بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در شرایط کنونی که درگیر جنگ ترکیبی با بیش از ۳۰ مولفه هستیم، سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از بهترین مجموعه‌ها برای خنثی کردن جنگ ترکیبی و شناختی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در نشست سازمان‌های مردم‌نهاد استان با موضوع "جشنواره ملی طلایه‌داران شکوه ایران زمین" افزود: توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد استان به طور ویژه در دستور کار است و برای گروه‌های واجد تخصص و تجربه لازم که برنامه‌های آنها عملیاتی و طبق اساسنامه مشخص باشد، مجوز صادر می‌شود.

وی گفت: فرمانداران باید با سمن‌ها در هر شهرستان ارتباط خوبی داشته باشند و این تعامل منجر به رفع مشکلات در حوزه های مختلف شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه موضوع مالیات سازمان‌های مردم‌نهاد پیگیری شده گفت: ارسال اظهارنامه برعهده تشکل‌های غیردولتی است اما اخذ مالیات از آنها نباید انجام شود.

وی ادامه داد: دشمن با ابزارهای مختلف در اختیار اعم از فضای مجازی، مواد مخدر و موضوعات اطلاعاتی، جاسوسی و رایانه‌ای، جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده و تلاش دارد به نسل جوان القا کند که او پیروز میدان است و در این مسیر از ابزار نرم همچون فیلم، قصه و بازی کمک گرفته‌اند.

طالبی گفت: در مسائل معیشتی و اقتصادی نیز مشکلاتی وجود دارد که با تلاش دولت سیزدهم و دیپلماسی فعال که برقرار شده این مسائل به مرور حل خواهد شد.

وی افزود: امسال ۲ انتخابات بسیار مهم پیش رو است و دشمن به طور ویژه در این زمینه تلاش می‌کند تا بر مشارکت و رقابت انتخاباتی تاثیر منفی داشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم توجه به امنیت و سلامت انتخابات گفت: برای خنثی‌سازی برنامه‌های دشمن و افزایش مشارکت نیاز به امیدآفرینی داریم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته عنوان کرد: اگر جوان و نوجوان تحت تاثیر القائات دشمن قرار می‌گیرد ناشی از کم‌کاری مسوولان بوده که دستاوردهای نظام را به خوبی تبیین نکرده‌اند.

طالبی گفت: علیرغم موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه اما امن‌ترین کشور هستیم و در حوزه انرژی هسته‌ای جزو چند کشور پیشرفته قرار داریم که ناشی از تلاش متخصصان و دانشمندان ایرانی است.

وی افزود: دولت در ابتدای فعالیت بدهی‌های زیادی از دوره قبل داشت ولی تلاش دارد که پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برساند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ایران اسلامی در دنیای حرف برای گفتن دارد اگرچه در ظاهر ممکن است دشمن طور دیگری وضعیت را جلوه دهد.

وی اظهار کرد: عربستان نقطه وصل خود را با آمریکا و رژیم صهیونیستی قطع و به سمت ایران تمایل پیدا کرده زیرا ایران را محور مقاومت می‌داند و به نقش ایران در منطقه برای حمایت از مظلومان واقف هستند.

طالبی با تاکید بر اینکه مشکلات باید با کمک مردم حل شود افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد حلقه واسط بین مردم و مسوولان هستند که در همه زمینه‌ها باید از ظرفیت آنها استفاده شود و به فرمانداران نیز تاکید شده که این موضوع را مد نظر داشته باشند.

وی با اشاره به ثبت ۴۰۱ سازمان مردم‌نهاد در استان خراسان جنوبی گفت: تلاش شده اعتبارات تخصیص یافته بین سازمان‌های فعال توزیع شود.

کارایی و اثربخشی در ارزیابی‌ها مد نظر است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست با یادآوری تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد در دوران کرونا گفت: مشارکت اجتماعی، نشاط اجتماعی و بهزیست اجتماعی از مهمترین رویکردهای سمن‌ها است که بر این اساس در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند.

حسینعلی نخعی با تاکید بر اینکه کارایی و اثربخشی در ارزیابی‌ها مد نظر است و باید برنامه‌ها به شکل هدفمند دنبال شود افزود: انتظار می‌رود سازمان‌های مردم‌نهاد از اقدامات جزیره‌ای پرهیز کرده و با استفاده از خرد جمعی در هم‌اندیشی‌ها و همگرایی‌ها اقدامات شاخص را دنبال کنند.

وی گفت: تحقق محله اسلامی و خدمت به مردم از موضوعات مهمی است که انتظار می‌رود سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای اجرای این طرح‌ها همه ظرفیت‌ها را به کار گیرند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: جشنواره طلایه‌داران شکوه ایران زمین نیز در برخی شهرستان‌ها سال گذشته برگزار شد و در دیگر شهرستان‌ها امسال برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد که موفق به برگزاری جشنواره طلایه‌داران شکوه ایران زمین شدند، ارزیابی و اثربخشی آن بررسی می‌شود.

رویکرد دولت سیزدهم مردمی‌سازی امور است

دستیار استاندار خراسان جنوبی در امور مردمی‌سازی دولت هم گفت: انقلاب اسلامی ایران مردمی بود و امام با پشتوانه مردم توانست این پیروزی را رقم بزند، بعد از انقلاب هم شاهد حرکت‌های مردمی بودیم که نمونه آن دفاع مقدس است همچنین نهادها و بنیادهای مختلفی شکل گرفت که در بحران‌‎ها نقش‌آفرینی خوبی داشته‌اند.

جواد زراعتکار مقدم گفت: در سال‌های گذشته برخی نهادهای مردمی حذف و تبدیل به وزارتخانه شد که آفت مهمی بود و ناشی از نوع نگاه دولت‌های گذشته است که اعتقادی به جریان‌های مردمی نداشتند و بر پایه این نگاه، مردم در حکومت اسلامی فقط باید خدمت گیرنده باشند لذا نقش مهم مردم نادیده گرفته و حس بی‌تفاوتی ایجاد شد.

وی افزود: دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی روی کار آمد و یکی از رویکردها در دوره جدید، حضور فعال مردم در عرصه‌ها بوده که زمینه‌ساز تمدن اسلامی است.

دستیار استاندار خراسان جنوبی در امور مردمی‌سازی دولت گفت: تحقق الگوهای حکمرانی با تغییر در ساختار و بها دادن به جریان‌های مردمی اتفاق می‌افتد و یکی از شئون مردمی‌سازی دولت حضور مدیران در بین مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی است لذا سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان حلقه‌های میانی نقش مهمی برعهده دارند.

وی تصریح کرد: ایجاد سمن‌های جدید در راستای نیازهای استان دنبال می‌شود تا جریان مردمی به تصمیم‌سازی برسد و نقش مسجد در هویت دادن به مردم مهم است که نباید نادیده گرفته شود.

زراعتکار مقدم با اشاره به سفرهای شهرستانی گفت: در این سفرها تاکید بر استفاده از قشر جوان بوده و از فرمانداران خواسته‌ایم حلقه‌های میانی با این محوریت شکل گیرد.

افزایش نشست‌های هم‌اندیشی، تعیین تکلیف موضوع مالیات سازمان‌های مردم‌نهاد، لزوم حمایت از کارآفرینی و اشتغال در فعالیت‌های اجتماعی و لزوم همکاری برای ساخت مکان مناسب مفاخر شهرستان بشرویه از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.