شیراز- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به نام ‘مهار تورم، رشد تولید’ از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: انتخاب این شعار در شرایط امروز هوشمندانه و به موقع بود.

جمال رازقی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعارهای سال به طور مستقیم یا غیر مستقیم موضوع اقتصاد را مبنا و ملاک قرار داده‌اند که این بیانگر اهمیت این بخش است که باید بر روی آن تمرکز شود.

وی ادامه داد: اما مشکلی که طی سال ها درگیر آن بوده ایم این بوده که توجه به شعار سال در برخی مواقع در حد شعار باقی مانده و در جهت عملیاتی و محقق کردن آن اقدام جدی صورت نگرفته است و به اصلاح به درج در سربرگ مکاتبات اداری یا نصب بنر و پوستر اکتفا شده است.

رییس اتاق بازرگانی فارس گفت: وقتی در دهه ۹۰ تقریبا تمام شعارهای سال موضوع اقتصادی داشته نباید رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر باشد، این نشان می دهد یک جای کار دچار اشکال است و اتفاقا برخی از کسانی که در جهت تحقق شعار سال دست اندارکار و مسئول هستند یا نمی خواهند یا نمی توانند در این جهت کاری کنند.

رازقی بیان کرد: نامگذاری شعار سال یک چراغ راه است اما اگر به نامگذاری سال فقط در حد یک شعار توجه شود و در عمل کاری صورت نگیرد هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه با تولید می توان تورم را مهار کرد افزود: بنابراین اگر به دنبال مهار تورم و رشد تولید هستیم باید در حوزه سیاست خارجی، نظام بانکی، سیاستگذاری ارزی کشور و انضباط مالی دولت تحولاتی روی دهد.

وی ادامه داد: لازمه رشد و توسعه اقتصادی ابزار و لوازم آن است که یک بخش از این ابزار انسان های فرهیخته ای هستند که توان طراحی مسیر حرکت را دارند و همچنین انسان های فرهیخته دیگری که باید آن برنامه ها را اجرا و عملیاتی کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲، سال جدید را سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کردند.