به گزارش ایرنا، پرواز مشهد به مسقط عمان، هشتم تیرماه امسال به دلیل ترکیدگی لاستیک به فرودگاه مشهد بازگشته و بدون مشکل بر زمین نشست.
دهم مردادماه نیز لاستیک عقب هواپیمای شرکت سپهران به دلیل نقص فنی در چرخ، هنگام ورود به پارکینگ فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد ترکید اما به هیچ مسافری آسیب نرسید.
وقوع این حوادث در بازه زمانی کوتاه باعث ورود سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع شد و بازدیدهای لازم از باند فرودگاه انجام گرفت و بر اساس گزارش مردادماه امسال دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، در خصوص علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها، فرودگاه مشهد توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه شامل قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی را انجام نداده و باید خسارت ترکیدگی لاستیک را به شرکت های هواپیمایی پرداخت کند.
در این گزارش آمده بود که ترکیدگی لاستیک هواپیماهای مختلف در باند فرودگاه مشهد بعضاً باعث وارد آمدن آسیب به موتور هواپیما نیز شده و تکههایی از لاستیک وارد موتور آنها شده است.
فرودگاه بین المللی شهید هاشمینژاد مشهد دارای ۲ باند است که همه سوانح ترکیدگی لاستیک در باند اصلی آن، «۳۱ چپ» رخ داده است.
باند فرعی فرودگاه مشهد (۳۱ راست) به دلیل نزدیکی به ساختمانهای فرودگاه و داشتن موانع پروازی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و امکان جایگزینی طولانیمدت برای باند اصلی را ندارد.
سابقه ترکیدگی لاستیک هواپیماها در باند فرودگاههای مهرآباد، ماهشهر و شیراز هم وجود داشته است اما تعداد آن در فرودگاه مشهد فراوانی بیشتری دارد که این موضوع میتواند ناشی از ترافیک بالای فرودگاه، شمار زیاد مسافر، دما و ارتفاع بالای فرودگاه به عنوان عوامل کمکی و فرعی باشد.
حسن رضایی فر، مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی نیز در جریان بازدید از باند فرودگاه مشهد تاکید کرد: فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد باید استانداردهای حرفهای را ارتقا داده و فعالیت آن مطابق با قوانین بین المللی فرودگاهی در سطح خاورمیانه باشد.
فضای به وجود آمده پس از اتفاقات مزبور تا حدودی منجر به ایجاد بی اعتمادی در بین مسافران شده بود، لذا پس از دریافت این گزارش ها، در مهرماه امسال عملیات بهسازی باند فرودگاه مشهد در دستور کار قرار گرفت و عملیات رفع نقص آغاز شد.
بهسازی باند چهار هزار و ۸۰۰ متری در مدار اجرا
فرودگاه بین المللی مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرتردد کشور، سالانه محل نشست و برخاست بیش از ۲۰۰ هزار پرواز است. این فرودگاه در سال ۱۳۳۰ ساخته شد که در سال ۱۳۴۶ باند جدید فرودگاه مشهد از نوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوایی مورد بهره برداری قرار گرفت و روزانه یک پرواز از نوع DC۳ در مسیر تهران - مشهد انجام شده و همچنین برای پروازهای آموزشی و ایرتاکسی علاوه بر پروازهای نظامی از آن استفاده می شد.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی گفت: مسافران هواپیمایی، سرمایه های ملی و انسانی کشور هستند که حفظ ایمنی پرواز و تامین امنیت مسافران در صدر فعالیت های هوانوردی است، لذا مدیریت حرفه ای و اجرایی کردن آموزش های فراگیری شده در مواجهه با شرایط واقعی و حوادث و سوانح نیز در دستور کار است.
محمود امانی بنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرودگاه مشهد دارای ۲ باند ۳۱ چپ و ۳۱ راست است که روی باند ۳۱ راست به عنوان باند اصلی نشست و برخاستها انجام می شود و از باند ۳۱ چپ نیز به عنوان تاکسیوی، برای اتصال باند فرودگاه با رمپها، آشیانهها، ترمینالها و دیگر امکانات فرودگاهی، استفاده می شود.
وی گفت: نواقص بیان شده برای فرودگاه مشهد مربوط به باند ۳۱ راست است، لذا عملیات بهسازی این باند فرودگاه به مساحت چهار هزار و ۸۰۰ متر از ماه گذشته در دستور قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون عملیات بهسازی رنگ باند به صورت کامل انجام شده است، همچنین اصلاحات اطراف باند نیز انجام و چراغهای سطح باند نیز بهسازی شد.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی ادامه داد: این عملیات در راستای رفع یکی از علل ادعایی سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر ترکیدن لاستیک هواپیماها صورت گرفت، سال آینده نیز عملیات بهسازی و تعویض روکش آسفالت باند انجام خواهد شد.
امانی بنی گفت: هنگام انجام اصلاحات روی باند ۳۱ راست، نشست و برخاست پروازها روی باند ۳۱ چپ انجام می شود.
وی افزود: با وجود اینکه وجود نقص در فرودگاه مشهد ۱۰۰ درصد محرز نشده است اما به منظور رفع شبهه و اعتمادافزایی در مسافران، موارد اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری در دست اصلاح است و سعی می شود مواردی که به عنوان نقص مطرح شده بود، برطرف شود.
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی ادامه داد: تمام تلاش خود را برای بالابردن افزایش ضریب ایمنی پروازها در فرودگاه مشهد به کار می گیریم تا زائران و مسافران دغدغه ای دراین خصوص نداشته باشند.
فرودگاه مشهد برخوردار از استانداردهای سطوح پروازی
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی رعایت استانداردها در سطوح پروازی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد را مورد تاکید قرار داد و افزود: فرودگاه مشهد در سطوح پروازی از تمام استانداردهای لازم برخوردار است و اکنون برای دریافت گواهینامه فرودگاهی منتظر انجام بازرسی از سوی بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری است.
وی ادامه داد: برای بررسی وضعیت ایمنی سطوح پروازی، کمیته ایمنی هر هفته در فرودگاه برگزار و تمام موارد ایمنی انجام می شود، موضوعات مرتبط با ایمنی هر هفته بررسی و برنامه شرکتهای هواپیمایی در این خصوص به صورت هفتگی مشخص و تشدید می شود.
امانی بنی افزود: ایمنی اولویت اول ماست و در این خصوص تمام تلاش خود را به کار می بندیم.
تاکید دادستانی بر انجام هرچه سریعتر بهسازی و تعویض روکش آسفالت باند
در پی اعلام وجود مشکل در باند فرودگاه مشهد، دادستانی به موضوع ورود یافته و بازدید میدانی معاون دادستان مشهد نیز از باندها انجام شد.
معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اعلام وجود نقص در باند فرودگاه مشهد، از منظر حفظ حقوق مسافران و حقوق عامه بازدید از باند انجام شد و در این بازدید کیفیت آسفالت باندها، کیفیت لاستیک هواپیماها، نحوه عملکرد برج مراقبت و سایر موارد فنی مورد بررسی قرار گرفت.
سیدهادی شریعتیار اضافه کرد: عملیات بهسازی باند باید براساس کار کارشناسی باشد، علاوه بر بهسازی رنگ باند فرودگاه باید عملیات تعویض روکش آسفالت نیز هر چه سریعتر انجام و پیمانکار مشخص شود.
وی تاکید کرد: ارتقای امنیت پرواز بسیار مهم است و پیگیری برای اجرای کامل رفع نواقص مطرح شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه دارد.
در ۲ ماه اخیر حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیما نداشته ایم
مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: علیرغم اینکه وجود نقص در فرودگاه مشهد ۱۰۰ درصد محرز نشده است اما به منظور رفع شبهه و اعتمادافزایی مسافران، موارد اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری در دست اصلاح است.
حسن جعفری افزود: گرمای هوا و سوخت گیری با حجم بالا توسط هواپیماها نقش مهمی در ترکیدن لاستیک دارد که با سردتر شدن هوا و افزایش نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر سوختگیری و کیفیت لاستیکها از ۲ ماه گذشته حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد رخ نداده است.
وی اضافه کرد: در فرودگاه مشهد پروازهای داخلی در ۲۷ مسیر و پروازهای خارجی در ۱۸ مسیر انجام می شود.
جعفری ادامه داد: خوشبختانه فضاسازی در خصوص وضعیت باند فرودگاه تاثیری در کاهش پروازها نداشته است و با اعتمادافزایی مسافران، میزان جابه جایی مسافران نه تنها کاهشی نبود بلکه در نیمه نخست امسال ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال سه میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۲ مسافر توسط فرودگاه بین المللی مشهد جا به جا شدند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۳۰۸ مسافر بود.
جعفری افزود: در مجموع تعداد پروازهای داخلی در نیمه نخست امسال با ۲۳ هزار و ۷۱۸ پرواز ۱۷ درصد و تعداد پروازهای خارجی با انجام سه هزار و ۱۶۷ پرواز، ۱۹۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.
فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد، با گستره ۵۴۰ هکتار، پس از فرودگاه مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرتها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی روزانه در آن انجام میشود.
نظر شما