و علاوه بر آن چارچوبی برای كارها ایجاد می‌كند كه زمینه مشاركت برای مجموعه عوامل مدرسه فراهم می‌شود.
وی عنوان كرد: اجرای طرح تدبیر به پیشرفت متوازن مدارس كمك می‌كند و با ارج‌گذاری از تلاش و پیشرفت كوچك مدیران باعث تقویت خودباوری آنها می‌شود.
حكیم‌زاده ادامه داد: در این طرح هر مدرسه به فراخور امكانات و ظرفیت خود برنامه‌هایش را تنظیم می‌كند و با توجه به اینكه امكانات مدارس با یكدیگر متفاوت است، عدالت اجرا می‌شود.
وی تاكید كرد: براساس سند تحول بنیادین باید از حافظه محوری به سمت حافظه پروری و مهارت آموزی حركت كرد وآموخته های دانش آموزان در مدرسه متناسب با زندگی واقعی آنها باشد و از طریق فعالیتها و دست ورزی هایی كه انجام می دهند مهارتهای مورد نیاز برای زندگی خود راكسب كنند .
وی در خصوص راهبران آموزشی گفت: با توجه به كاركرد مهم راهبران آموزشی با ارائه مستندات لازم به سازمان امور اداری و استخدامی پست راهبران آموزشی مصوب شد و تلاش می شود مزایای این پست نیز مصوب شود.
وی یادآور شد: سال ها به غلط فكر كردیم عدالت آموزشی صرف دسترسی به امكانات است تا رسیدن به نكته مطلوب یاددهی یادگیری است.
حكیم زاده گفت: عدالت آموزشی به معنی فرصتهای برابر یاددهی و یادگیری و فرصتهای موفق ادامه تحصیل است كه باید در این راستا كارهای بزرگی انجام شود.
وی ادامه داد: راهبران آموزشی سفیران كیفیت بخشی در آموزش ابتدایی هستند و وجود آنها بسیار مهم است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیشتر از هر نهاد دیگری مجلس شورای اسلامی است كه باید مطالبه كنندگان برای تغییر نگاه سیاست گذارانی كه در هر جا در خصوص اولویت بندی امور كشور تصمیم گیری می كنند باشد.
وی تاكید كرد: اگر دستاوردی در آموزش ابتدایی رخ داده نتیجه عملكرد مثبت راهبری های مدیران مدارس و راهبران آموزشی است.
حكیم زاده گفت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید كودكانی با سلامت جسمانی، روانی، شاد، مسئولیت پذیر و مشاركت پذیر تربیت شوند.
وی یادآور شد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بعنوان نقشه راهی است كه براساس مبنای تربیت اسلامی طراحی شده است.
مدیركل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: دوره تحصیلی ابتدایی مهمترین و اساسی ترین دوره تحصیلی است كه باید مورد توجه همه دست اندركاران امر تعلیم و تربیت قرار گیرد.
ناصركرمی افزود: همراهی خانواده با معلمان و تولید محتوا از جمله اموری است كه باید به آن پرداخته شود.
وی تاكید كرد: در كنار همه كمبودها و مشكلات نباید كار تعلیم و تربیت دانش آموزان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعطیل شود.
6047/6045
۰ نفر