۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۶
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84526553
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند خبر از دامپزشکی کردستان

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۶
کد خبر: 84526553
چند خبر از دامپزشکی کردستان

سنندج - ایرنا - جریمه ۱۳ مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سنندج، کشف و ضبط ۳۰۰ کیلوگرم لاشه مرغ فاقد مجوز بهداشتی، برخورد قضایی با عامل کشتار غیرمجاز دام در مسیر کامیاران به سنندج و هشدار درباره شیوع آنفلوآنزای مرغی در تعدادی از کشورهای همسایه عناوین چند خبر از دامپزشکی کردستان است.

رییس اداره حقوقی دامپزشکی کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در پی شکایت اداره کل دامپزشکی کردستان، ۱۳ مرکز عرضه فرآورده های خام دامی به‌علت تخلفات بهداشتی در سنندج جریمه نقدی شدند.

گشین مهدوی افزود: در جریان بازدیدهای سرزده بازرسان ستادی اداره کل دامپزشکی استان از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی سنندج، تعداد ۱۳ مرکز که ضوابط و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی را رعایت نکرده واقدام به عرضه فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف و تاریخ مصرف گذشته کرده بودند با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: مراجع قضایی پس از بررسی و مطالعه پرونده مراکز یاد شده در مجموع به پرداخت ۳۲۹ میلیون و ۹۶۶ هزار ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

کشف محموله ۳۰۰ کیلویی لاشه مرغ غیر مجاز در خروجی سنندج

یک محموله گوشت مرغ گرم فاقد مجوز حمل بهداشتی قرنطینه ای در خروجی شهرستان سنندج شناسایی و کشف شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار داشت:در این عملیات اکیپ های ستادی اداره کل با همکاری نیروهای انتظامی یک دستگاه خودروی وانت را که بدون مجوز حمل بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی قصد خروج محموله لاشه مرغ کشتار شده به وزن  ۳۰۰ کیلوگرم از شهرستان سنندج داشت شناسایی و توقیف کردند.

ورمقانی افزود: برای فرد خاطی پرونده تخلف تنظیم  و برای ادامه روند قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

معرفی عامل کشتار غیر مجاز دام به مراجع قضایی

سرپرست شبکه دامپزشکی کامیاران از برخورد قضایی با عامل عرضه گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز دام در مسیر اصلی کامیاران به سنندج خبرداد.

 عباس گلی  اظهار داشت: در پی گزارش های دریافتی مبنی بر کشتار غیر مجاز دام در نزدیکی یکی از روستاهای مسیر جاده اصلی کامیاران به سنندج و عرضه آن، بلافاصله اکیپی از کارشناسان بهداشتی این شبکه به محل اعزام و پس از مشاهده و اطلاع از صحت موضوع، با مراجع قضایی برای برخورد قانونی با این مورد هماهنگی کردند.

وی افزود: پس از دستور مقام قضایی و با همکاری نیروهای انتظامی ضمن ضبط مقادیری از گوشت قرمز حاصل از کشتار غیر مجاز دام، پرونده ای برای پیگیری های قانونی تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

هشدار بهداشتی در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کردستان در اطلاعی ای اعلام کرد: با عنایت به گزارشات ارسالی از سازمان جهانی بهداشت دام حاکی از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سویه H۵N۸ طی هفته های اخیر در کشورهای همسایه شمالی قزاقستان، روسیه، فنلاند و اکراین و با توجه به تجربه سال های گذشته، احتمال درگیری کشور ما بواسطه استقرار در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی و در معرض قرار گرفتن با این ویروس از طریق تماس این پرندگان با طیور اهلی و پرندگان وحشی مقیم وجود دارد.

در این اطلاعیه آمده است: اداره کل دامپزشکی کردستان با توجه به برودت هوا و فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به زیستگاه های طبیعی استان و همچنین افزایش هشدارهای سازمان های جهانی، از دست اندرکاران صنعت مرغ و به ویژه مرغداران درخواست می کند تمهیدات و موارد ذیل را به منظور پیشگیری از بروز بیماری، اتخاذ و مد نظر قرار دهند: 

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تلفات ناگهانی در پرندگان، در اسرع وقت با سامانه پیغام گیر شبانه روزی ۱۵۱۲ این اداره کل تماس حاصل کنند.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند.

هم اکنون حدود ۵۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد ۲۹ هزار واحد در مرکز استان مستقر بوده و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha