تولید عسل مازندران حدود سه درصد افزایش یافت

۱۷ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۲۶
کد خبر: 84988917
تولید عسل مازندران حدود سه درصد افزایش یافت

ساری- ایرنا- کارشناس مسوول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان تولید عسل ۹ ماهه امسال را ۶ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۳۹۱ کیلوگرم اعلام کرد و گفت :این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد رشد نشان می دهد.

سید وحید دانشیار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که در ۹ ماهه پارسال ۶ میلیون و ۳۷۸هزارو ۶۹۴ کیلو گرم عسل در استان تولید شده است، افزود: طبق آمارگیری سال جاری درحال حاضر ۶۵۷هزارو ۴۲ کلنی عسل در استان وجود دارد که تقریبا همه کلنی ها مدرن و کمتر از ۱۰۰ کلنی سنتی است.

وی با توضیح این که امسال پس از ۲ سال وقفه ناشی از کرونا ،سرشماری کلنی های زنبور عسل مازندران در مهر ماه انجام شد، گفت: طبق سرشماری اکنون ۶هزارو ۶۷۵ زنبوردار در استان فعالیت می کنند.

دانشیار با بیان این که متوسط تولید عسل در هر کلنی مدرن حدود ۱۰ کیلو گرم و در کلنی های سنتی کمتراز سه کیلو گرم است، ادامه داد: زنبورداران مازندران امسال ۶۹۷ کیلوگرم ژل رویال و ۲۹ هزار و ۱۸۳ کیلوگرم گرده گل برداشت کردند.

وی میزان تولید موم را هم ۱۸۶ هزار و ۹۲۱ کیلگرم اعلام کرد و گفت که میزان تولید بره موم زنبورداران هم چهار هزار و ۳۸۳ کیلوگرم بوده است.

موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل با ارزش افزوده بالا است که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد دارد.

وی وضعیت زنبورداری در مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: افزایش قیمت عسل سبب صرفه اقتصادی تر زنبورداری در استان شده و به همین دلیل بیش از یکهزار بهره‌بردار جدید وارد عرصه پرورش زنبور و تولید عسل شده‌اند.

وی مازندران را جزو پنج استان برتر کشور در تولید عسل معرفی کرد و افزود : هر ساله ۴۰ درصد تولید عسل استان از باغات مرکبات، ۴۰ درصد از مراتع ییلاقی و ۲۰ درصد دیگر نیز از جنگل به دست می آید.

دانشیار لازمه رونق بیش از پیش زنبورداری در استان را حفظ برنامه‌های آموزشی و ترویجی ، به‌روز کردن فناوری‌های فرآوری و بسته‌بندی و ترغیب فعالان این بخش به تولید فرآورده‌های صنعتی عسل برشمرد و گفت : تولید سایر فرآورده‌های جانبی متعدد از جمله موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور که به همراه عسل درآمد زایی بیشتری برای زنبورداران دارد که با توجه به سرمایه اولیه کمتر در مقایسه با سایر طرح‌ها و ریسک پایینی برای اشتغال جوانان ایجاد اشتتغال پایدار ، رونق تولید و اقتصاد داخلی را به همراه دارد.

زنبورداران مازندران همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل شامل عسل بهاره با تغذیه زنبورها از شکوفه مرکبات و کلزا ، عسل تابستانه با تغذیه از شکوفه ها و شهد درختان و گیاهان جنگلی و عسل ییلاقی یا دارویی با تغذیه از انواع گیاهان دارویی بویژه آویشن و گون تولید می کنند.

مازندران دارای ۱۶۰ هزار هکتار باغ است که ۱۱۵هزار هکتار از آن را باغ مرکبات تشکیل می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha