به گزارش ایرنا، سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت در مازندران گزارش عملکرد شهریور ماه بر اساس تماسها و مطالبات مردمی را منتشر کرد که طبق بررسی دادهها در بخش شکایتها ۴۰ مورد شکایت در این ماه ثبت شده که واگذاری مسکن مهر پس از عملکرد سازمان رتبه دوم را داشت.
بنابر این گزارش در اواخر مرداد ماه و ۲ هفته نخست شهریور ماه پیک پنجم بیماری کووید ۱۹ به اوجش در مازندران رسیده بود، به طوری که تعداد مرگ و میر آن طبق اعلام رسمی ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل به ۵۰ نفر در روز هم رسیده بود و از طرفی با روی کار آمدن دولت سیزدهم که اولویت کارش را واکسیناسیون اعلام کرد؛ سبب شد تا توقع و انتظار به حق شهروندان نسبت به واکسیناسیون بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و هرگونه تاخیر ، تعلل و نبود واکسن برایشان غیر قابل تصور گردد و به همین دلیل منجر به ثبت انتقاد با بیشترین فراوانی در سامانه سامد شده است.
در مجموع طی شهریورماه ۵۱۱ تماس مستقیم مردمی از طریق سامانه سامد با مدیران دستگاههای اجرایی دولتی و عمومی ثبت شد که ۳۴۰مورد آن برابر با ۶۷ درصد ماهیت درخواستی داشت، ۹۳ مورد انتقاد، ۴۰ مورد شکایت، چهار مورد سوال، ۹ مورد گزارش و ۱۷ مورد هم تشکر و باقی آن موارد دیگر بود.
بررسیها نشان میدهد که بیشتر تماسهای برقرار شده که ماهیت درخواستی داشت، تقاضا برای دریافت تسهیلات قرضالحسنهای و وام بانکی بود، چرا که در شهریور ماه مدیریت شعب بانک کشاورزی ، مسکن ، پست بانک ، تجارت ، سپه و صندوق کارآفرینی امید استان مهمان سامانه سامد بودند. از بین درخواست مردمی، ۱۰۴ مورد مربوط به دریافت تسهیلات قرضالحسنهای و وام بانکی بود.
موارد ثبت تماس از طریق سامانه سامد در شهریور ماه نشان میدهد که مانند ماههای گذشته شهرستان ساری به عنوان مرکز استان با ۲۳ درصد از مجموعه موارد دریافتی دارای بیشترین تقاضای ثبت شده است و پس از آن به ترتیب شهرستان بابل با ۱۰درصد، آمل با ۹ درصد تقاضای ثبت شده را داشتند.
این آمار نشان میدهد ارتباطات برقرار شده مردم با سامانه ۱۱۱ در حقیقت شاخصی برای میزان شناخت مردم هر شهرستان نسبت به این سامانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم و دولت است، بنابراین آمار پایین موارد ثبتی در برخی از شهرستانها که ناشی از پایین بودن تعاد تماسهای دریافتی از این شهرستان است میتواند بیانگر این مقوله باشد که تلفن ۱۱۱ در این شهرستانها هنوز شناخته شده نیست و نیاز به همت مسئولان شهرستانی در تبلیغ و معرفی تلفن ۱۱۱ و سامانه سامد دارد.
مرکز سامد به عنوان یک ساختار توانمند به طور عملی بستر وسیعی برای دریافت شکایتها، انتقادها، پیشنهادها و ایدههای مردمی و رسیدگی و پاسخگویی به آنها را با رعایت صرفهجویی در هزینههای زمانی و مالی فراهم کرده است.
یکی از مجاری ارتباط مردم و دولت در کشور سامانه تلفنی ۱۱۱ است که مردم در هر نقطه از استان میتوانند پیشنهاد، انتقاد، گزارش، طرحها و ایدهها، شکایت و درخواستهای خود را با کارشناسان این سامانه مطرح و پیگیری کنند.
هدف از راهاندازی این سامانه افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم از طریق ارتقا کیفیت پاسخگویی دستگاهها و سازمانها، تمرکززدایی در رسیدگی به مطالبات مردم، ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و مدیریت یکپارچه امور ارتباطات مردمی، افزایش سرعت در رسیدگی با بهرهگیری از سیستم سامد و ضریب نفوذ الکترونیکی ارتباطات مردمی در کشور است.