به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی امروز- چهارشنبه ۱۷ فروردین- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده (ای دی آر) مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۶۸ رای موافق به تصویب رسید.
محمد رضا صباغیان بافقی در مخالفت با این موافقتنامه گفت:هدف لایحه موافقتنامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده هدف ایمنی حمل و نقل در مواد خطرناک است، اما متن این لایحه از نظر نگارشی ایرادات زیادی دارد نباید متن اینگونه بارگذاری شود پیوست هم ضمیمه این لایحه نیست همچنین در ماده ۳ این لایحه ابهاماتی وجود دارد و در ماده ۱ و ۴ هم تناقضاتی وجود دارد.
سید البرز حسینی در موافقت با این لایحه گفت: این موافقت نامه بین دولتهای مختلف جهان امضا می شود و کاربرد بین المللی دارد و خارج قاعده نیست. سالانه میلیاردها دلار مراودات کالایی بین کشورهای جهان صورت میگیرد، افزایش تجارت جادهای یک بحث مهمی برای توسعه اقتصادی است و لازم است در این زمینه با مردم جهان تعامل باشیم .
نماینده مردم زنجان گفت: اگرچه این لایحه از حیث نگارش اشکالاتی دارد اما از منظر کارشناسی از فیلترهای متعددی گذشته است. قوانین حمل مواد خطرناک متن روشنی دارد و این مواد بسته به خطرات در مورد محیط زیست و انسان مشخص است. حمل این مواد برای کشور ارز آور دارد و اهمیت این موضوع روشن است.
عضو کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: صدور بارنامه این مواد طبق قوانین خاص است و فعالیت شرکت های که قرار است این مواد را حمل کنند هم تعهدات خاصی را عهده دار می شوند لذا خواهش دارم همکاران به این موضوع توجه کنند و به این توافق نامه رای مثبت دهند.
سید غنی نظری خانقاه در مخالفت با این لایحه گفت: دولت باید برای حل مشکلات معیشتی مردم لایحه دهد اینکه کارگران و کارمندان مشکل دارند دولت لایحه بیاورد لایحه حمل ونقل مواد خطرناک مشکل اساسی کشور نیست این لوایح برای مجلس وقت گیر است.
عبدالعلی رحیمی مظفری در موافقت با این لایحه گفت: این موافقتامه می تواند در تولید و افزایش تولید ناخالص ملی برای کشور موثر باشد. در حوزه حمل و نقل برخی از کشورها با تقویت کریدور حمل و نقل خود بالای ۳۵ درصد هزینه تولید ناخالص ملی کشورشان از حمل و نقل است، اما در ایران که جایگاه جاده ابریشم بوده است باید با پیوستن به این توافق نامه ها هزینه تقویت کریدور ها را فراهم کنیم.
نماینده لارستان بیان داشت: حمل محصولات خطرناک برای کشور ما مهم است چون صادرات حوزه نفت و مواد خطرناک از صادرات اصلی کشور است برای اینکه بتوانیم بهره بیشتری در این زمینه ببریم و اشتغال ایجاد کنیم همکاران به این موافقت نامه رای مثبت دهند.
سید علی ادیانی نماینده دولت در مورد این لایحه گفت: یکی از شاخص های توسعه منطقه ای شاخص های جاده ای مربوط به حمل و نقل است اگر کشوری در این زمینه مشکل داشته باشد نمی تواند مبادلات موفقی داشته باشد. این لایحه در راستای تقویت اقتصادی تدوین شده و نوعی موانع زدایی است و فلسفه وجودی این لایحه کمک به اقتصاد کشور است.
وی افزود: برای تقویت زیر ساخت ها کشور تصویب این لایحه یک ضرورت است. اگر حمل و نقل مواد خطرناک همانند مواد شیمیایی حادثه ای رخ دهد خسران ایجاد می کند به این دلیل کشورها این موافقت نامه را تدوین کردند و دولت هم می خواهد این موافقت نامه را امضا کند لذا با تصویب این موافق نامه از سوی مجلس فضای جدید در حمل و نقل جاده ای ایجاد می شود.
متن کامل این لایحه را اینجا بخوانید.