قزوین - ایرنا - رسانه‌ها به‌ عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی بسیار قدرتمند، می‌توانند در بسیاری از امور جامعه، به خصوص تحقق شعار "مهار تورم، رشد تولید" نقش بسزا و مهمی را ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه ها در دنیای امروز توان بی بدیلی برای هدایت و جهت دهی به افکار عمومی و همچنین فرهنگ سازی دارند.

کارشناسان معتقدند، با این توان بالا، از رسانه های داخلی انتظار می رود برای تحقق اهداف مهمی از جمله مهار تورم، بهبود وضع اشتغال و رونق اقتصادی کشور آستین همت را بالا زده و از تمامی توان و ظرفیت خود در جهت رفع مشکلات و معضلات جامعه به میدان بیایند.

"مهار تورم و رشد تولید" از جمله مهمترین مطالباتی هستند که طی سال های گذشته همواره در بیانات مقام معظم رهبری به آن اشاره مستقیم و غیرمستقیم شده و انتخاب آن برای شعار سال ۱۴۰۲ نشان دهنده اولویت دار شدن موضوع در مقطع حساس کنونی کشور است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین (ایرنا) به همین منظور، میزگردی را تحت عنوان "نقش رسانه ها در تحقق شعار سال" با حضور جمعی از فعالان عرصه رسانه این استان برگزار کرد.

حاضران در این میزگرد معتقدند، با توجه به کارکردهای متنوع رسانه‌ها، همچون آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، ایجاد انسجام و تعلق اجتماعی، نظارت بر عملکرد ساختار قدرت، فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت عمومی و نظارت همگانی در نظام اجتماعی، می‌توانند جایگاه در خور اعتنایی را در تکامل و نهادینه‌ سازی شاخص‌ها و عناصر بنیادین ساختار سیاسی جامعه برعهده داشته باشند.

رسانه ها برای تحقق شعار سال می توانند عملکرد مسوولان را راستی آزمایی کنند

سرپرست خبرگزاری برنا در قزوین با تاکید براینکه رسانه ها نقش مهمی را در تحقق شعار سال دارند، گفت: همانطور که می‌دانید از رسانه همواره به عنوان ابزاری در احقاق حقوق شهروندان یاد می‌کنند و تاثیر آن نیز در عرصه های مختلف، به ویژه پاسخگو کردن مسوولان و انعکاس مطالبات مردم بر همگان آشکار است.

محمدرضا جباری افزود: نام‌گذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری می تواند به‌ عنوان یکی از راهکارها برای شناخت، بررسی دقیق و حل‌ و فصل مشکلات اولویت‌دار کشورمان در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه با کمک رسانه ها باشد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ای در تحقق شعار سال و مطالبات مردم موثرند به شرط آن که خود را ملزم و متعهد به رعایت برخی نکات کنند، اظهار کرد: برای کمک به تحقق شعار سال رسانه ها باید آزادی عمل داشته باشند و در گزارشات خود از صاحب نظران فنی و تخصصی، بدون هیچگونه نگاه سیاسی و یا جانبدارانه استفاده کنند.

جباری با بیان اینکه شعار "مهار تورم و رشد تولید" یک بحث کارشناسی است و تنها با شعار دادن و طرح موضوع قابل حل نیست و باید برای آن اقدام و عمل ضربتی کرد، افزود: برای تحقق این مساله نیازمند برخی اقدامات اساسی و جریان سازی از سوی رسانه‌ها هستیم تا جایی که رسانه ها باید بتوانند در این جریان سازی صحیح، نظر کارشناسان را منعکس کنند تا مسوولان نیز با راهکارهای عملی مواجه شده و از آن در برنامه های خود بهره ببرند.

به گفته این فعال رسانه ای، تحقق شعار سال نیازمند راهکارهای اصولی است تا از رویکردهای غیرمنطقی، ناکارآمد و شعارگونه پرهیز کرده و گام های اساسی را در مسیر اجرای آن برداریم.

سرپرست خبرگزاری برنا با اشاره به اینکه تحقق شعار سال با رفع موانع تولید محقق و میسر می‌شود و بیشتر مسایل مربوط به آن نیز از مباحث کلان کشور بوده که بایستی توسط مسوولان سه قوه برای آن تدبیر و چاره اندیشی شود، تاکید کرد: "مهار تورم" با شعار، جنجال و سخنرانی ها نیز حل و فصل نمی شود بلکه باید در این راه عزم جدی داشت و از ظرفیت قوای سه گانه برای اجرای دستورالعمل، مقررات و قوانینی که راهگشاست استفاده کرد.

وی‌ افزود: "رفع موانع تولید" نیز نیازمند اصلاح برخی قوانین قدیمی و ناکارآمد، همراه کردن بانک ها و دستگاه های اجرایی و اجرای قاطع تصمیمات منطقی است، برای نمونه تا زمانی که سود بانکی برای تسهیلات ویژه تولید کنندگان مانند سایر کشورها یک رقمی نشود بسیاری از تصمیمات قابل اجرا نخواهد بود و نمی توان امیدی به رونق تولید داشت.

جباری خاطرنشان کرد: وجود دستگاه های نظارتی متعدد و برخورد با کاسبان جزء هرگز نمی تواند به مهار تورم منجر شود و تا زمانی که عزم جدی برای مهار تورم در بدنه دولت و کارخانه های دولتی نباشد و تا زمانی که مواد اولیه از بسیار گران به تولید کنندگان فروخته می شود، سایر فعالیت‌ها فقط هدر دادن هزینه های کشور و از دست دادن فرصت هاست.

وی با بیان اینکه، مهار تورم باید از سوی دولت آغاز شود، تاکید کرد: در استان جلسات متعددی از جمله رفع موانع تولید، ستاد تسهیل، شورای گفت و گوی بخش خصوصی برگزار می شود که رسانه ها می توانند خروجی و دستاورد و نتایج آن را مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار دهند تا مردم بدانند این نشست‌ها تا چه میزان در مهار تورم و رشد تولید موثر بوده و موانع چه بوده است.

وی اضافه کرد: رسانه ها همچنین می توانند نقش سوت زنی و راستی آزمایی را برعهده بگیرد چراکه رسالت روشنگری دارند و باید با بیان واقعیت ها فارغ از قید و بندهای سیاسی و جناحی و به صورت شفاف و نقد سازنده با ارایه راهکارهای کارشناسی برحسب وظیفه خود، به مدیران کمک کنند.

رییس خبرگزاری برنا استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر مانع و گره ای هم در اجرا وجود داشته باشد، رسانه‌ها می توانند آن را به مدیران منتقل کنند تا در روند رفع مشکل تسریع شود.

وی ادامه داد: در عین حال انتظار داریم مدیران و مسوولان نیز رسانه ها را باور کرده و به رسانه های منصف اعتماد کنند و آنها را تنها ابزاری برای انعکاس عملکرد خود، ندانند بلکه باور کنند که خبرنگار و رسانه یک ابزار کارشناسی و پل ارتباطی بین مردم و مسوولان است که می تواند لایه های پنهان مشکلات را آشکار کرده و با کمک کارشناسان و با نگاه نقادانه و سازنده می توانند تسهیل گر امور باشند.

وی تصریح کرد: رسانه امروز نیازمند آزادی عمل است تا بتواند بدون محدودیت مشکلات متعدد واحدهای تولیدی کشور از جمله سودهای بانکی، بوروکراسی پیچیده و طولانی اداری، موانع نحوه جذب سرمایه گذار و چالش های مربوط به امور مالیات، بیمه، صادرات، تامین مواد اولیه و ارز را به درستی بازگو کرده و دنبال راه حل باشد.

جباری یادآور شد : از تمام مدیران استان نیز تقاضا داریم تا اجازه دهند رسانه ها واقع گرایانه به مسایل بپردازند، راهکار ارایه دهند و با نقد سازنده و راهکارهای عملی یار و یاور مدیران در خدمت هر چه بهتر به مردم و حل مشکلات کشور باشند.

رسانه‌های داخلی باید مرجعیت خود را به‌دست آورند

یک روزنامه‌نگار قزوینی نیز به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بخشی از تورم کشور، تورم انتظاری است که رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی برای رفع آن می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

محمدحسن سلیمانی افزود: اگر به موضوع مهار تورم و رشد تولید توجه کنیم، خواهیم دید نقش رسانه‌های داخلی در این حوزه چندان پر اثر نیست, چرا که اساسا پیش از آنکه رسانه بخواهد در این موضوع تاثیرگذار باشد بایستی مجموعه‌ای از ساختارهای کلان اقتصادی، مدیریت و سیاست‌های راهبردی دچار تغییرات اساسی شوند.

وی با بیان اینکه، معتقدم رسانه‌ها می‌توانند در حوزه مهار تورم و رشد تولید بسیار تاثیرگذار باشند، ادامه داد: بخش مهمی از تورم کنونی در کشور انتزاعی است و به باور صاحب‌ نظران حوزه اقتصاد، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد این تورم ناشی از تورم انتظاری است.

این روزنامه‌نگار قزوینی با تاکید بر اینکه، تورم و گرانی، فضای روانی ناامنی برای جامعه به وجود آورده تا جایی که زندگی و معیشت افراد را تحت فشار نیز قرار داده است، اضافه کرد: درصدی از تورم موجود در جامعه ناشی از تورم انتظاری یا عملیات روانی و همچنین ایجاد التهاب و ناامیدی و یاس در جامعه است و رسانه در این حوزه می‌تواند مثمرثمر بوده و در کاستن از بار روانی موثر در تورم، نقش‌آفرین باشد.

سلیمانی تصریح کرد: به طور قطع امیدآفرینی در جامعه، از وظایف و رسالت های خطیر رسانه‌ها به شمار می رود اما برای امیدآفرینی لازم است مسوولان و دستگاه‌های ذیربط با تغییر نگاه نسبت به رسانه‌ها و برداشتن موانع پیش‌روی آن‌ها، فرصت لازم را برای اعتمادسازی آنان در جامعه فراهم کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم رسانه به معنای واقعی رسالت‌ و ماموریت‌های خود را به درستی انجام دهد بایستی ساز و کارهای لازم را به لحاظ قانونی برای آن فراهم کنیم تا رسانه‌های داخلی انتشار دهنده روایت اول باشند نه اینکه عرصه را چنان برای آنها تنگ کنیم که در خلاء نقش‌آفرینی رسانه‌های داخلی، رسانه‌های بیگانه و معاند براساس سیاست‌های سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان به قلب واقعیت ها، جعل خبر و روایت‌سازی بپردازند.

این روزنامه‌نگار با سابقه قزوینی یادآور شد: برای اینکه رسانه داخلی بتواند اعتماد جامعه را به دست بیاورد، لاجرم باید راهبرد مشخصی اتخاذ شود و این راهبرد نیز، بازگشت مرجعیت رسانه‌های داخلی است.

سلیمانی معتقد است: چنانچه بتوانیم با آماده‌سازی فضا و با ارایه تحلیل‌های مناسب و شفاف‌سازی به گونه ای که تمام عناصری دخیل در مسایل، بدانند که اگر خطایی انجام دهند چشم بیداری به‌نام "رسانه" وجود دارد که آنها را در بزنگاه‌های مختلف غافلگیر کند و شرایطی را ایجاد کند که از عمل خود پشیمان شوند به طور قطع ما در بخش‌های مختلف از جمله موضوع مهار تورم و رشد تولید نیز می‌توانیم اثرگذاری خود را به‌ عنوان یک رسانه موثر ایفا کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط تورمی که مردم لحظه به لحظه منتظر هستند تا کالاها گران تر شود، طبیعی است که نقدینگی موجود در جامعه به هر سمت و سویی حرکت کند، مانند سیلی بنیان کن عمل خواهد کرد، در حالی که اگر برنامه ای هدفمند برای مهار تورم وجود داشته باشد می توان این نقدینگی را در تولید به کار بست و به افزایش تولید، کاهش نرخ بیکاری، مهار و کاهش تورم و در نهایت شکوفایی اقتصادی دست یافت.

به گفته وی، امروز کشور با چالشی به‌ نام "تورم" مواجه است که پیامدهای آسیب‌زا و خطرناکی را به دنبال دارد و مهار آن هم نیازمند شناخت دقیق علل و عوامل ایجاد آن و همچنین برنامه‌ای علمی و واقع‌گرایانه است.

سلیمانی اضافه کرد: بیانات مقام معظم رهبری یک استراتژی مبنایی و اصولی است و چنانچه دولت برنامه های هدفمندی را به منظور اجرای تاکیدات ایشان داشته باشد و از کارشناسان کارآزموده بهره بگیرد می‌تواند شرایط اقتصادی کنونی را به نفع مردم متحول کند.

این روزنامه نگار با بیان اینکه امروز در رفع موانع تولید و در حوزه صنعت نیز دچار چالش‌هایی هستیم، خاطرنشان کرد: به‌ عنوان مثال، بخش طارم‌ سفلی قزوین امروز با تولید ۳۳ درصد زیتون کشور، مقام دوم تولید این محصول را در اختیار دارد و یا این منطقه در حوزه‌های مختلف، دارای ظرفیت‌های کم نظیری است اما همچنان محروم‌ترین بخش استان قزوین محسوب می شود و به‌ رغم وعده‌های مکرر مسوولان استان طی دهه های گذشته، مردم این بخش با محرومیت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف روبرو هستند.

وی یادآور شد: بایستی ضمن اتخاذ برنامه‌های راهبردی از جمله توسعه گردشگری در قزوین، ایجاد بازارچه‌های عرضه محصولات تولیدی و صنایع دستی مناطق مختلف و رفع موانع تولید واحدهای صنعتی و تولیدی را در دستور جدی خود قرار داده تا زمینه را برای کاهش تورم و رشد تولید در این استان فراهم کنیم.

سلیمانی اضافه کرد: به طور قطع اجرای منویات مقام معظم رهبری با اقدامات عملی مبتنی بر برنامه های هدفمند و اطلاع رسانی های شفاف و سازنده رسانه ها عملی خواهد شد.

رسانه ها برای تحقق شعار سال باید پای کار باشند

مسوول کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین نیز با بیان اینکه روشنگری و مطالبه گری مهمترین رسالت رسانه هاست، گفت: رسانه‌ها از طریق انتشار اخبار و مطالب مفید و دقیق می‌توانند افراد را آگاه کرده و ضمن کمک کردن به آنها در درک بهتر از وضعیت اقتصادی کشور، روحیه مطالبه گری را نیز در افراد ایجاد کنند.

سحر علیخانی افزود: مقام معظم رهبری شعار سال ۱۴۰۲ را "مهار تورم و رشد تولید" تعیین کرده اند تا چراغ راهی برای تصمیم سازی و فعالیت های پیش روی مسوولان و مدیران کشوری باشد و جامعه را از چالش های متعددی که دچار آن شده، بیرون آورد.

وی اظهار کرد: "رونق تولید" ایجاد ارزش افزوده برای منابع و سرمایه های ملی، اشتغال آفرینی و اشتغالزایی برای نخبگان و متخصصان و حتی نیروی کار ساده، کاهش خروج ارز از کشور، ایجاد اقتدار و عزت ملی و در نهایت کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه رونق تولید همان مولفه ای است که انگیزه تحصیل را بالا برده و نیروی کارآمد متخصص را در داخل کشور پایبند و مفید فایده می کند، افزود: مساله دیگری که در شعار امسال وجود دارد موضوع تورم است، فارغ از درصدهایی که رسانه ها اعلام می کنند تورم آن چیزی است که مردم با گوشت و پوست خود آن لمس می کنند.

علیخانی با بیان اینکه تورم ترمز تولید را کشیده و موجب عدم پیش بینی قیمت تمام شده محصولات می شود تا تولید کننده و مصرف کننده نسبت به بازار بی اعتماد شود، تصریح کرد: در برخی موارد اما مردم ناآگاهانه و با آغوش باز به استقبال این موضوع می روند تا جایی که در برخی مناسبت ها همانند عید نوروز و مناسبت های خاص با این فکر که ممکن است فلان کالا تا چند وقت دیگر گران شود، اقدام به خرید انبوه آن کرده و در نتیجه بازار را به صمت گرانی سوق می دهند.

مسوول کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین خاطرنشان کرد: "تورم" فقط قدرت خرید را کاهش نمی دهد بلکه با تاثیرگذاری بر سایر مسایل اجتماعی، درک واقعی مردم از موضوعات پیرامونی را نیز تحت الشعاع قرار داده و مردم نگاه به آینده را رها کرده و تنها بر موضوع بقا و تامین مایحتاج روزانه متمرکز می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان اما "رسانه" از جمله ابزاری است که می تواند بر خط و مشی حاکم بر جامعه و ذهنیت مردم تاثیرگذار باشد تا جایی که رسانه می تواند با موضع گیری و مطالبات به هنگام خود سطح انتظار مردم از زندگی مسوولان و متولیان امور را کاهش داده یا بیافزاید.

علیخانی با بیان اینکه رسانه می تواند چراغ تولید را روشن نگاه داشته، نقاط قوت و تولیدات با کیفیت را برجسته کند، نقاط ضعف و کم کاری ها و کمبودها و علل آن را به گوش متولیان امر برساند تا عاملی برای رفع موانع تولید و پیشرفت باشد، تصریح کرد: پوشش فعالیت بنگاه های اقتصادی کوچک با سرمایه های اندک و فاصله گرفتن از اقتصاد متکی به نفت و تشویق مردم برای راه اندازی مشاغل کوچک و خانگی از دیگر کارهایی است که رسانه می تواند در آن تاثیرگذار باشد.

این خبرنگار قزوینی ادامه داد: رسانه باید در کنار مطالبه گری از سیاه نمایی ها نیز پرهیز کند و نقاط قوت را انعکاس دهد و با بی انصافی در جهت تضعیف نظام، انقلاب و دستاوردهای آن قدم برندارد که این اقدام آنها بدون شک دلسردی و ناامیدی مردم از آینده کشور به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: رسانه به عنوان نماینده ملت باید به طور دایم مطالبات به حق مردم و آرمان های انقلاب را به مسوولین گوشزد کند، از به کارگیری افراد ناکارآمد در کرسی های مهم تصمیم سازی پیشگیری کند، عملکرد مدیران را رصد کرده تا با ناکارآمدی و عدم تخصص آنان موجب هدر رفتن بیت المال و ایجاد نارضایتی در بین مردم نشود.

مسوول کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین خاطرنشان کرد: مسوولان دستگاه های اجرایی نیز بایستی رسانه ها را امین خود بدانند، اخبار را به درستی و روشنی در اختیار آنها بگذارند تا کار نیک آنها زیر سوال نرفته و مردم هم در جریان عملکرد صحیح مسوولان و حرکت رو پیشرفت کشور قرار بگیرند.

یادآوری:

تحقق اهداف شعار سال بدون آگاهی، همراهی و همکاری عموم مردم امکان‌پذیر نیست و در این راستا رسانه‌ها نقش ویژه ای برعهده دارند، یکی از عرصه‌هایی که رسانه‌ها می‌توانند به فرهنگ‌سازی و تغییر فرهنگی بپردازند، عرصه کار و سرمایه است، در حقیقت وسایل ارتباطی همچون پلی رابط بین افراد جامعه عمل می‌کنند و می‌توانند به فرهنگ‌سازی یک موضوع از جمله حمایت از کالای داخلی، ترویج فرهنگ کار و رونق تولید کمک کنند.

رسانه ها، حلقه ارتباط میان مردم و مسوولان نظام هستند و باید در این تعامل شفاف، در عین بی طرفی و استقلال فکری، نظرات طرفین را بی کم و کاست و صادقانه منعکس کنند تا باعث تنویر افکار عمومی شوند.