گناباد- ایرنا- فرمانده پاسگاه محیط بانی شهرستان مرزی خواف در خراسان رضوی گفت: تعداد ۲۹ شکارچی متخلف در قالب هشت گروه طی سه روز گذشته در این شهرستان مرزی دستگیر شدند.

حمید رضا عظیم پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به برودت هوا، شکارچیان متخلف با سوء استفاده از ضعف پرندگان برای شکار آنها به عرصه های محیط زیستی می‌روند.

وی با اشاره به اینکه پایش و گشت یگان حفاظت محیط‌ زیست در این روزهای سرد شدت بیشتری یافته است، گفت: تعدادی از ۲۹ شکارچی متخلف قبل از انجام هرگونه شکار دستگیر شدند و تعدادی از آنان هم مبادرت به شکار تعدادی از پرنده های نادر در محیط زیست کرده بودند.

فرمانده پایگاه محیط بانی خواف گفت: پنج قبضه سلاح و مقادیری تور های پرنده گیری، چاقو و سایر ادوات شکار و صید و لاشه گونه های صید شده ای چون باقرقره شکم سیاه، تیهو، چکاوک و تعدادی پرنده زنده‌گیری شده توسط یگان حفاظت کشف و ضبط شد و یک دستگاه خودروی متخلفان نیز توقیف شد.

عظیم پور گفت: ماموران یگان حفاظت محیط‌ زیست خواف علاوه بر حضور فعال در عرصه های طبیعی این شهرستان و برخورد با متخلفان، هوشیارانه حضور داشته و علاوه بر برخورد با آنان اقدام به دان‌پاشی برای پرندگان و توزیع علوفه برای وحوش علفخوار می‌کنند.

وی گفت: پایش آبگیرها و عرصه های طبیعی برای کنترل مرگ و میر وحوش و پرندگان و نیز پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان که بیماری مشترک انسان و پرندگان است از دیگر اقدامات یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خواف است.

شهرستان خواف با یک میلیون هکتار وسعت، وسیع‌ترین عرصه‌های طبیعی را در بین شهرستانهای استان خراسان رضوی برخوردار و دارای یک منطقه حفاظت شده، یک تالاب ملی و دو منطقه شکار ممنوع است.

از نظر وحش جانوری عرصه‌های طبیعی خواف زیستگاه گونه‌های تحت حمایتی چون پلنگ ایرانی، قوچ و میش وحشی، آهو، فلامینگو و حواصیل و تعدادی دیگر گونه‌های نادر پرندگان و حیات وحش می باشد.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.