۱۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۵
کد خبرنگار: 1028
کد خبر: 84397232
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

صندوق کارآفرینی امید ، پرمخاطب‌ترین دستگاه در سامد مازندران

ساری- ایرنا- بررسی آماری گزارش عملکردی ماه خرداد سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت در مازندران نشان می‌دهد که صندوق کارآفرینی امید با ۱۳۴ تماس دریافتی ، بیشترین ارتباط ثبت شده در سامانه « سامد » استان را در بین ۴۰ دستگاه اجرایی استان داشته است.

به گزارش ایرنا ، صندوق کارآفرینی امید نهاد مالی تخصصی و حمایتی است ‏که ‏در زمینه تامین مالی و حمایت از کسب و کارهای خُرد فعالیت می‌کند.ماموریت این صندوق تجمیع سپرده‌های خُرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک برای ایجاد کسب وکارهای کو چک کم سرمایه با محوریت فعالیت های کارآفرینانه و نیازهای منطقه‌ای است.

در مجموع طی ماه خرداد ۴۲۳ تماس مستقیم مردمی از طریق سامانه سامد با مدیران دستگاه های اجرایی دولتی و عمومی ثبت شد که ۳۷۳ مورد آن برابر با ۸۸ درصد ماهیت درخواستی داشت ، ۲۰ مورد انتقاد ، ۱۷ مورد شکایت ، ۶ مورد تقدیر و تشکر ، پنج مورد گزارش و ۲ مورد هم طرح پرسش یا موارد دیگر بود.

بیشتر تماس های برقرار شده که ماهیت درخواستی داشت ، تقاضا برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ای و وام بانکی یا برخورداری از حمایت صندوق کارفرینی امید استان بود. به عبارتی از بین ۳۷۳ درخواست مردمی ، ۱۲۷ مورد مربوط به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ای و ۷۱ مورد هم وام بانکی بود. علت افزایش درخواست تسهیلات و وام بانکی در ماه خرداد هم علاوه بر حضور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در سامانه سامد ، اختصاص وقت ۲ ساعته به هر یک از مدیران چهار بانک رفاه ، سپه ، تجارت و پست بانک مازندران بوده است.

با این وصف ، بررسی ها نتایج اقدامات صورت گرفته از سوی صندوق کارآفرینی امید نیز نشان می دهد که از ۱۳۴ مورد تماس الکترونیکی مستقیم با مدیرعامل این صندوق در ماه خرداد ، ۴۰ مورد از درخواست های شهروندان منتج به دریافت مشاوره شد و بقیه درخواست کنندگان هم به خاطر غیرمرتبط بودن درخواستشان ، پاسخ منفی دریافت کردند.

دستگاه های بی‌مخاطب 

نکته قابل توجه در گزارش عملکردی خرداد ماه سامانه سامد مازندران این است که فراوانی تماس مردمی با مدیران دستگاه های اجرایی از جمله میراث فرهنگی ، امورمالیاتی ، آب منطقه ای و بندرامیر آباد صفر ثبت شده است که به معنای دریافت نکردن تماس مردمی توسط مدیران این دستگاه ها طی  ۲ ساعت حضور در سامانه سامد بوده است.

اگر چه عدم تمایل شهروندان عادی مازندرانی به برقراری ارتباط مستقیم الکترونیکی در سامانه سامد با مدیرکل امور مالیاتی و یا مدیرعامل بندر امیرآباد به خاطر فعالیت تخصصی این دستگاه ها که کمتر با شهروندان عادی سر و کار دارند تا حدودی قابل توجیه است  ، ولی بی میلی عمومی برای ارتباط گرفتن با مدیرکل میراث فرهنگی و آب منطقه ای جای تامل دارد.

با این که برخی کارشناسان استانداری کم توجهی این دستگاه ها در اطلاعی رسانی نسبت به حضور مدیرانشان در سامانه سامد را علت مهم عدم برقراری تماس در مهلت ۲ ساعته می دانند ، اما به نظر می رسد این عامل اثرگذاری صد در صدی نداشته باشد و دلایل دیگری هم باید مورد توجه قرار گیرد ، دلایلی که بر خبرنگار ایرنا پوشیده است.

صندوق کارآفرینی امید ، پرمخاطب‌ترین دستگاه در سامد مازندران

قطعی برق ، بیشترین انتقاد

طبق جمع بندی گزارش عملکرد ماه خرداد سامانه سامد مازندران ، از مجموع ۲۰ مورد انتقاد ثبت شده در این ماه توسط شهروندان ، رتبه اول مربوط به قطعی برق بود و بیماری های خاص هم در جایگاه دوم قرار گرفت.

البته قطعی برق در بخش درخواست ها هم پس از وام قرض الحسنه ، وام بانکی و خدمات شهری رتبه چهارم را داشته است.

انتقاد از قطعی برق طی ماه خرداد و یا طرح درخواست در این مورد در حالی است که خاموشی های فراگیر در مازندران از ماه تیر تشدید شد و ماه خرداد شهروندان مازندرانی کمتر شاهد خاموشی خارج از برنامه و یا حتی برنامه ریزی شده ، بودند.

تخلف در ساخت و سازها ، قطع آب ، سهمیه آرد ، عملکرد سازمان ، شرایط استخدام ، نان و نانوایی ، بیماری خاص و اشتغال هم از دیگر مواردی است که بیشترین تماس های مردمی مازندران با سامانه سامد در ماه خرداد را به خود اختصاص دادند

مرکز سامد به عنوان یک ساختار توانمند به طور عملی بستر وسیعی برای دریافت شکایت‌ها، انتقادها، پیشنهادها و ایده‌های مردمی و رسیدگی و پاسخگویی به آنها را با رعایت صرفه جویی در هزینه‌های زمانی و مالی فراهم کرده است.

یکی از مجاری سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) در کشور سامانه تلفنی ۱۱۱ است که مردم در هر نقطه از استان می‌توانند پیشنهاد، انتقاد، گزارش، طرح‌ها و ایده‌ها، شکایت و درخواست های خود را با کارشناسان این سامانه مطرح و پیگیری کنند.

هدف از راه اندازی این سامانه افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم ازطریق ارتقا کیفیت پاسخگویی دستگاه‌ها و سازمان‌ها، تمرکز زدایی در رسیدگی به مطالبات مردم، ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و مدیریت یکپارچه امور ارتباطات مردمی، افزایش سرعت در رسیدگی با بهره گیری از سیستم سامد و ضریب نفوذ الکترونیکی ارتباطات مردمی در کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha