۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۲۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85052813
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح مشارکتی آبخیزداری روستای آویهنگ سنندج بهره‌برداری شد

سنندج- ایرنا- طرح مشارکتی آبخیزداری روستای "آویهنگ" شهرستان سنندج با یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان هزینه، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز جمعه در آیین بهره‌برداری از این پروژه در روستای آویهنگ سنندج اظهار کرد: این طرح با مشارکت و تلاش مردم روستا انجام شد و اداره کل منابع طبیعی بر اجرای آن نظارت داشت؛ ضمن اینکه این پروژه در سامانه تجربیات موفق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ثبت شده است.

بهزاد شریفی‌پور با اشاره به اینکه این هشتمین پروژه مشارکتی استان در بحث آبخیزداری است، افزود: این پروژه، تاخیری است، به این معنا که فرصتی در طول ۶ ماه ایجاد می‌کند تا به مرور، آب پشت سازه، به اراضی پایین دست تزریق شود.

وی ساخت این سازه آبخیزداری را موجب پایدارسازی آبراهه، تقویت چشمه‌های مسیر و کمک به توسعه گردشگری دانست و ادامه داد: احداث این طرح از سال گذشته شروع شد که ۴۵ درصد هزینه آن را اداره کل منابع طبیعی متقبل و ۵۵ درصد دیگر هم توسط مردم روستا تامین شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه کشور ما در کمربند خشک قرار گرفته است، یادآور شد: به تدریج متوسط بارندگی در ایران از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۲۵ میلیمتر کاهش می یابد.

شریفی‌پور اضافه کرد: خشکسالی و مصرف بی ‌رویه آب باعث شده در بحران کم آبی قرار گیریم، بنابراین باید برای استفاده بهینه از آب و خاک، برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده درست از منابع آبی تاکید کرد و گفت: از دهه چهل به بعد با بحران خشکسالی و بروز سیل مواجه هستیم و این وضعیت همچنان ادامه دارد.



نتیجه‌بخش بودن انجام طرح‌های مشارکتی

فرماندار سنندج هم، طرح مشارکتی آبخیزداری روستای آویهنگ را یک کار مشارکتی خوب و مردمی توصیف و اظهار کرد: نیاز داریم مردم در کارهای مختلف پای کار باشند، چراکه اثربخش‌تر خواهد بود.

حسن عسکری با بیان اینکه مردم از طرح‌هایی که در آن مشارکت دارند، بهتر مراقبت می‌کنند، ادامه داد: امسال اعتبارات خوبی در اختیار منابع طبیعی شهرستان سنندج قرار دادیم و سال آینده هم کمک‌ها ادامه خواهد داشت.

وی بر لزوم حمایت از مردم برای انجام طرح‌های مختلف و استفاده از ظرفیت مردمی تاکید کرد و افزود: طرح مشارکتی آویهنگ، الگویی خوب برای روستاها و دیگر نقاط استان است.

روستای آویهنگ، از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج و در ۵۶ کیلومتری غرب شهر سنندج واقع شده است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha