شهرکرد- ایرنا - معاون فرهنگی،آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه در بحث فرزندآوری تنها مباحث اقتصادی مطرح نیست، گفت: اگر پایه‌های شکل‌گیری گره ذهنی جامعه در این خصوص ناشی از عوامل فرهنگی دانسته شود باید با ارائه راهکارها و ایجاد گفتمان فراگیر فرهنگی آن را رفع کرد.

حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره ضرورت‌ها و نتایج تبلیغ گفتمان‌ساز با محوریت جمعیت افزود: ذهنیت شکل گرفته در جامعه درباره فرزندآوری به سمتی حرکتی کرده است که اولویت‌های دیگری همچون معیشت، اشتغال و تحصیل بر داشتن فرزند برتری داده می‌شود و اگر امر تبلیغی و رسانه‌ای بتواند این گره‌های ذهنی ایجادشده را تلطیف و رفع نماید در حل بحران جمعیتی موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه ارائه راهکارهای فرهنگی در حین پیگیری مباحث اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در حل بحران جمعیت موثر است، تصریح کرد: تبلیغ در این باره باید به سمت گفتمان سازی پیش برود و این همان مقوله‌ای است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته و آن را مطالبه کرده‌اند.

کاظمی یادآور شد: تبلیغ گفتمان‌ساز، زحمت و تلاش بسیاری را می‌طلبد چرا که لازم است علاوه بر مبلغین، مجموعه‌های مختلفی نیز در این گفتمان سازی وارد عمل شوند و موضوع مورد نظر را به عنوان یک دغدغه جمعی مطرح نمایند.

وی ورود نخبگان جامعه همچون استادان حوزه و دانشگاه، هنرمندان و افراد شناخته شده در عرصه‌های مختلف و به اصطلاح قهرمانان اجتماع را به مقوله تبیین و تفسیر موضوع جمعیت مهم دانست و گفت: پس از آنکه جامعه نخبگانی با تالیف کتاب، ایراد سخنرانی، برپایی جلسات گفت‌وگو و مناظره، تبیین مفصل و صحیحی را از این مبحث ارائه کردند، لازم است مروجان به تبلیغ این مباحث روی آورند که در این میان نقش رسانه در این ترویج و انتشار قابل توجه است.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال ‌و بختیاری، فقدان حضور نخبگان در تبیین مباحث جمعیتی را یادآور شد و افزود: متاسفانه بخشی از این جامعه نخبگانی به شکلی نامناسب تبلیغاتی را علیه فرزندآوری انجام می‌دهند در حالی که نیاز است این افراد و دیگر نخبگان به صورت مناسب و دقیق وضعیت کشور را از نظر جمعیت و بحران‌های ناشی از کاهش زاد و ولد و پیری جمعیت برای عموم تبیین کنند.

کاظمی در ادامه تصریح کرد: در زمینه ترویجی نیز لازم است تا رسانه‌ها با تولیدات مناسب به انتقال قوی مفاهیم صحیح بپردازند تا بتوانند در برابر تبلیغات شکل گرفته علیه فرزندآوری، مقابله‌ای مساوی داشته باشند.

وی درباره نحوه ارزیابی اقدامات و بررسی میزان اثرگذاری تبلیغات گفتمان‌ساز با محوریت جمعیت نیز افزود: بازنگری و ارزیابی پس از هر مرحله از گفتمان‌سازی لازم است تا میزان تغییر در ذهنیت جامعه درباره فرزندآوری به درستی بررسی و مشخص شود.

به گزارش ایرنا، جمعی از استادان و مبلغان گفتمان ساز ۱۱ استان از جمله چهارمحال و بختیاری در نشست هم‌اندیشی گفتمان انقلاب با موضوع «تبلیغ گفتمان‌ساز با محوریت جمعیت»در مجتمع نور شهر قم شرکت و مباحث مرتبط با جمعیت و فرزندآوری را به صورت تخصصی بررسی کردند.