«موافقتنامه بین ایران و عراق در حمل و نقل هوایی» به تصویب مجلس رسید

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه موافقتنامه خدمات (سرویس‌های) هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، لایحه موافقتنامه خدمات(سرویس‌های) هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۴ رای موافق این لایحه را تصویب کردند.

بر اساس این توافقنامه دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و دولت‌ جمهوری عراق که‌ عضو کنوانسیون‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ بین‌المللی‌ می‌باشند که در تاریخ ۱۶ آذرماه‌ ۱۳۲۳ هجری‌ شمسی‌ برابر با ۷ دسامبر ۱۹۴۴ میلادی‌ در شیکاگو برای امضا مفتوح گردید، و از این‌ پس‌ «طرفهای‌ متعاهد» نامیده‌ می‌شوند، به منظور تأسیس‌ و بهره‌برداری‌ از خدمات (سرویس‌های) هوایی‌ منظم بین‌ و ماورای‌ سرزمین‌های‌ خود توافق کردند.

پیش از رای گیری نمایندگان موافق و مخالف دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره این لایحه بیان کردند.

موسوی در مخالفت: امنیت هوایی در این لایحه وجود ندارد

سید علی موسوی در مخالفت با این لایحه گفت: کشور عراق همسایه مهم جمهوری اسلامی است و به دلیل حضور عتبات عالیت در این کشور نیازمند توجه ویژه به این کشور در بخش حمل و نقل هوایی وجود دارد. اما ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد انجام شد و شاید به دلیل عدم توجه به بخش امنیت در حمل و نقل هوایی سبب از دست دادن این سردار بزرگ شدیم.

نماینده مردم ملکان در آذربایجان شرقی افزود: در این توافقنامه باید به مسائل امنیتی توجه می‌شد تا چنین فجایعی دوباره تکرار نشود. بر همین اساس از هیات رییسه می‌خواهیم این توافقنامه برای رسیدن به نکات جامع به دولت ارجاع شود تا اصلاحات لازم در این بخش صورت بگیرد.

نوروزی در موافقت: این توافقنامه به عدالت حمل و نقل هوایی بین دو کشور منجر می‌شود

حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس در موافقت با این لایحه گفت: این موافقتنامه جدیدی بین ایران و عراق نیست و شبیه توافقنامه بین ایران با کشورهای مختلف جهان امضا شده است. البته چندی پیش یکی از علما اعتراض کردند چرا هزینه‌های سفر به ترکیه ارزان است ولی هزینه سفر به  عراق گران تمام می‌شود.

سلیمی در موافقت: شائن زوار در این موافقتنامه دیده شده است

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس افزود: دغدغه هایی صحیحی که برادر رسولی نژاد داشتند دراین موافقنامه دیده شده است. در ماده ۷ رعایت شان زائر به آن اشاره شده چرا که اکنون ابزاری وجود ندارد که از بی احترامی به زائران جلوگیری شود.

وی افزود: فرودگاه بغداد و نجف هزینه‌های مازادی می‌گیرند در حالی که کشورهای دیگر هزینه های کمتری از مسافران دریافت می کنند. بر همین اساس در ماده ۱۰ و ماده ۶ این لایحه به این موارد پرداخته شده است.

متن کامل توافقنامه را اینجا ببینید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha