زنجان - ایرنا - شلوغی و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در زنجان به سریالی تکراری و پردرد تبدیل شده و برای شهروندان مشکلات و مشقت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از روزهای گرم خردادماه است؛ شمار زیادی مسافر از چند دقیقه قبل در ایستگاه منتظر رسیدن اتوبوس هستند، بالاخره پس از دقایقی انتظار، اتوبوس مملو از جمعیت از راه می‌رسد، مسافران با عجله به سمت اتوبوس می‌روند و سوار می‌شوند، تقریباً تمام صندلی‌های اتوبوس پر می‌شود و بعد از چند دقیقه اتوبوس حرکت می‌کند.

کسی در انتظار اتوبوس بعدی نمی‌ماند چون اتوبوس‌های بعدی هم دست کمی از این اتوبوس ندارند از این رو مسافران همه تلاش می‌کنند به هر نحو شده خود را در اتوبوس جا دهند.

این داستان هر روز صف‌های اتوبوس در مسیرهای مختلف شهر زنجان است و شهروندان باید ناگزیر برای رسیدن به مقصد، مشقت‌های زیادی را تحمل کنند.

کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی در زنجان معضل امروز و دیروز نیست، از ابتدایی که این شهر توسعه یافت، مردم با چالش صف‌های طولانی اتوبوس برای تردد در شهر رو به رو بودند و این مشکل همچنان ادامه دارد.

خبرنگار ایرنا برای بررسی این موضوع پای درد دل شهروندان نشسته و در ادامه به سراغ مدیران و مسؤولان شهری رفته است.

گلایه‌مندی شهروندان از صف‌های طولانی خطوط اتوبوسرانی زنجان

در یکی از خط‌های شلوغ شهر زنجان یکی از شهروندان به خبرنگار ایرنا گفت: به مدیران شهرداری و شرکت واحد پیشنهاد می‌کنم یکبار در ساعات اوج ترافیک، سری به ایستگاه‌های اتوبوس بزنند.

به گفته او، صف‌های مردم برای سوار شدن به اتوبوس بسیار طولانی و شلوغ است و شهروندان در شرایط سرما و گرما سختی‌های زیادی را برای رسیدن به مقصد متحمل می‌شوند.

یکی دیگر از مسافران گفت: نباید همه تقصیرات را متوجه مدیران فعلی کرد زیرا در همه ادوار به نوعی در تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل کوتاهی شده و معضل ترافیک و کمبود اتوبوس و تاکسی به وجود آمده است.

وی افزود: اتوبوس‌های عمومی زنجان قدیمی هستند و باید هرچه سریع‌تر اتوبوس‌های نو خریداری شود متأسفانه با این شرایط شاهد هستیم که همه ساله مدیران، چند درصد به نرخ کرایه‌های این اتوبوس‌ها اضافه می‌کنند.

این شهروند زنجانی افزود: این حمل و نقل عمومی چیزی نیست که مسئولان شهری به واسطه آن شهروندان را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی می‌کنند.

ناوگان حمل‌ونقل عمومی زنجان نزدیک به دو دهه به لحاظ نوسازی راکد مانده است

شهردار زنجان در ارتباط با وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ناوگان حمل‌ونقل عمومی زنجان نزدیک به دو دهه به لحاظ نوسازی راکد مانده و طی این مدت هیچ وسیله نقلیه جدیدی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی زنجان نشده است.

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه در همین راستا برنامه‌ای در نظر گرفته شده بود که تعدادی اتوبوس از محل اوراق مشارکت وارد چرخه شود که این طرح هم راکد مانده بود، تصریح کرد: اگر اقدام جدی که در این زمینه در پایان سال ۱۴۰۰ صورت گرفت نبود، امروز شاهد تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ناوگان عمومی نمی‌بودیم.

وی با بیان اینکه نزدیک به یک و نیم سال در این زمینه پیگیری کردیم، افزود: با اقدامات انجام شده، کارهای مربوط به اوراق مشارکت صورت گرفت و با بهینه‌سازی، این اوراق تبدیل به خرید ۳۶ دستگاه مینی‌بوس شد.

شهردار زنجان با توضیح اینکه برای اولین‌بار در تاریخ شهرداری زنجان، اوراق مشارکت عرضه شد، ادامه داد: در ادامه این مسیر با شرکت خودرو دیزل قرارداد بستیم که به لحاظ افزایش قیمت، مسائل گمرکی و واردات قطعات برای این شرکت چالش‌هایی به وجود آمد که همین مشکلات سبب شد مینی‌بوس‌ها در موعد مقرر یعنی در ایام الله دهه فجر تحویل داده نشود. شهردار زنجان: ۳۶ دستگاه خریداری شده، آماده بوده ولی یک کانتینر از قطعات مربوط به تزئینات داخلی حدود سه ماه در گمرگ معطل مانده است.

وی با بیان اینکه طبق آخرین بازدیدهای انجام شده ۳۶ دستگاه خریداری شده، آماده بوده و یک کانتینر از قطعات مربوط به تزئینات داخلی حدود سه ماه در گمرگ معطل مانده است، افزود: همراه با شرکت خودرو دیزل پیگیر حل این مشکل هستیم.

شهردار زنجان با یادآوری اینکه شهرداری موفق شد مبلغ نقدی ۴۱ دستگاه اتوبوس یارانه‌ای را نیز به موقع به حساب وزارت کشور واریز کند، ادامه داد: تاکنون ۱۲ اتوبوس تحویل گرفته شده و ۲۹ اتوبوس باقی مانده است.

بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های شهری زنجان فرسوده است

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان نیز در ارتباط با مدت زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها گفت: استاندارد زمان حرکت اتوبوس در ایستگاه‌ها متفاوت است و بنا بر تعداد مسافر و مسافت فرق دارد به طوری که در خط ویژه نیز هر پنج دقیقه یک اتوبوس حرکت می‌کند.

داود نوری با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های شهری فرسوده است، اضافه کرد: از همین رو و طبق تاکید و دستور شهردار مبنی بر بهینه‌سازی خدمات حمل و نقل عمومی در تلاش برای نوسازی آنها هستیم.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های شهرداری است، اظهار کرد: در همین راستا سال قبل ۴۱ اتوبوس (۱۸ اتوبوس از یک شرکت و ۲۳ اتوبوس از یک شرکت دیگر) خریداری شد. برای خریداری کل این اتوبوس‌ها، مینی‌بوسها و ون‌ها ۱۲۱ میلیارد تومان هزینه شد.

نوری با بیان اینکه علاوه بر این، ۳۶ دستگاه مینی‌بوس دو درب و ۲۵ دستگاه ون نیز خریداری شد، اضافه کرد: برای خریداری کل این اتوبوس‌ها، مینی‌بوسها و ون‌ها ۱۲۱ میلیارد تومان هزینه شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان ادامه داد: در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز ۲۵ دستگاه اتوبوس که دارای سن بالا بودند با صرف مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بازسازی شدند.

شهرداری زنجان برای افزایش اتوبوس‌های ملکی تلاش می‌کند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه اولویت شهرداری، افزایش اتوبوس‌های ملکی شهرداری است، گفت: تلاش می‌کنیم ۳۶ دستگاه مینی‌بوس خریداری شده هم وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. امروزه ظرفیت ناوگان عمومی زنجان از شرایط نرمال پایین‌تر است به همین خاطر یکی از برنامه‌های شهرداری در سال آینده افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد بود.

سعید نجفی با بیان اینکه شهر زنجان برای غنی شدن در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی باید حداقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد، افزود: امروزه ظرفیت زنجان از شرایط نرمال پایین‌تر است به همین خاطر یکی از برنامه‌های شهرداری در سال آینده افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد بود.

نجفی با بیان اینکه پنج دستگاه از اتوبوس‌های خریداری شده شهرداری نو هستند و در خط دانشگاه فعالیت دارند، گفت: میزان کرایه دریافتی از دانشگاه به ازای هر اتوبوس ۹۷۵ هزار تومان در روز است.

وی افزود: یکی از دلایل مهم اختصاص اتوبوس‌های نو به دانشگاه زنجان نداشتن پلاک است که به گفته راهور می‌توانند در حاشیه شهر تردد کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان گفت: تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منوط به فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم است، در غیر این صورت بیشتر مردم سختی‌ها را تاب نمی‌آورند و به فرهنگ غلط استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین گرایش پیدا می‌کنند.

برآیند:

شهروندان زنجانی در حال حاضر در برخی از خطوط و ایستگاه‌های شهری از نبود یا کمبود و شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه دارند و مشقت‌ها و مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند.

اگرچه مدیریت شهری زنجان برای خرید ناوگان مورد نیاز برنامه ریزی و اقدام لازم را انجام داده است ولی ظاهراً این اقدامات در کوتاه مدت جوابگو نیست و باید تمهیدات لازم برای رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های شهروندان در این حوزه در کوتاه مدت اندیشیده شود.