به گزارش ایرنا، صنعت هوانوردی از پیشرفته ترین صنایع و شاخص های توسعه در دنیا به شمار می رود، این صنعت بر پیشرفته ترین سطح دانش و فناوری دنیا استوار است، جمهوری اسلامی ایران نیز با وجود تحریم های ظالمانه در ۴۴ سال گذشته، در حوزه هوانوردی پیشرفت های خوبی داشته است.
طبق اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری، هم اینک ۹۰ فرودگاه و ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور وجود دارد و متخصصان این حوزه برای روزآمد کردن صنعت هوانوردی در حال تکاپو و تلاش هستند.
فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، به عنوان دومین فرودگاه پرتردد کشور پس از فرودگاه مهرآباد، در مقاطع اوج سفرها تا ۲۵۰ پرواز را عملیاتی می کند.
این فرودگاه بین المللی در سال ۱۳۳۰ تاسیس شده است و تا پیش از ساخت این فرودگاه، تنها یک باند خاکی برای فرود هواپیماهای نظامی در مشهد وجود داشته است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نام فرودگاه بین المللی مشهد به فرودگاه شهید هاشمی نژاد تغییر کرد. این فرودگاه در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در قسمت جنوب شرقی مشهد واقع است.
فرودگاه شهدای سبزوار، پس از مشهد، دومین فرودگاه فعال در استان خراسان رضوی است که با مساحت ۳۲۸ هکتار در فاصله هشت کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد که در سال ۱۳۸۳ عملیاتی شده و اکنون به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد شناخته می شود و برخی از پروازهای مشهد در صورت بروز شرایط نامساعد جوی در مرکز استان خراسان رضوی، در سبزوار فرود می آیند.
ساخت فرودگاه گناباد نیز از سال ۱۳۷۲ آغاز شده که تا سال ۱۳۸۳ تنها باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید و مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور همان سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در دولت سیزدهم سرعت یافت.
طرح های توسعهای فرودگاه مشهد
وزارت راه و شهرسازی، در بهمن امسال ۵۳ پروژه فرودگاهی به ارزش ۹ هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال را آماده بهره برداری اعلام کرد.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص پروژه های در دست اجرا در فرودگاه مشهد اظهار کرد: با توجه به وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) در مشهد، این فرودگاه از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است و جزو فرودگاه هایی است که بیشترین پروازهای داخلی و خارجی در آن انجام می شود.
محمود امانی بنی افزود: در فرودگاه مشهد در ابتدای انقلاب حدود هفت پرواز در هفته انجام می شد اما با گذشت زمان و توسعه این فرودگاه، هم اینک در ایام عادی روزانه ۱۸۰ پرواز و تا قبل از شیوع ویروس کرونا در اوج مسافرتها تا ۲۵۰ پرواز از آن انجام می شد.
وی اضافه کرد: توسعه این فرودگاه در بخش های مختلف ادامه دارد و در دولت سیزدهم نیز با جدیت بیشتری دنبال می شود.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی ادامه داد: طرح توسعه توقفگاه هواپیمای فرودگاه مشهد اواخر سال گذشته آغاز شده که بر اساس برنامه تا تابستان سال آینده به اتمام می رسد.
امانی اضافه کرد: در این طرح پارکینگ هواپیماها ۸۹ هزار متر توسعه می یابد که اعتبار اولیه منظور شده برای آن ۱۰۰ میلیارد تومان است.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای قبل نیز قسمتی از توقفگاه فرودگاه دچار فرونشست شده بود که بهسازی این بخش نیز به مساحت هفت هزار و ۵۲ متر مربع با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در دست انجام است و تا پایان امسال به انجام می رسد.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی افزود: ساخت محل یخ زدایی هواپیما نیز به مساحت ۱۴ هزار و ۲۵۰ متر مربع و با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار احداث شده و اکنون آماده بهره برداری است.
امانی گفت: توسعه ترمینال فرودگاه مشهد نیز با ۲۲ هزار متر مربع مساحت و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است و اوایل سال آینده بهره برداری می شود.
وی در ادامه از خرید دستگاه کمک ناوبری خبر داد و افزود: با مساعد شدن شرایط جوی، دستگاه قدیمی ناوبری فرودگاه مشهد، که ۲۰ سال قدمت دارد، با دستگاه جدید جایگزین می شود.
بهسازی باند فرودگاه
فرودگاه مشهد دارای ۲ باند ۳۱ چپ و ۳۱ راست است که نشست و برخاست هواپیماها روی باند ۳۱ راست به عنوان باند اصلی انجام می شود و از باند ۳۱ چپ نیز به عنوان تاکسیوی، برای اتصال باند فرودگاه با رمپ ها، آشیانهها، ترمینالها و دیگر امکانات فرودگاهی استفاده می شود.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی در خصوص اجرای طرح بهسازی باند فرودگاه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات بهسازی باند ۳۱ راست فرودگاه به مساحت چهار هزار و ۸۰۰ متر در سال جاری انجام شده و عملیات بهسازی رنگ باند نیز به صورت کامل اجرایی شده است.
امانی اضافه کرد: بهسازی روکش باند نیز سال آینده اجرایی خواهد شد که اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است.
وی خاطرنشان کرد: این عملیات باید در بازه زمانی اردیبهشت تا شهریورماه انجام شود، در غیر این صورت شرایط جوی اجازه اجرای آن را نمی دهد لذا ضروری است پیمانکاری انتخاب شود که کار را طبق برنامه پیش ببرد.
وی افزود: پروژه زیباسازی محوطه فرودگاه مشهد نیز سال گذشته به پایان رسید و می توان گفت هم اینک دارای یکی از زیباترین محوطه های فرودگاهی کشور است.
شهرک فرودگاهی
از سال ۹۸ موضوع ساخت فرودگاه جدید مشهد در قالب" شهر فرودگاهی" مطرح شده بود اما این امر در یک سال اخیر به صورت جدیتری در دستور قرار گرفته است.
طبق گفته استاندار خراسان رضوی، پروژه شهر فرودگاهی امام رضا(ع) بسیار مهم و حیاتی است و این طرح با توجه به رشد سفرهای هوایی، ریلی و زمینی مشتاقان ثامنالحجج (ع) به مشهد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بنا به تاکید یعقوبعلی نظری، از تمام توان دستگاههای اجرایی استان برای اجرای این طرح استفاده خواهد شد.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مشاور برای جانمایی شهر فرودگاهی انتخاب شده و فرایند جانمایی در حال انجام است.
امانی بنی افزود: سه نقطه در حاشیه شهر مشهد برای اجرای پروژه شهر فرودگاهی مشخص شده و تقریبا توافق بر سر یکی از این مکانها قطعی شده است.
وی گفت: این پیشنهاد و توافق در اختیار استانداری قرار گرفته و امیدواریم تا پایان امسال جانمایی انجام شود.
افزایش ۱۲۲ درصدی پروازهای خارجی
فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد با گستره ۵۴۰ هکتار، دومین فرودگاه پرترافیک کشور است و به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرتها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در آن انجام میشود.
مدیر روابط عمومی فرودگاه های خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، پروازهای خارجی فرودگاه مشهد حدود ۱۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
حسن جعفری افزود: تعداد پروازهای ورودی و خروجی خارجی در فرودگاه مشهد از ابتدای امسال تا پایان آذرماه هفت هزار و ۸۱۸ پرواز بود که این تعداد در مدت مشابه پارسال سه هزار و ۵۲۳ پرواز بوده است.
وی اضافه کرد: یک میلیون و ۷۴ هزار و ۲۳۹ مسافر در این مدت توسط پروازهای خارجی فرودگاه مشهد جا به جا شده اند که این رقم نیز در مدت مشابه پارسال تنها ۴۱۰ هزار و ۱۵۲ مسافر بوده است.
مدیر روابط عمومی فرودگاه های خراسان رضوی گفت: استانبول، بغداد، بیروت، دبی، دوحه، دوشنبه، شارجه، قندهار، کابل، کویت، لاهور، مزارشریف، مسقط و نجف مسیرهای پروازهای خارجی از این فرودگاه هستند که در این میان نجف بیشترین فراوانی پروازها را به خود اختصاص داده است.
جعفری افزود: همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر داخلی با سه هزار و ۴۴۰ پرواز فرودگاه مشهد جا به جا شده اند که تعداد مسافران نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد رشد دارد.
وی ادامه داد: مقاصد پروازی داخلی فرودگاه مشهد شامل اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، فرودگاه امام خمینی(ره)، اهواز، ایلام، آبادان، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، رامسر، رشت، زابل، زاهدان، ساری، شیراز، عسلویه، قشم، کرمان و کرمانشاه است.
فرودگاه سبزوار، پشتیبان فرودگاه مشهد
فرودگاه شهدای سبزوار، که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است، به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد شناخته می شود و برخی از پروازهای مشهد در صورت بروز شرایط نامساعد جوی در مرکز استان خراسان رضوی، در سبزوار فرود می آیند.
مدیر فرودگاه شهدای سبزوار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت این فرودگاه اظهار کرد: پروازهای فرودگاه سبزوار به مقصد تهران و از مبدا تهران انجام می شود.
حسین شادمان افزود: تا قبل از شیوع کرونا، در هفته سه پرواز سبزوار- تهران توسط هواپیمایی ماهان انجام می شد اما با شیوع کرونا این پروازها متوقف شد که همچنان این وضعیت ادامه دارد.
وی گفت: پس از آن پروازهای تهران توسط شرکت آتا انجام می شد و آخرین پرواز نیز ۱۳ دیماه امسال انجام شد، اما این شرکت نیز به دلیل فقدان هندلینگ زمینی در فرودگاه، پروازهای خود را در سبزوار متوقف کرد.
وی گفت: هندلینگ زمینی، شماری از خدمات ضروری مورد نیاز شرکتهای هواپیمایی برای انجام پرواز ایمن است، که باید توسط شرکتهای هندلینگ کننده تامین شود و ارائه آن از وظایف فرودگاه نیست که تحقق این موضوع نیز از طریق نمایندگان منطقه در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
شادمان تاکید کرد: فرودگاه سبزوار هم اینک عملیاتی است و از ساعت ۷ تا ۲۴ به عنوان پشتیبان فرودگاه مشهد در آمادگی کامل است.
مدیر فرودگاه شهدای سبزوار ادامه داد: هم اینک طرح های توسعه ای در بخشهای مختلف فرودگاه در حال اجراست و طرح توسعه فضای پایانه مسافری این فرودگاه به مساحت ۱۱۰ متر مربع و با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در حال اجرا است.
شادمان خاطرنشان کرد: سالن ترانزیت فرودگاه نیز به مساحت ۱۱۰ متر مربع و با تخصیص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در دست ساخت است، نمازخانه فرودگاه نیز آماده بهره برداری شده است.
وی افزود: انجام آسفالت معابر فرودگاه با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار، ارتقای کابل های برق، تکمیل دیوارهای حفاظتی و اصلاح سردر فرودگاه از دیگر طرح های توسعه ای اجرا شده این فرودگاه است.
تکمیل فرودگاه گناباد پس از ۲۷ سال
فرودگاه در حال احداث گناباد نیز دارای زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است که تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی، به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی در خصوص این فرودگاه نیز اظهار کرد: احداث فرودگاه از زیرساختهای توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه جنوب خراسان رضوی است و علاوه بر جابه جایی مسافر، از قابلیتهای زیادی برای خدمات رسانی در زمان وقوع بحرانها و حوادث پیش بینی نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.
امانی افزود: ۲۷ سال از آغاز عملیات اجرایی این فرودگاه می گذرد و هم اینک با صرف ۲ هزار میلیارد تومان هزینه برای ساخت و تکمیل آن، آماده بهرهبرداری شده است.
وی خاطرنشان کرد: تکمیل فرودگاه گناباد در اولویت اقدامات و رویکردهای این اداره کل و دولت قرار داشت و با بهره گیری از همه ظرفیتهای موجود این پروژه آماده سازی شده است.
امانی اضافه کرد: هم اینک پروژه باند، تاکسی وی، پارکینگ هواپیما، پارکینگ خودروها و ترمینال پروازهای داخلی و ساختمان جنبی فرودگاه به اتمام رسیده است که با حضور مسوولان کشوری این طرح فرودگاهی تا پایان ماه جاری بهره برداری می شود.