یزد- ایرنا- نخستین رزمایش جهادی دامپزشکی استان یزد روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور معاون وزیر و رییس سازمان دامپزشکی کشور در این شهر آغاز شد.

به گزارش ایرنا مدیرکل دامپزشکی استان یزد در مراسم آغاز بکار آن گفت: این رزمایش در راستای قرارگاه محرومیت زدایی سازمان دامپزشکی به مدت سه‌روز در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و مروست برگزار می شود.

علی فاتحی نیا افزود: پایداری جمعیت دام عشایر ، انجام رسالت تامین امنیت غذایی به ویژه در زمینه گوشت قرمز، افزایش بهره‌وری در تولیدات دامی عشایر و روستاییان و کنترل بیماری های جمعیت دام و طیور از اهداف رزمایش یاد شده است.

وی اظهار کرد: در این رزمایش ۱۰۰ هزار راس دام طی این سه روز، رایگان واکسینه می شوند و واکسیناسیون دام و طیور بومی ، سم‌پاشی محل دام، مبارزه با بیماری‌ها، ویزیت و درمان دام ، آموزش های ترویجی و ذبح شرعی توسط روحانیون از برنامه‌های رزمایش است.

فاتحی نیا با بیان اینکه در این رزمایش ۴۰ اکیپ عملیاتی متشکل از ۱۲۰ نفر متخصص دامپزشکی به شهرستانهای یاد شده اعزام می شوند گفت: نیروهای بسیجی همکار در بخشهای مختلف، جهادکشاورزی، امور عشایر و بخش خصوصی نیز مشارکت دارند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم در این مراسم گفت: دامپزشکان و نیروهای این اداره کل به همراه روحانیون فعال در عرصه دامپزشکی همه مرزبانان سلامت هستند و فعالیت آنها از این جهت دارای اهمیت بسیار بالایی است.

حجت الاسلام مهدی اکبرزاده افزود: رزمایش جهادی که امروز آغاز شد اقدام بسیار ارزشمندی است که در درون مایه عنوان آن کلمه ای قرار دارد که در منظومه ارزشی انقلاب ما از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است و این کلمه بحث جهادی بودن رزمایش است.

وی گفت: مقام معظم رهبری تاکید فرموده اند که اگر می خواهیم این انقلاب سر و سامان پیدا کند، لازمه آن این است که کار به صورت جهادی انجام شود و این جهادی شدن هم دارای شاخصه‌ها و آثار بسیاری است که ایشان به آن اشاره فرموده‌اند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: یکی از تدابیر بسیار خاصی و خوبی که در این رزمایش به آن توجه شده، بحث آموزش است که در حوزه‌های مختلف اجرا می‌شود و این اقدام تاثیر بسیار زیادی در بهبود شرایط دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم گفت: خوشبختانه در تمام عرصه و برهه‌های مختلف شاهد حضور نیروهای بسیج و جهادی و گره گشایی آنها از مشکلات هستیم.

سید ابوالفضل وکیلی، برگزاری این رزمایش را حرکتی ارزشمند دانست و خواستار انجام و استمرار آن در دیگر بخش‌ها شد.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه استان یزد در زمینه تولید مرغ، تخم مرغ و شیر در کشور سرآمد است و ۵۰ درصد آن را به سایر استانها صادر می کند اما در زمینه دام سبک وارد کننده است که امید است با توجه به در پیش بودن سال نو و ماه مبارک رمضان، با همکاری دامپزشکی و واردکنندگان این بخش، این مشکل هم مرتفع و گوشت مورد نیاز استان تامین شود.

۹۳ مجتمع دامداری در استان یزد فعال است که ۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۵۰ هزار دام سنگین در آنها پرورش داده می شود.