تربت‌ حیدریه - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه در استان خراسان رضوی گفت: از مجموع ۱۱ حلقه چاه تأمین کننده آب آشامیدنی در دشت آبرود این شهرستان ۹ مورد خشک شد.

علی‌رضا عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باوجود افزایش عمق چاه‌های تامین کننده آب آشامیدنی در تربت حیدریه به ۳۰۰ متر؛ دبی آنها از ۳۰ به سه لیتر در ثانیه کاهش یافت که جای نگرانی جدی داشته و بحران آفرین است.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از قطع آب آشامیدنی مردم تربت حیدریه ضمن هوشمندسازی سیستم آبرسانی، به دنبال حفر چاه در نقاط جدید و بهره‌گیری از منابع دیگر بخش ها هستیم.
وی با یادآوری استمرار خشکسالی بویژه در خراسان رضوی افزود: هدر رفت آب شبکه توزیع تربت حیدریه نزدیک به ۱۵ درصد است که برای رفع آن نیازمند همکاری مردم و نوسازی خط انتقال هستیم که قطعا در پایداری و تامین آب اثرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه اضافه کرد: برای پایداری آب بهداشتی و آشامیدنی شهرستان تقاضای همکاری تمام مردم منطقه در سطح شهرها و روستاها را داریم.

عباسی با یادآوری خشک شدن ۹ حلقه از چاههای تامین کننده آب آشامیدنی تربت حیدریه در بیان اهمیت و مقیاس آن گفت: نیاز آبی مردم این شهرستان در سطح شهرها و روستاهای منطقه مجموعا از طریق ۳۲ حلقه چاه تامین می شود. 

وی همچنین گفت: طرح جبران کمبود آب آشامیدنی تربت حیدریه با اجرای شبکه جدید از مناطق همجوار به مرکز شهرستان با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری آغاز شد و طبق برنامه زمان بندی در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید که به پایداری شبکه کمک می کند.
وی تصریح کرد: مطالعات طرح بلندمدت تامین آب شرب تربت‌حیدریه توسط شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در دست انجام است و منتظر ابلاغ آن هستیم.

به گزارش ایرنا پیش از این مدیر آب منطقه ای تربت حیدریه گفته بود: در این ناحیه آبی که شهرستانهای مرکزی خراسان رضوی و بخشی از جنوب استان شامل مه ولات، زاوه و رشتخوار را هم در برمی گیرد حدود ۳۰۰ رشته قنات و چشمه وجود دارد که بیشتر از نصف آنها به کلی خشک شده است مضافا اینکه تقریبا آب سطحی و رودخانه در این خطه از خراسان جاری نیست.

مهدی طلعتی با یادآوری تشدید خشکسالی در خراسان رضوی اظهار کرد: رعایت هرچه بیشتر الگوی مصرف آب و تجدید نظر جدی در شیوه کاشت محصولات کشاورزی و مصارف عمومی بیش از پیش ضروری است چراکه اکنون حتی در سدها و آب بندهای استان نیز آب کافی وجود ندارد.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد با افزون بر ۲۲۵ هزار نفر جمعیت جزء شهرستانهای نسبتا سرسبز و دارای آب کافی خراسان رضوی است با این وجود به سبب تشدید خشکسالی دچار چالش شد.