ساری- ایرنا- کارشناس مسوول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان تولید عسل ۹ ماهه امسال را ۶ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۳۹۱ کیلوگرم اعلام کرد و گفت :این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد رشد نشان می دهد.

سید وحید دانشیار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که در ۹ ماهه پارسال ۶ میلیون و ۳۷۸هزارو ۶۹۴ کیلو گرم عسل در استان تولید شده است، افزود: طبق آمارگیری سال جاری درحال حاضر ۶۵۷هزارو ۴۲ کلنی عسل در استان وجود دارد که تقریبا همه کلنی ها مدرن و کمتر از ۱۰۰ کلنی سنتی است.

وی با توضیح این که امسال پس از ۲ سال وقفه ناشی از کرونا ،سرشماری کلنی های زنبور عسل مازندران در مهر ماه انجام شد، گفت: طبق سرشماری اکنون ۶هزارو ۶۷۵ زنبوردار در استان فعالیت می کنند.

دانشیار با بیان این که متوسط تولید عسل در هر کلنی مدرن حدود ۱۰ کیلو گرم و در کلنی های سنتی کمتراز سه کیلو گرم است، ادامه داد: زنبورداران مازندران امسال ۶۹۷ کیلوگرم ژل رویال و ۲۹ هزار و ۱۸۳ کیلوگرم گرده گل برداشت کردند.

وی میزان تولید موم را هم ۱۸۶ هزار و ۹۲۱ کیلگرم اعلام کرد و گفت که میزان تولید بره موم زنبورداران هم چهار هزار و ۳۸۳ کیلوگرم بوده است.

موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل با ارزش افزوده بالا است که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد دارد.

وی وضعیت زنبورداری در مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: افزایش قیمت عسل سبب صرفه اقتصادی تر زنبورداری در استان شده و به همین دلیل بیش از یکهزار بهره‌بردار جدید وارد عرصه پرورش زنبور و تولید عسل شده‌اند.

وی مازندران را جزو پنج استان برتر کشور در تولید عسل معرفی کرد و افزود : هر ساله ۴۰ درصد تولید عسل استان از باغات مرکبات، ۴۰ درصد از مراتع ییلاقی و ۲۰ درصد دیگر نیز از جنگل به دست می آید.

دانشیار لازمه رونق بیش از پیش زنبورداری در استان را حفظ برنامه‌های آموزشی و ترویجی ، به‌روز کردن فناوری‌های فرآوری و بسته‌بندی و ترغیب فعالان این بخش به تولید فرآورده‌های صنعتی عسل برشمرد و گفت : تولید سایر فرآورده‌های جانبی متعدد از جمله موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور که به همراه عسل درآمد زایی بیشتری برای زنبورداران دارد که با توجه به سرمایه اولیه کمتر در مقایسه با سایر طرح‌ها و ریسک پایینی برای اشتغال جوانان ایجاد اشتتغال پایدار ، رونق تولید و اقتصاد داخلی را به همراه دارد.

زنبورداران مازندران همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل شامل عسل بهاره با تغذیه زنبورها از شکوفه مرکبات و کلزا ، عسل تابستانه با تغذیه از شکوفه ها و شهد درختان و گیاهان جنگلی و عسل ییلاقی یا دارویی با تغذیه از انواع گیاهان دارویی بویژه آویشن و گون تولید می کنند.

مازندران دارای ۱۶۰ هزار هکتار باغ است که ۱۱۵هزار هکتار از آن را باغ مرکبات تشکیل می دهد.