نور نمایشگاه قرآن کجاست؟

تهران- ایرنا- امسال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که به مرکز نور معروف است، غرفه‌ای در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برپا کرده و ضمن دعوت از علاقه‌مندان برای بازدید، اعلام کرده جدیدترین محصولات رایگان را بدون حضور در نمایشگاه هم می‌توان تهیه کرد.

به گزارش ایرنا، پیشرفت فناوری های روز به ویژه در زمینه علوم رایانه ای به گونه ای شده که اگر فقط چند ماه از آن غافل شویم، گویی دنیای جدیدی را باید تجربه کنیم. در سه دهه گذشته سرعت این پیشرفت ها به گونه ای بوده که اگر از نسل جدید درباره دیسکت سوال کنید، به گونه ای هاج و واج می مانند که گویی یک علامت بزرگ تعجب روی سرشان دیده می شود.

از همان زمان یعنی دهه هفتاد بسیاری از علاقه مندان به کامپیوتر در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری، استعدادهای خود را نشان دادند و به قول دهه شصتی ها و هفتادی ها، هر روز بهتر از دیروز و یکی از موسساتی که در زمینه علوم اسلامی و انسانی از سابقه درخشانی در این زمینه برخوردار است و گوی سبقت را از بسیاری مراکز ربود، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) بود.

این مرکز در سال ۶۸ راه اندازی شد؛ همان زمانی که علاقه مندان این علم با یادگیری سیستم عامل dos گویی دانشمند زمانه خود می شدند تا این که نرم افزارهای جدید به بازار عرضه شد و کارشناسان مرکز نور همگام با پیشرفت علوم کامپیوتری به تولید نرم افزارهای اسلامی پرداختند.

نور نمایشگاه قرآن کجاست؟

خدا رحمت کند حجت الاسلام سعید سالاریان، قائم‌مقام اجرایی این مرکز را که برخی به او لقب سردار فضای مجازی دادند؛ چرا که با تلاش‌های خود تحولی بزرگ در زمینه علوم رایانه‌ای در حوزه علمیه قم به وجود آورد ولی سه سال پیش در نخستین موج کرونا به قضای الهی راضی شد و به دیار باقی شتافت.

اگر بخواهید میزان اثرگذاری فعالیت های مهندسان در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را بدانید، کافی است به نرم افزارهای تولید شده در حوزه های مختلف از فقه و فلسفه و کلام گرفته تا تفسیر و رجال و علوم قرآنی توجه کنید که در رایانه ها و گوشی های دانشجویان علوم اسلامی و لپ تاپ های بسیاری از طلبه های حوزه جا خوش کرده و اطلاعات مورد نیاز را همچون چشمه ای جوشان و مشاوری مطمئن ارائه می دهد.

برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همه ساله میعادگاهی برای این دانشجویان و طلاب است تا ضمن بازدید از بخش ها و غرفه های کوچک و بزرگ، به سراغ غرفه مرکز نور بروند و به روز شوند. یعنی از جدیدترین نسخه های نرم افزارها کسب اطلاع کرده و در صورت نیاز خریدی هم داشته باشند.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از هفته پیش با برپایی سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اعلام کرد که آخرین محصولات و نرم افزارهای خود را در موضوع های مختلف علوم اسلامی و انسانی ارائه می کند و کاربران می توانند به غرفه فروش این مرکز در نمایشگاه مراجعه کنند و محصولات نور را با تخفیف ویژه خریداری کنند. البته با پیشرفت هایی که در سال های اخیر حاصل شده و محصولاتی همچون سی دی به تاریخ پیوسته، علاقه مندان می توانند محصولات جدید را در فضای مجازی پیدا کنند و دیگر نیازی به نصب های قدیم نیست.

امروزه بسیاری از نرم افزارهای مذهبی را می توان از بازارهای مجازی تهیه کرد، البته گشت و گذار در بازار و دیدن محصول چیزی دیگر است که این مساله را باید از بانوان پرسید ولی در گوشی بسیاری از علاقه مندان می توان نرم افزارهای دم دستی همچون باد صبا را پیدا کرد که هم برای شما اذان می گوید و هم تقویم دارد و هم کلی امکانات دیگر به کاربران می دهد. بسیاری از روزه داران و میهمانان ماه خدا در این روزها که بهار قرآن است با گشودن نرم افزارهای قرآنی به تلاوت می پردازند و نگاهی هم به ترجمه آیات می کنند یا حتی به قسمت شان نزول آیات و تفسیر سری می زنند تا بگویند در آیات هم تدبری کرده باشیم. مفاتیح و نهج البلاغه هم در این روزها مشتری های فراوانی دارد و نرم افزارهای بسیاری با موضوع برادر و خواهر قرآن یعنی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از سوی موسسات دینی و فرهنگی روانه بازار می شود ولی نرم افزارهای نور چیز دیگری هستند.

در یکی از روزهای برپایی نمایشگاه قرآن به غرفه نور سری زدیم و با محمد قربانی معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی این مرکز گفت و گویی داشتیم. از همان ابتدا به سراغ اصل موضوع رفتیم که جدید چی دارید و او گفت که نرم افزارهای رایگان مرکز نور به روزرسانی شده و چه امکانات جدیدی در اختیار کاربران می گذارند!

قرآن همراه، نسخه اندروید یکی از این نرم افزارها بود که به گفته قربانی علاوه بر ارائه متن قرآن کریم به پنج رسم الخط (عثمان‌طه، نیریزی، ۱۵ خطی، املایی و تجویدی) توانسته اند ۲۸ دوره قرائت کامل قرآن کریم را به روش‌های تحقیق یا قرائت، ترتیل و تحدیر که با سرعت کمتر از ترتیل است، بارگذاری کنند. همچنین ۱۳۲ ترجمه به ۳۲ زبان زنده جهان و تفسیر کامل قرآن از مذاهب مختلف اسلامی ارائه شده است.

بیش از ۲۵۰ هزار موضوع و مفهوم قرآنی متصل به آیات جاسازی شده و دانش آموزان و طلبه های علاقه مند به علوم صرف و نحو می توانند اطلاعات صرفی، نحوی و بلاغی هر آیه را دنبال کنند. همچنین هزار و ۷۰۰ عنوان در ارتباط با اَعلام و اسباب نزول اعم از صریح و غیر صریح و اطلاعات جامع پیرامون سوره‌های قرآن درنظر گرفته شده و آیات مرتبط چه ارتباط لفظی و ارتباط موضوعی و چه ارتباط همنشینی آیات را می توانید در این نرم افزار ببینید. اشتراک‌گذاری آیه یا صفحه در شبکه‌های مجازی، تغییر نما و رنگ‌بندی به سلیقه کاربر و حتی امکان ختم قرآن به صورت شخصی و گروهی را می توانید در این نرم افزار تجربه کنید.

نور نمایشگاه قرآن کجاست؟

اگر به دنبال دعاها و اعمال این روزها و شب های مبارک هستید، می توانید نرم افزار نورالجنان را در گوشی خود نصب کنید تا هم متن دعاها و زیارت های مفاتیح الجنان را به صورت فرازبندی شده به همراه صوت گوش کنید و چهار فهرست جداگانه از دعاها، اعمال، زیارت ها و نمازها را ببینید و از امکاناتی مانند تقویم، قبله نما، پخش اذان ، ذکرشمار و رکعت شمار استفاده کنید. البته متن کتاب مفاتیح‌الجنان به سه زبان ارائه شده است؛ یعنی هم محیط برنامه و هم تمامی اَعمال و توضیحات مرحوم شیخ‌عباس قمی، به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی ارائه شده است و می توانید در فهرست و تمامی متن کتاب به دنبال مطلب موردنظر خود بگردید.

ممکن است برخی از این نرم افزارها را در گوشی خود داشته باشید ولی همانگونه که وضعیت این نرم افزارها، هر روز بهتر از دیروز است، می توانید به صورت رایگان آخرین به روزرسانی ها را از اینجا دریافت کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha