فاز نخست بزرگترین طرح آبخیزداری کردستان بهره‌برداری شد

سنندج- ایرنا- فاز نخست بزرگترین طرح آبخیزداری شیخ‌جعفر- آجی‌چای کردستان به مساحت ۳۲ هزار هکتار در آیینی عصر امروز، سه شنبه با حضور استاندار و جمعی از مسوولان در این استان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در آیین بهره‌برداری از این طرح اظهار داشت: همت جمعی در استان برای تقویت حوزه آبخیزداری شکل گرفته تا کنترل ویرانگری سیلاب، هدایت روانابها و تغذیه منابع زیرزمینی تقویت شود.

بهزاد شریفی‌پور با بیان اینکه طرح شیخ‌جعفر- آجی‌چای از سرشاخه‌های کوه بدر به مساحت ۱۱ هزار هکتار است، گفت: این طرح برای هشت روستاست که با تزریق اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی، هشت سازه آن با انعقاد قرارداد ۱۳ میلیارد تومان در فاز نخست بهره‌برداری شد.

وی، مساحت این طرح را ۳۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به کردستان، ۲۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای اجرای کلی این طرح تصویب شد.

تلاش دولت و مجلس برای تصویب و اجرای قانون جامع آبخیزداری
عصو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در این آیین با بیان اینکه گفتمان مدیریت آب در کشور، بیشتر سازه‌ای بوده تا سازگار با محیط زیست، اظهار کرد: در ۲۰ سال گذشته در کشور آنگونه که باید در حوزه آبخیزداری، کاری انجام نگرفته و بیشتر به دنبال سدسازی بودیم.

پرویز اوسطی افزود: این در حالی است که باید بیشترین تمرکز بر روی حوزه‌های آبخیز داری باشد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل شرایط آب و هوایی، در کشور ما متوسط تبخیر سالانه بیش از ۲ هزار میلی متر است.

اوسطی با بیان اینکه از ۹ دشت موجود در کردستان سه دشت ممنوعه است، گفت: هر سه این دشتها در شهرستان های قروه و دهگلان و با کسری ۷۰۰ میلیون متر مکعبی مخزن مواجه است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از جمله راهکارهای نجات این دشت‌ها اجرای طرحهای آبخیزداری است که بر اساس مطالعات انجام گرفته سالانه ۵۰۰ هزار متر مکعب هرزآب در این منطقه داریم که خارج می شود.

اوسطی تاکید کرد: با مدیریت روانابها می‌توان مشکل بیلان منفی کسری آب مخازن این دشت را حل و فصل کرد.

فاز نخست بزرگترین طرح آبخیزداری کردستان بهره‌برداری شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه در دشت قروه ۶۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد از محل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باید مراقبت شود تا در آینده به دلیل این کسری مخزن، این دشتها با فرونشست مواجه نشود.

وی ادامه داد: با بهره برداری از طرح آبخیزداری زیرحوضه شیخ جعفر - آجی‌چای حدود ۷۴ طرح سازه‌ای و سد تاخیری احداث می شود که نقش بسزایی در تقویت منابع زیرزمینی خواهد داشت.

اوسطی با بیان اینکه در سفر رییس جمهور به استان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری مصوب شد، گفت: تاکنون افزون بر۳۰ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته و از اعتبارات خشکسالی نیز هفته گذشته پنج‌میلیارد تومان اعتبار نقدی برای این طرح آبخیز داری جذب شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۲ میلیون هکتار از وسعت ۱۶۵ میلیون هکتاری کشورمان نیازمند آبخیزداری است، افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون تنها ۳۲ میلیون هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده که با روندی که در حال حاضر شاهد اجرای آن هستیم حداقل به ۵۰ سال زمان نیاز است تا سفره آبخیزداری در کشور جمع شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس در تلاش هستند تا لایحه‌ ای که در دولت در دست آماده سازی است، تکمیل و به عنوان قانون جامع آبخیزداری کشور تصویب شود.

اوسطی ادامه داد: با مصوب شدن این قانون، متناسب با آن، اعتباراتی را تا در فرصت زمانی ۱۰ ساله تزریق می کنیم تا سالانه ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری را در سطح کشور به اجرا درآوریم.
فاز نخست بزرگترین طرح آبخیزداری کردستان بهره‌برداری شد

شروع نهضت آبخیزداری در کردستان

استاندار کردستان هم در آیین بهره‌برداری از این طرح اظهار کرد: این طرح بسیار بزرگ و ماندگار است که با فاز نخست آن نهضت بزرگ آبخیزداری در استان آغاز شد.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: به دنبال این هستیم با اولویت قائل شدن به این طرح‌ها به استفاده بهینه از منابع آبی موجود در استان کمک کنیم.

وی ادامه داد: تکمیل این طرح به پیشگیری از اتفاقات و بحران های ناشی از سیلاب های احتمالی که متوجه کشتزارهاست جلوگیری می‌کند.

استاندار کردستان یادآوری کرد: در اعتبارات سفر رییس جمهور به استان، سعی شده تا حوزه آبخیز داری و آبخوان داری در اولویت قرار گیرد.

زارعی‌کوشا خواستار تسریع در اجرای این طرح و به سرانجام رسیدن آن در کمترین زمان ممکن شد.

طرح‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و شدت و ویرانگری سیل و تغذیه مصنوعی اجرا می شود.

کردستان پنج حوضه آبخیز اصلی و ۴۱۱ زیرحوضه آبخیز دارد و متوسط افت سطح آب آبخوان‌های شرق استان ۷۳۴ میلیون مترمکعب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha