۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۲۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85144154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شتاب عمران شهری و روستایی در استان زنجان با همت دولت سیزدهم

زنجان – ایرنا – طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم در استان زنجان در بخش‌های مختلف اقدامات و حرکت‌های متعددی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به چند برابر شدن حجم اعتبارات و پروژه‌های عملیاتی عمران شهری و روستایی در استان اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، عمران روستایی و شهری و محرومیت زدایی به عنوان یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم در کانون توجه مدیران استان زنجان قرار گرفته است و شاهد این موضوع افزایش تا پنج برابری اعتبارات دهیاری ها و رشد سهم شهرداری ها از منابع ارزش افزوده در استان است.

افزایش منابع شهرداری ها و دهیاری ها موجب افزایش حجم عملیات عمرانی در سطح شهرها و روستاهای استان زنجان شده به طوری که در هر منطقه از استان آثار این پروژه ها قابل مشاهده است.

خبرگزاری ایرنا به مناسبت دومین سالگرد فعالیت دولت سیزدهم، در میزگردی با حضور محمدرضا براتی فرد فرماندار شهرستان سلطانیه، محمدرضا محمدی فرماندار شهرستان ماهنشان و جواد تاراسی فرماندار شهرستان خدابنده مروری بر خدمات و اقدامات انجام شده در این شهرستان ها طی دو سال فعالیت دولت مردمی داشته است.

شتاب عمران شهری و روستایی در استان زنجان با همت دولت سیزدهم

آسفالت معابری در سلطانیه که ۳۰ سال بود رنگ آسفالت ندیده بود

شهرستان سلطانیه با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر زنجان قرار دارد.

فرماندار شهرستان سلطانیه به رصد مطالبات مردم در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در این راستا در تمام مساجد روستاهای شهرستان حضور پیدا کردیم و از نزدیک پای حرف مردم و اهالی نشستیم و برای پیگیری مطالبات آنان برنامه ریزی کردیم.

محمدرضا براتی فرد ادامه داد: اتمام استخر سلطانیه یکی از مطالبات بحق مردم شهرستان بود، این پروژه سال های سال، نیمه کاره رها شده بود ولی در بازدید سال گذشته استاندار از آن، مسائل آن حل شد و امسال به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه پیگیری ساماندهی چمن طبیعی و تاریخی سلطانیه نیز از دیگر موضوعات اولویت دار در شهرستان بود، اظهار کرد: برای این موضوع مهم چند سال بود که فکری اساسی نشده بود، در وهله اول، اجرای چند کار مهم را در دستور کار قرار دادیم که از جمله آنها، قرق چمن تاریخی سلطانیه، مسدود کردن چاههای غیر مجاز پیرامون چمن و بازگشایی بندهای ایجاد شده بر مسیر آب های ورودی به چمن بود، به طوری که امسال آب زیادی به محدوده چمن تاریخی و طبیعی سلطانیه رسید که در سال های گذشته بی سابقه بود.

فرماندار سلطانیه در بخش دیگری از سخنان خود به شتاب اجرای طرح های هادی روستایی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در خود شهر سلطانیه معابری وجود داشت که حدود ۳۰ بود رنگ آسفالت به خود ندیده بود ولی سال گذشته با رشد اعتبار شهرداری و دهیاری ها اقدامات قابل توجهی در عمران شهری و روستایی شهرستان انجام شد.

براتی فرد به فعالیت های انجام شده در حوزه صنعت طی ۲ سال گذشته در شهرستان سلطانیه اشاره کرد و گفت: حوزه صنعت از مواردی بود که در شهرستان مورد غفلت واقع شده بود، ما چندین جلسه رفع موانع تولید را در شهرستان با حضور مسوولان ملی و استانی داشتیم و فعالیت صنایع رشد خوبی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ۲ کارخانه راکد و غیر فعال در شهرستان به چرخه تولید بازگشت و همچنین صادرات چند کارخانه نیز از گمرک استان های همجوار به گمرک استان سوق داده شد.فرماندار شهرستان سلطانیه از تخصیص ۸۰ درصدی اعتبارات این شهرستان خبر داد و گفت: این حد از تخصیص اعتبارات بی سابقه بوده و در زمینه اعتبارت مربوط به ارزش افزوده هم شاهد رشد چهار برابری در شهرستان بودیم که این موضوع منشا تحول زیادی در حوزه عمران شهری و روستایی شد.

براتی فرد در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در توسعه راه های روستایی در سلطانیه اشاره کرد و افزود: راه های روستایی منطقه طارمات شهرستان وضعیت مناسبی نداشت که امسال اعتبارات خوبی برای جبران کمبودها در این بخش گذاشته ایم.

فرماندار شهرستان سلطانیه از تخصیص ۸۰ درصدی اعتبارات این شهرستان خبر داد و گفت: این حد از تخصیص اعتبارات بی سابقه بوده و در زمینه اعتبارت مربوط به ارزش افزوده هم شاهد رشد چهار برابری در شهرستان بودیم که این موضوع منشا تحول زیادی در حوزه عمران شهری و روستایی شد.

براتی فرد همچنین به شهرک صنعتی ۱۰۸ هکتاری سلطانیه اشاره کرد و گفت: این شهرک همه زیرساخت های لازم برای استقرار واحدهای تولیدی را دارد و رویکرد ما استقرار صنایع پاک در این شهرک است.

شتاب عمران شهری و روستایی در استان زنجان با همت دولت سیزدهم

توسعه کشت پسته در ماهنشان

شهرستان ماهنشان با جمعیت ۴۰ هزار نفری دارای ۲ شهر و ۲۱۷ روستا است.

فرماندار شهرستان ماهنشان در این میزگرد، گفت: عمده برنامه های توسعه این شهرستان در سه محور کشاورزی، گردشگری و معدن دنبال می شود.

محمدرضا محمدی از وجود ۷۰۰ استخر پرورش ماهی در شهرستان ماهنشان خبر داد و افزود: ۷۰ درصد ماهی قزل آلای استان در ماهنشان تولید می شود.

وی اظهار کرد: در حوزه معدن نیز رویکرد ما انجام اکتشافات جدید معدنی در شهرستان است.

محمدی با بیان اینکه ۷۱ معدن ثبت شده در شهرستان ماهنشان وجود دارد، گفت: در زمان حاضر ۵۴ معدن از این تعداد در حال فعالیت هستند.

وی به قابلیت های شهرستان ماهنشان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: ماهنشان در تولید گندم، وجود باغ های میوه به ویژه زردآلود حرفی برای گفتن دارد.فرماندار ماهنشان در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش اعتبارات شهرداری ها و دهیاری های این شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به حساب دهیاری های شهرستان واریز شد، ما در شهرستان در حوزه عمران روستایی برنامه هر دهیاری یک پروژه عمرانی را تعریف کرده ایم تا اعتبارات در حساب دهیاری ها رسوب نکند و با بهره گیری از آنها کارهای اولویت دار عمرانی در روستاها اجرایی شود.

محمدی به کشت پسته در ماهنشان اشاره کرد و ادامه داد: کشت آزمایشی این محصول در شهرستان موفق بوده و با استقبال مردم مواجه شده است به طوری که اکنون مساحت باغ های پسته در این شهرستان به ۲۰۰ هکتار می رسد.

وی همچنین به اقبال کشاورزان ماهنشان به کشت زعفران اشاره کرد و افزود: در مناطقی از شهرستان، کشت این محصول رونق قابل توجهی گرفته است.

فرماندار ماهنشان در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش اعتبارات شهرداری ها و دهیاری های این شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به حساب دهیاری های شهرستان واریز شد، ما در شهرستان در حوزه عمران روستایی برنامه هر دهیاری یک پروژه عمرانی را تعریف کرده ایم تا اعتبارات در حساب دهیاری ها رسوب نکند و با بهره گیری از آنها کارهای اولویت دار عمرانی در روستاها اجرایی شود.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود ۲۰۳ ظرفیت تاریخی و گردشگری در شهرستان ماهنشان خبر داد و گفت: ماهنشان در اکوتوریسم و ژئوتوریسم دارای ظرفیت های کم نظیری است و در زمینه ژئوتوریسم نخستین مجتمع معدنی گردشگری در این شهرستان در معدن انگوران ثبت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شتاب اجرای پروژه خط انتقال آب از سد مراش به شهر دندی اشاره کرد و گفت: در چند سه سال گذشته فقط چهار کیلومتر از این خط انتقال اجرایی شده بود در حالیکه طی ۲ و نیم ماه گذشته چهار کیلومتر دیگر آن تکمیل شد.

شتاب عمران شهری و روستایی در استان زنجان با همت دولت سیزدهم

اجرای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار زیرسازی و آسفالت ریزی در خدابنده

شهرستان خدابنده در جنوب استان زنجان واقع شده و با بیش از پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، یک چهارم مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

این شهرستان با پنج بخش، هفت شهر و بیش از ۲۲۰ روستای دارای سکنه، ۱۶۴ هزار نفر جمعیت دارد.

فرماندار خدابنده در این میزگرد به اقدامات انجام شده در حوزه عمران شهری و روستایی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار عملیات زیرسازی و آسفالت ریزی در سطح شهرها و روستاهای شهرستان انجام شد.

جواد تاراسی افزود: امسال جشن آسفالت پایان معابر خاکی در شهرها و برخی روستاهای شهرستان را برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در حوزه عمران شهری در شهر قیدار کارهای زیربنایی مختلفی در دست انجام است که تا هفته دولت و یا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

تاراسی افزود: احداث چند پارک، اجرای پروژه پارک کوهستان و اصلاح هندسی ۱۱ پروژه از جمله این طرح ها در شهر قیدار است.

فرماندار شهرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این شهرستان قطب تولید محصولات راهبری گندم و سیب زمینی در استان است، گفت: بیش از ۵۰ درصد محصول گندم استان در خدابنده تولید می شود.

تاراسی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که تولید محصولات راهبردی در خدابنده پایدار باشد و در این راستا توجه به این شهرستان در جهت تامین امنیت غذایی استان بسیار ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای پروژه های راهسازی در خدابنده اشاره کرد و گفت: ۲ بانده کردن راه ارتباطی سلطانیه- خدابنده – کبودرآهنگ نقش مهمی در توسعه شهرستان خواهد داشت که طی ۲ سال گذشته اجرای پروژه شتاب خوبی گرفته و اکنون برخی قطعات آن به بهره برداری رسیده است.

تاراسی به ۲ بانده کردن مسیر ارتباطی قیدار – ابهر نیز اشاره کرد و ادامه داد: اجرای این پروژه به طول ۱۰ کیلومتر از سمت شهر قیدار آغاز شده است و امیدواریم با پیگیری ها سرعت آن بالا برود.

وی همچنین گفت: در حوزه طرح های راهسازی، تعریض جاده سجاس به سه راهی این شهر، تعریض مسیر گرماب- کتله خور و تعریض مسیر حصار به سمت آبی سفلی و نور آباد نیز در دستور کار است.فرماندار خدابنده همچنین از رشد صدور مجوزهای سرمایه گذاری در این شهرستان خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته ۲۱۲ سرمایه گذار برای حضور در شهرستان به خدابنده مراجعه کرده اند و تا کنون ۱۵۰ مجوز سرمایه گذاری در خدابنده صادر شده است.

فرماندار خدابنده همچنین از رشد صدور مجوزهای سرمایه گذاری در این شهرستان خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته ۲۱۲ سرمایه گذار برای حضور در شهرستان به خدابنده مراجعه کرده اند و تا کنون ۱۵۰ مجوز سرمایه گذاری در خدابنده صادر شده است.

تاراسی همچنین با بیان اینکه خدابنده در جذب منابع تسهیلات تبصره ۱۶ شهرستان پیشرو در استان است، گفت: تاکنون از ۲۰۰ مییلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده در این خصوص در استان، ۵۰ میلیارد تومان آن در خدابنده کارسازی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان به طرح آبرسانی به روستاها در خدابنده اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰۷ روستا دارای تنش آبی در شهرستان داشتیم که با برخی اقدامات مشکلات قابل توجهی از آنها حل شده است.

تاراسی گفت: سال گذشته حدود ۳۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه در خطوط انتقال آب مناطق روستایی در شهرستان انجام شد که چند برابر عملکرد استانی است.

فرماندار خدابنده همچنین از اجرای طرح ابتکاری شناسایی و بازسازی مدارس تخریبی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این راستان ۱۰۰ مدرسه در سطح شهرستان شناسایی شد و اکنون نوسازی ۴۰ مدرسه از این مدارس با مشارکت خیران در دست اجرا است.

برآیند:

طی ۲ سال از فعالیت دولت مردمی، آهنگ عمران و پیشرفت در سطح استان زنجان به گوش می رسد و در جای جای استان طرح های عمرانی و زیرساختی به مرحله اجرا درآمده است.

این طرح ها با حمایت های دولت سیزدهم و تخصیص اعتبارات و منابع مالی به زودی به بهره برداری می رسد که نقش موثری در افزایش رضایتمندی مردم و توسعه مناطق شهری و روستایی ایفا می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha