الزامات تحقق شعار سال در استان فارس ، از اصلاحات اقتصادی تا جذب سرمایه‌گذاری

شیراز- ایرنا- رهبر معظم انقلاب در حالی سال ۱۴۰۲ را به نام سال ‘مهار تورم و رشد تولید’ نامگذاری کردند که طی حدود سه دهه‌ای که از این نامگذاری ها میگذرد، عمده تاکید شعارهای سال بر مسائل اقتصادی و به ویژه تولید و اشتغال بوده است. استان فارس قابلیت ها و استعدادهای بالقوه در این عرصه دارد که باید از آن بهره گرفت.

به گزارش ایرنا، انتخاب عناوینی چون جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید، تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها و تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین برای نامگذاری سال ها طی بیش از یک دهه گذشته تاکنون بیانگر اهمیت مساله اقتصاد در کشور و لزوم توجه به آن است.
آنچه که در این نامگذاری ها بیش از سایر موارد به آن اشاره و تاکید شده بحث تولید است و محور قرار دادن تولید در نامگذاری و انتخاب شعارهای سال بیانگر این مطلب است مهار تورم، ایجاد اشتغال و در مجموع تقویت اقتصاد کشور بدون توجه به بحث تولید دست یافتنی نیست.
برخی از کارشناسان معتقدند که عدم توجه به اصلاحات اقتصادی طی یک دهه گذشته سبب شده که کشور گرفتار افزایش نقدینگی، تورم لجام گسیخته و رشد پایین اقتصادی شود که برای خروج از این شرایط لازم است که رونق سرمایه گذاری چه سرمایه گذاری داخلی و چه خارجی با جدیت دنبال شود.

الزامات تحقق شعار سال در استان فارس ، از اصلاحات اقتصادی تا جذب سرمایه‌گذاری

فرار سرمایه گذار در نبود ثبات اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس معتقد است که بدون ثبات اقتصادی نه تنها سرمایه گذاری جدیدی شکل نمی گیرد بلکه باید منتظر تعطیلی واحدهای تولیدی فعال و فرار سرمایه ها به خارج از کشور یا سوق یافتن سرمایه ها به سمت بازار ارز، سکه یا حتی خودرو بود.
جمال رازقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از الزامات سرمایه گذاری و تولید سودآور بودن آن است و اگر تولید سودآور نشود همچنان شاهد فرار سرمایه و فرار نیروی کار بود و امروز هم که به فرار شرکت ها رسیده ایم.
وی ادامه داد: باید در کشور فضایی شکل بگیرد که بتوانیم جذب سرمایه داشته باشد و شاهد سرمایه گذاری هم داخلی و خارجی باشیم و اما اگر سرمایه گذار نتواند آینده امنیت سرمایه گذاری خود را ترسیم کند و در حقیقت آینه اقتصادی قابل پیش بینی نباشد به هیچ وجه اقدام به سرمایه گذاری نخواهد کرد.

الزامات تحقق شعار سال در استان فارس ، از اصلاحات اقتصادی تا جذب سرمایه‌گذاری

ضرورت وجود انضباط مالی در دولت
رئیس اتاق بازرگانی فارس، با اشار به تاثیر رشد تولید در مهار و کنترل تورم گفت: البته شرط آن وجود انضباط مالی در دولت است و اگر این انضباط وجود داشته باشد تولید می‌تواند باعث کنترل تورم شود.
رازقی افزود: ما در کشورمان یک تورم ساختاری داریم که در دو سه سال گذشته ۲۰ درصد بوده اما امروز این عد به ۴۰ درصد رسیده که می توان گفت ما در دنیا تنها کشوری هستیم که طی ۵۰ سال گذشته همواره از تورم دو رقمی رنج برده‌ایم و به نظر می رسد اراده چندانی هم برای کنترل این تورم وجود نداشته است.
وی ادامه داد: بنابراین چاره کار تولید است، اما تولید هم نیازمند ابزارهایی است که از جمله آنها می تواند به حل مشکل تحریم ها، حل مشکل ارتباط بانک های کشور با بانک ها دنیا و تسهیل روند نقل و انتقال پول، رفع موانع ورود تکنولوژی های به روز دنیا به کشور، فراهم شدن زمینه استفاده از سرمایه های خارج از کشور به روش های مختلف و اصلاح سیستم اداری و بانکی کشور اشاره کرد.
او اظهار داشت: اگر این الزامات رعایت نشود و شرایط فراهم نگردد، بحث مهار تورم و رشد تولید در حد شعار باقی خواهد ماند.

الزامات تحقق شعار سال در استان فارس ، از اصلاحات اقتصادی تا جذب سرمایه‌گذاری

فارس برخوردار از ظرفیت های کم نظیر برای تحقق شعار سال
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم گفت: این استان ظرفیت ها و پتانسیل‌های بسیاری دارد که می توان با بهره گیری از آنها شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید را محقق کرد.
محسن ربانی زاده افزود: با نگاهی به عنوان سال های گذشته که توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده در می یابیم که مباحث اقتصادی با محوریت تولید و اشتغال از دغدغه های اصلی ایشان بوده است.
وی ادامه داد: بنابراین برای بهبود وضعیت اقتصادی که نحوی که بتواند به مهار تورم و رشد تولید منجر شود، آماده حمایت از سرمایه گذاری در بخش های مختلف و تسهیل روند آن در استان هستیم.

الزامات تحقق شعار سال در استان فارس ، از اصلاحات اقتصادی تا جذب سرمایه‌گذاری

افزایش تولید، کوتاه ترین راه برای مهار تورم
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم گفت: بهترین و سریع ترین راه برای رشد اقتصادی و کاهش تورم، افزایش تولید و سرمایه گذاری است.
حمید رضا ایزدی، ضمن تاکید بر لزوم تلاش در جهت رشد تولید، صادرات و مهار تورم در استان افزود: بر همین اساس، از مهمترین اولویت های ما در جهت تحقق شعار سال مهار تورم و رشد تولید، رفع مشکلات واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد و همچنین توسعه صادرات است.
وی ادامه داد: تلاش در جهت راه‌اندازی واحدهای تولیدی، جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد سرمایه‌گذاری جدید و همکاری برای اجرای طرح های‌ اقتصادی، از اصول مهم و اساسی در جهت مهار تورم و رشد تولید است.
او گفت: علاوه بر این، توسعه صادرات و گره گشایی از مشکلات واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد را نیز به عنوان اولویت هایی مهم در جهت تحقق شعار سال با جدیت دنبال خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha