سنندج - ایرنا - مدیر شبکه دامپزشکی مریوان گفت: امسال ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف در این شهرستان کشف و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مسعود خاتمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی نیمه نخست امسال لاشه ۶۷ راس دام سبک و سنگین غیرقابل مصرف به وزن ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در این شهرستان کشف و ضبط شد.

وی افزود: مصرف این گوشت ها به دلیل کشتار خارج از شبکه و عدم تایید بازرسان شبکه دامپزشکی، برای سلامتی شهروندان خطرناک بود و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مریوان یادآور شد: تمامی لاشه های دام کشف شده با نظارت شبکه بهداشت و درمان و بازرسان شبکه دامپزشکی در مکانی مناسب معدوم و از ورود آنها به بازار مصرف جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: در کشتارگاه دام مریوان روزانه ۲ نفر مسئول فنی بهداشتی، یک نفر بازرس دامپزشکی به عنوان ناظر و بازرس گوشت و یک نفر ماموستای دینی به عنوان ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه دام در سه مرحله قبل، حین و بعد از کشتار بر تمامی دام های کشتاری نظارت ذبح شرعی و نظارت بهداشتی دارند.

خاتمی ادامه داد: لاشه های قابل مصرف و عاری از هرگونه بیماری مهمور به مهر و با رعایت شرایط بهداشتی و زنجیره سرد به وسیله خودروی سردخانه دار به مراکز عرضه(قصابی ها) انتقال و در صورت تشخیص وجود بیماری و غیرقابل مصرف بودن در محل کشتارگاه در کوره لاشه سوز معدوم می شود.

وی از شهروندان خواست توصیه ها و هشدارهای بهداشتی دامپزشکی را جدی گرفته و مصرف روزانه گوشت قرمز را حتما از مراکز عرضه معتبر خریداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد غیربهداشتی با شماره تماس ۳۴۵۲۱۴۲۶ شبکه دامپزشکی تماس حاصل کنند.

شهرستان مریوان دارای یک واحد کشتارگاه دام. یک واحد کشتارگاه صنعتی طیور و بیش از ۳۰۰ واحد مرکز تولید،نگهداری و عرضه فرآورده خام دامی تحت نظارت شبکه دامپزشکی است.

شهرستان مریوان با جمعیت بیش از ۱۵۳ هزار نفری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.