مهاباد- ایرنا- حمله گله گرازها به مزارع ذرت در روستای "بفراوان" در حاشیه تالاب "کانی‌برازان" مهاباد باعث از بین رفتن مزارع و ایجاد خسارت زیادی به کشاورزان این روستا شد.

به گزارش ایرنا، جمعی از اهالی روستای "بفراوان" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن ابراز نارضایتی از حمله شبانه گرازها به مزارع این منطقه خواستار پاسخگویی و توضیح مسوولان اداره حفاظت محیط زیست در این خصوص شدند.

این کشاورزان مدعی شدند که گله گرازها در این فصل که به زمان برداشت محصول نزدیک می‌شویم با حمله به مزارع ذرت و چغندرقند، محصول آنها را تخریب می‌کنند و حتی باعث ایجاد شیارهای عمیق در مزارع شده و آن را ناهموار می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این خصوص گفت: طبق قانون، کشاورزان باید در مزارعی که به زیستگاه گرازها در سواحل جنوبی دریاچه ارومیه و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان نزدیک است، با فنس‌کشی مزارع و ایجاد گودال از حمله گزارها به مزارع خود جلوگیری کنند.

فاروق سخنور افزود: کشاورزان در هنگام شب نیز با روشن کردن فانوس و ایجاد سروصدا می‌توانند مانع ورود گله گرازها به مزارع خود شوند و برای جبران خسارت ناشی از حمله گرازها باید مزارع خود را بیمه محصولات کشاورزی کنند.

وی اظهار داشت: در گذشته ایجاد خسارت توسط حیات وحش شامل بیمه محصولات کشاورزی نمی‌شد اما از چند سال قبل بودجه‌ای برای جبران خسارت وارده شده به مزارعی که با وجود رعایت شرایط ذکر شده (فنس‌کشی و ایجاد گودال) توسط وحوش مورد حمله قرار می‌گیرد، تعیین شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب "کانی‌برازان" از گذشته یکی از زیستگاه‌های گرازها در منطقه بوده و حتی نام این تالاب هم در زبان محلی "چشمه گرازها" است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که گرازها به تازگی به این منطقه آورده شدند.

"سخنور" در خصوص مجوز شکار گرازها نیز گفت: با توجه به افزایش جمعیت گرازها و حمله آنها به صورت گله‌ای به مزارع، مجوز شکار آن به برخی اقلیت‌های مذهبی منطقه (برای مصرف) و تعدادی میرشکاران (به شرط دفن لاشه) داده شده است.

وی در خصوص سرشماری گرازها در محدوده تالاب "کانی‌برازان" افزود: گرازهای "کانی‌برازان" بیشتر در محدوده نیزارهای روستای "داشخانه" زیست می‌کنند و تاکنون گله‌های ۸۵ قلاده‌ای، ۴۴ و ۳۶ قلاده‌ای در این منطقه مشاهده شده است. 

 گراز سری بزرگ و دراز، گردنی کوتاه، گوشی بزرگ و نوک دار، بدنی حجیم و سنگین و چشم‌های نسبتا کوچکی دارد، پوزه این حیوان دراز و استوانه‌ای شکل است که مقدار زیادی به سمت جلو امتداد پیدا کرده و به صفحه‌ای پهن، مسطح، برهنه و مرطوبی منتهی می‌شود.

 این حیوان قدرت بینایی ضعیفی دارد اما دارای حس بویایی و شنوایی قوی است، پاهای آن کوتاه و نازک است و در هر پا چهار انگشت دارد که هر کدام به سم بلند و باریکی ختم می‌شود.

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

روستای "بفراوان" در فاصله ۴۵ کیلومتری مهاباد و در حاشیه شمالی تالاب "کانی‌برازان" این شهرستان واقع شده است.