شخصیت‌های فرهنگی فرانسه برای رای دادن به مکرون فراخوان دادند

تهران- ایرنا- حدود ۵۰۰ تن از شخصیت‌های فرهنگی فرانسه ضمن محکوم کردن برنامه‌های انتخاباتی "مارین لو پن" نامزد انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور، خواستار رای دادن به "امانوئل مکرون" در دور دوم این انتخابات شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لو فیگارو، در این فراخوان که روز شنبه منتشر شده، لو پن متهم به بیگانه‌هراسی و  منزوی کردن فرانسه شده است.

امضاکنندگان این فراخوان تاکید دارند: بدون هیچ تردیدی در دور دوم انتخابات به مکرون رای خواهند داد و برنامه لو پن را عامل بیگانه‌هراسی و انزوا ارزیابی می‌کنند.

در این بیانیه که به رسانه های مختلف از جمله خبرگزاری فرانسه ارسال شده، آمده است: اگرچه گاهی اوقات اختلاف‌ها و مخالفت‌های عمیق با قدرت داشته‌ایم و هرچند برای برخی از ما نتیجه دور نخست انتخابات آنطور که انتظار می‌رفت، نبود، اما بدون شک هیچ تردیدی وجود ندارد که ما دموکراسی و پوپولیسم را یکسان نمی‌دانیم.

امضاکنندگان این فراخوان تاکید کردند: هیچ چیز در برنامه لو پن ما را به تاریخ فرانسه که مقاوم، انسان‌گرا، سخاوتمند و به روی جهان باز است، نزدیک‌تر نمی‌کند.

این چهره‌های شناخته شده از دنیای بازیگران تا خوانندگان، می‌افزایند: فردا، ما جرات تصور اینکه اگر لو پن رای آورد، فرهنگ داخل کشورمان چه می‌شود را نداریم و نمی‌توانیم در راس فرانسه، نامزدی را تصور کنیم که برنامه‌اش بیگانه‌هراسی و انزواست؛ نامزدی که با قدرت‌های اقتدارگرا و جنگ‌افروز ائتلاف کرده باشد.

این فراخوان اضافه می‌کند: ما نمی‌توانیم احساس تهاجم، بمباران و قتل عام مردم اوکراین را تصور کنیم؛ زمانی که متوجه می‌شوند ما در راس کشورمان یک همدست رهبر کرملین را انتخاب کرده‌ایم.

نویسندگان این فراخوان تاکید دارند: ما نمی‌توانیم تصور کنیم که فرانسه، کشور روشنگری و اعلامیه حقوق بشر و شهروندی، رئیس‌جمهوری را به قدرت برساند که ادعای دوستی‌اش با بدترین دیکتاتورهای در سر کار، مطرح است.

چندی پیش نیز چند تن از مدیران دنیای فرهنگ فرانسه خوستار حمایت از مکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده و اعلام کرده بودند که رای ممتنع می‌تواند به نفع حریف راست افراطی او یعنی لو پن باشد.

به گزارش ایرنا،  پلیس فرانسه پیش‌بینی کرده است که امروز تجمعات اعتراض‌آمیز متعدد علیه لو پن نامزد حزب راستگرای تندرو "مجمع ملی" در خیابان‌های پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه شکل بگیرد و به همین منظور نیروهای خود را در مناطق حساس مستقر کرده است.

انتقادات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به این موضوع محدود نمی‌شود و در روزهای گذشته نیز این کشور شاهد تنش‌های متعددی در این زمینه بود.

در همین زمینه دانشگاه‌هایی همچون سوربُن پاریس به اشغال معترضان به نتایج دور نخست انتخابات درآمد و تظاهرکنندگان شعارهای "نه مکرون، نه لو پن" سرمی‌دادند که در نهایت پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار شد و مکرون رئیس جمهور فعلی با کسب ۲۷.۶ درصد آرا و لو پن نامزد حزب راستگرای "مجمع ملی" با ۲۳ درصد به دور دوم انتخابات که برای ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است، راه یافتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha