سنندج- ایرنا- مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: غرس ۷۴۰ هزار اصله نهال همزمان با هفته منابع طبیعی در استان آغاز شد و تا پایان سال ادامه دارد.

پیمان فتاحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح مردمی نهضت کاشت درخت از هفته منابع طبیعی آغاز شد و تا چهار سال ادامه دارد که در این مدت ۱۲ میلیون درخت در استان غرس می شود.

وی با اشاره به بهره برداری از ۹ طرح همزمان با هفته منابع طبیعی در کردستان گفت: از این تعداد هشت طرح در حوزه آبخیزداری و یک طرح اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و یک حلقه چاه در ایستگاه تولید بذر گیاهان مرتعی روستای دوسر قروه به مساحت ۲۰ هکتار است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اعتبار اجرایی این طرح ها ۲۱ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات تملک داریی های سرمایه‌ای، محرومیت زدایی و پیمانکاری مجری تامین شد.

فتاحی با بیان اینکه سنت حسنه درختکاری ریشه در فرهنگ دینی و ملی مردم کشورمان دارد، افزود: هفته منابع‌ طبیعی و آبخیزداری امسال مانند سال‌های گذشته، گسترش فرهنگ حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع‌طبیعی تجدید شونده کشور و معرفی اقدامات سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری را مورد توجه قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم هفته منابع طبیعی امسال، تداوم پویش مردمی "ایران سرسبز، ایران قوی" و آغاز "طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت" است که از حداکثر توان کشور برای افزایش فضای سبز و درختکاری، در فاصله زمانی چهار ساله (۱۴۰۵-۱۴۰۲) اجرایی خواهد شد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.