زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: گازرسانی به نقاط روستایی، دور افتاده و محروم زنجان در دولت سیزدهم شتاب گرفته است و هم اکنون ۹۲.۶ درصد جمعیت روستایی استان زنجان به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند.

رحیم سلیمانی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تکمیل گاز رسانی به ۱۰۴ روستای استان که هم اکنون در دست اجراست، شاخص بهره مندی استان از گاز طبیعی به ۹۹.۲ درصد می‌رسد.

وی یادآور شد: برای اجرای عملیات گاز رسانی به ۵۰ روستای استان نیز پیمانکاران مربوط انتخاب شده اند که با اجرای این گازرسانی، درصد بهره مندی روستاهای استان از گاز طبیعی به ۹۹.۷ درصد افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان تصریح کرد: در بخش گازرسانی شهری نیز با توجه به گازدار بودن تمام ۲۱ شهر استان زنجان، توسعه در این بخش، مربوط به اجرای پروژه های گازرسانی در قالب توسعه شبکه و نصب انشعابات جدید بر مبنای تقاضاهای موجود به ویژه در بخش پروژه های مربوط به نهضت ملی مسکن در دست پیگیری است.

سلیمانی‌نژاد افزود: از اهداف امسال شرکت گاز استان زنجان، جایگزینی بیش از ۴۰ هزار مترمکعب بر ساعت گاز طبیعی با سایر سوخت‌های میان تقطیر و پیگیری و تکمیل عملیات اجرایی گازرسانی به واحدهای تولیدی و خدماتی در قالب مصوبه شورای اقتصاد و در چارچوب قراردادهای عادی تامین گاز طبیعی است.

وی به عزم راسخ شرکت گاز استان زنجان برای گسترش هرچه بیشتر امنیت انرژی در استان اشاره کرد و گفت: در راستای ایجاد پایداری در تامین گاز مورد نیاز مشترکان به ویژه در فصول سرد سال و کاهش اثرات ناترازی گاز، پروژه‌های مختلفی در سه سطح خطوط انتقال، خطوط تغذیه و شبکه‌های توزیع، شناسایی و تعریف شده است که در قالب اقدامات کوتاه‌ مدت، میان‌ مدت و بلند مدت به تناسب اعتبارات و بودجه‌های سرمایه‌ای تخصیصی اقدام می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به اهتمام ویژه این شرکت بر بهینه سازی مصرف و کاهش اتلاف گاز، خاطرنشان کرد: این برنامه در چارچوب شناسایی، پیگیری و استمرار اجرای راهکارهای عملیاتی کاهش و بهینه سازی مصرف گاز در حوزه های خانگی، صنایع و سایر مصرف کنندگان گاز طبیعی، استفاده از ابزارهای موثر اطلاع رسانی برای مدیریت مصرف، اجرای طرح های بهینه سازی گاز طبیعی مانند نوسازی موتورخانه ها، سیستم های گرمایشی در چارچوب تکالیف مقرر در مصوبه شورای اقتصاد و اقدامات مرتبط با هوشمندسازی و کاهش اتلاف شبکه توزیع گاز در دست اقدام است.

شرکت گاز استان زنجان در زمان حاضر به ۳۹۲ هزار و ۹۶ مشترک گاز طبیعی در بخش های مختلف خانگی، تجاری و صنعتی خدمات ارایه می کند.

از این تعداد ۲۷۴ هزار و ۸۹۳ مشترک در شهرها و ۱۱۷ هزار و ۲۰۳ مشترک نیز در روستاهای استان به شبکه سراسری گاز متصل شده اند.

به لحاظ نوع مصرف نیز هم اکنون ۳۵۷ هزار و ۶۲۰ مشترک به بخش خانگی، ۳۲ هزار و ۴۳ مشترک به بخش مشترکان عمومی و ۲ هزار و ۴۳۳ مشترک نیز به بخش صنعتی اختصاص دارند.