تهران – ایرنا – هزار شهروند تونسی با شرکت در تظاهراتی اعتراضی، اوضاع بد اقتصادی و اجتماعی ایران کشور را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا از شبکه المیادین، دبیرکل اتحادیه کارگری تونس در این تظاهرات گفت: همه کارگران باهم متحد هستند و ما راه مبارزه را انتخاب کرده ایم هرچند که این مبارزه هزینه دارد ولی ما به خون شهدا وفاداریم.

نورالدین الطبوبی افزود: ای کاش تاریخ را خوب خوانده بودند زیرا ما بر هرآنچه مثبت است سرمایه گذاری می کنیم، می سازیم و ویران نمی کنیم.

وی اضافه کرد: اگر اندکی عقل و اندیشه سیاسی وجود داشت، درک می کرد که اتحادیه کارگری اندیشه، ایده و منش و شیوه روشنی دارد.

الطبوبی با بیان اینکه مایک ملت آزاده ایم و مبارزه ما مسلمت آمیز است و به دنبال خشونت نیستیم اظهار داشت: تلاش برای هدف قراردادن و سرکوب اتحادیه کارگری تونس، فقط به خاطر استقلال آن است.

وی گفت: ما ترسی نداریم زیرا اقدامات ما قانونی است و این را در طول تاریخ ثابت کرده ایم.

دبیرکل اتحادیه کارگری تونس تصریح کرد: مسئول باید گوش شنوا داشته باشد و ما چیزی نداریم که به خاطر آن بترسیم، ما قدرت اقناع و استدلال داریم و از انسانیت انسان بدون درنظر گرفتن رنگ و نژاد وی دفاع می کنیم.

الطبوبی گفت: ما خواستار گفت و گوی جدی و مسئولانه شدیم ولی هیچ پاسخی دریافت نکردیم، آنچه برای ما مهم است منافع مردم است و نه جریان های سیاسی.

وی افزود: از اصلاحات استقبال می کنیم ولی اصلاح برپایه چه اصولی؟ اصلاح به معنای گرسنگی دادن و فقیر کردن ملت نیست.

رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

سعید ۱۱ بهمن ماه نیز با نه بزرگ مردم تونس و احزاب مختلف این کشور روبه رو شد، بطوری که براساسا گزارش هیأت عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور، طبق آمار رسمی، از ۱۱.۴ درصد در دور اول و ۱۱.۳ درصد در دور دوم تجاوز نکرد.

احزاب و گروه های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه‌های سیاسی قیس سعید رئیس جمهور دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

سعید اما اعلام کرد که علت مشارکت پایین مردم این است که شهروندان به این علت که نهادهای پارلمان در طول ۱۰ سال گذشته، دولت را دستکاری کرده اند، برایشان دیگر اهمیت ندارد.