تهران - ایرنا - مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از وجود ۲۹ چالش برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا از ستاد خبری سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، محمدمهدی بحرالعلوم در نشست تخصصی غرفه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نمایشگاه قرآن با ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، افزود: بعد از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن که به ویژه در سال ۹۰ مطرح فرمودند، تحرکاتی میان دستگاه‌های قرآنی کشور به وجود آمد و شوراهایی ایجاد شد ولی پس از مدتی شوراها رو به افول رفت تا اینکه دوستان شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصمیم گرفتند یک شورا با قوام بیشتری ایجاد کنند.

وی افزود: مقدمات کار صورت گرفت و در این راستا مصاحبه‌هایی با شخصیت‌های برجسته در حوزه حفظ قرآن انجام شد. نتیجه این بررسی‌ها به تدوین «سند طرح ملی حفظ قرآن» انجامید و در سال ۱۳۹۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. در این سند ۲۷ راهبرد نام برده شده بود و در سال ۱۳۹۶ ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم شکل گرفت که ۱۷ عضو دارد.

این حافظ قرآن افزود: در ابتدا دبیرخانه ستاد در شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود ولی در سال ۹۸ دبیرخانه در سازمان اوقاف و امور خیریه مستقر شد و بعد از گذشت 2 سال این ستاد به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی قلمداد شد و در ردیف کمیسیون‌ها قرار گرفت.

بحرالعلوم ادامه داد: در مرحله بعد بررسی کردیم که چرا دستگاه‌ها برای انجام وظایف خود در این زمینه انگیزه کافی ندارند. در همین راستا، چالش‌های حفظ قرآن کریم را برشمردیم و بررسی کردیم که چه عواملی باعث شده فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی با گذشت ۱۲ سال محقق نشود که در این زمینه به ۲۹ چالش رسیدیم و مهمترین علت این بود که حفظ قرآن جزء فرهنگ عمومی کشور ما نیست؛ درحالی که در مورد احیای شب‌های قدر فرهنگ عمومی داریم، در مورد عزاداری محرم و صفر یا نوروز فرهنگ عمومی داریم و همین مساله باعث می‌شود که خود مردم به صورت خودجوش به سمت این آیین‌ها بروند ولی در موضوع حفظ قرآن کریم، فرهنگ عمومی وجود ندارد.

وی در این نشست که پنجشنبه ۲۴ فروردین برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ گفت: نخستین اقدام این بود که سند راهبری حفظ تا مرحله راهبردها تنظیم شد و در این زمینه لازم بود تکلیف دستگاه‌های قرآنی تعیین شود. در این راستا جلساتی برگزار شد و ۱۹۰ اقدام برای ۱۱ دستگاه قرآنی تبیین شد. سپس این اقدامات به ۱۱۵ اقدام کاهش پیدا کرد.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم افزود: موضوع بعدی این بود که بررسی کنیم این ۱۱۵ اقدام چگونه انجام شده است. به همین دلیل بازرسی‌های متعددی در دستگاه‌های مسئول انجام دادیم. از جمله مهمترین دستگاه‌ها می‌توان به وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، حوزه علمیه، سازمان اوقاف، سازمان صدا و سیما، اتحادیه تشکل ها و موسسات قرآنی و بسیج مستضعفین اشاره کرد.

وی از نهاد خانواده، حوزه علمیه، صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهادهای فرهنگ‌ساز یاد کرد و گفت: در این بازرسی‌ها در پایان سال ۱۴۰۰ به این نتیجه رسیدیم که بیشتر این اقدامات انجام نشده و فقط ۳۰ درصد آنها به صورت نیمه‌کاره انجام شده است و کارهایی که به نتیجه رسیده باشد، بسیار کم بود.

بحرالعلوم ادامه داد: کار مهمی که انجام شد این بود که آموزش و پرورش موضوع حفظ قرآن را در کتب درسی وارد کرد. تا قبل از آن حفظ قرآن در کتب درسی جایگاهی نداشت ولی از سال ۱۴۰۱ این موضوع به کتب درسی مقطع ابتدایی وارد شد البته نه به صورتی که دانش‌آموزان را مجبور به حفظ قرآن کنیم. در اثر این اقدام ما منتظریم که گرایش دانش آموزان به حفظ قرآن بیشتر شود.

وی افزود: در گام بعد در حوزه‌های علمیه مدارس حفظ‌محور ایجاد کردیم و اکنون حدود ۵۸ حوزه حفظ‌محور داریم. یعنی طلاب در کنار سایر دروس، قرآن را هم حفظ می‌کنند. طبیعتاً هر چه روحانیون با حفظ قرآن آشناتر باشند موفق‌تر خواهیم بود. گام بعدی ما این بود که مزایایی که در نیروهای مسلح برای حفظ قرآن وجود داشت بازتعریف و این مزایا گسترده‌تر شد. این اقدامات جزو ۱۱۵ اقدام اولیه بود که اکنون در حال اجرا است.

بحرالعلوم اضافه کرد: در یک نگاه کلی می‌توان این اقدامات را به سه دسته تقسیم کرد؛ دسته اول اقداماتی است که اجرای آنها بار مالی ندارد مثل تعریف یک دوره. دسته دوم اقداماتی است که بودجه‌بر است ولی دستگاه‌ها با بودجه جاری خود می‌توانند آنها را اجرا کنند. دسته سوم اقداماتی است که نیازمند مشارکتی بیرون از خود دستگاه است.

سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که از ۱۲ فروردین با شعار «می‌خوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد، امشب ساعت ۲۴ پایان می‌یابد.