خلیل رنجبر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و دور بودن دانش آموزان از فضای آموزشی، خدمات مشاوره ای وروانشناختی صدای مشاور با رویکرد مدرسه محوری وبه منظور ایجادآرامش، کاهش اضطراب و مدیریت بحران در ۳۵ مدرسه و مرکز مجازی با نیاز ویژه استان ارائه میشود.
وی با تاکید بر اهمیت استمرار و تداوم جریان تربیت، برنامههای پرورشی، فرهنگی ومشاورهای در مدارس مجازی اضافه کرد: به صورت روزانه وهدفمند محتواهای تربیتی و پیامهای مشاورهای برای حدود ۶۰۰ نفر از دانش آموزان با نیاز ویژه دختر وپسر دورههای تحصیلی پیش دبستان، دبستان، متوسطه دوره اول پیشحرفهای و حرفهای دوره دوم ارسال میشود.
رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان افزود: فرآیند تربیت همیشگی است و مشاوران در مدارس مجازی پیامها و کلیپهای تربیتی را با محوریت حفظ بهداشت روانی، مهارت ماندن در منزل، ارائه خدمات مشاوره تحصیلی- تربیتی، ارتقای بهداشت روان، پیشگیری از مشکلات اجتماعی رفتاری وکاهش استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه میدهند.
وی با تاکید براهمیت آموزش خانواده و اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه تاکید کرد: اعضای خانواده به آموزش مستمر و پویا نیاز دارند و ارائه خدمات مشاورهای به خانوادهها در روند شکلگیری خانواده متعالی نقش ویژه ای دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.
رنجبر یادآور شد: در مدارس مجازی سعی شده با ارتقای سطح آگاهی در حیطه تربیتی و افزایش سطح مهارتی به لحاظ عملکردی در ارتباط با نحوه رفتار مناسب باکودکان با نیازهای ویژه، نگرش، احساسات و واکنشهای عاطفی خانوادهها به سمت آشنایی با ویژگی های خاص، توانمندی، محدودیتها وعلاقمندیهای کودک با نیاز ویژه سوق داده شود.
وی ارتقای مهارتهای راهنمایی و مشاورهای را بهعنوان یکی از محورهای فعالیتهای آموزش وپرورش استان دانست و گفت: مشاور، دانش آموز را در خودشناسی، مسوولیت پذیری، شناخت محیط، توانایی تصمیمگیری، حل مسائل، برقراری رابطه با اطرافیان، شناخت نیازهای فردی و اجتماعی و آشنایی با ارزش های مطلوب یاری میدهد.
در سال تحصیلی جاری هشت هزار دانشآموز با نیازهای ویژه (استثنایی) در مدارس عادی و مراکز آموزشی ویژه استان مشغول به تحصیل هستند.