تهران- ایرنا- نخست وزیر سابق فرانسه گفت: فکر می‌کنم که "مارین لو پن" می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور پیروز شود.

به گزارش ایرنا، ادوارد فیلیپ که اولین نخست وزیر امانوئل مکرون رئیس جمهور فعلی فرانسه در کابینه وی بود، در شبکه رادیویی فرانس اَنتر (France Inter) اظهار داشت: هرکسی بگوید که لو پن ذاتا نمی‌تواند برنده دور دوم انتخابات شود، اشتباه کرده و بی‌ربط گفته است.

شهردار لو آور (Le Havre) ضمن اظهار نگرانی از تحقق این امر، افزود: ما باید این انتخابات را جدید بگیریم؛ فرانسوی‌ها و دور دوم را جدی بگیریم.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد و مکرون با کسب ۲۷.۶ درصد آرا و لو پن نامزد حزب راستگرای "مجمع ملی" با ۲۳ درصد به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای روز  ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) پیش‌بینی شده است.

از نخستین دقایق اعلام نتایج اولیه دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه و مشخص شدن ۲ نامزد اصلی برای رقابت دور دوم، دیگر نامزدها موضع خود را در قبال آنان اعلام کردند و بسیاری در صف حمایت از مکرون قرار گرفتند؛ موضعی که تحلیل‌گران آن را ناشی از سیاست‌های افراطی حزب مجمع ملی به رهبری لو پن و ترس از پیروزی این چهره پوپولیست تعبیر کرده‌اند.